Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#404 - De draagtas van HP

HP neemt een pot aardbeienconfituur van het schap en checkt de vervaldatum. Houdbaar tot volgend jaar. HP zoekt de ingrediëntenlijst, knikt, geen bewaarmiddelen. Of er aardbeien van bij het begin of het einde van de teelt gebruikt werden, kan HP niet vinden. Die van dan zijn de mooiste confituur aardbeien. HP schikt de pot in het winkelkarretje, naast de broccoli en verplaatst het doosje kersen zodat de zes flessen Perrier een beschermingsmuur vormen voor de kersen. HP wil niet dat de pot confituur omvalt en een kers, of het hele doosje, verplet.

Strawberry Fields Forever van The Beatles galmt door de speakers van de buurtsuper. Is nieuw. Vroeger was het een oase van stilte, wie besloot een muziekinstallatie te installeren, mag voor HP meteen onder de guillotine. De beul snijdt het koord en het mes hakt de Beatlesminnende kop eraf. Rolt op straat als voetbal voor arme kinderen. Arme kinderen, denkt HP, dat dat nog bestaat.

HP neemt een blik kaviaar en controleert de prijs. Ook duurder geworden, inflatoire effecten van de zogezegde oorlog in Oekraïne. Nog nooit had HP iets goeds over dat land vernomen en toch stuurt de halve wereld er zijn wapenafval heen. HP begrijpt de hetze niet. Je kan er gif op innemen dat straks de kassierster erover begint en met onzorgvuldige vingertjes de kersen betast. HP propt de kaviaar tussen de kar en de zes flessen Perrier, controleert of, bij het op en neer bewegen van het karretje, het blik stand houdt, wat het doet. HP zucht. Het is wat met de wereld.

Bij de kassa’s gekomen, merkt HP dat er een zelfscan geïnstalleerd is. Prachtig initiatief, denkt HP. Volautomatische kassasystemen installeren en alle kassiersters uitroeien, gedaan met vragen of HP smurfenstickers verzamelt. Wie verzamelt dat? Kleuters, kan HP nog net vatten, maar kleuters winkelen niet zelf. Dan nog moet een volwassene die zich papa of mama noemt, het, bij volle verstand, toestaan dat die koter van jongs af aan mismeesterd wordt. Belaagd door smurfennachtmerries. En dan klagen dat de kleine niet doorslaapt.

HP scant de pot confituur en het blik kaviaar. Een waarschuwingscherm verschijnt. Een medewerker moet komen. Een blondje met een witte short en een naamkaartje dat wiebelt op haar borst, HP kan het niet lezen, stormt op HP af.

‘HP,’ zegt ze, ‘u hier?’ Ze neemt HP’s scanner en de kaviaar. ‘Dit zijn excellente steureitjes, de laatste batch uit Rusland. Erg hè, wat denkt u dat er gaat gebeuren?’

Ze schuift een pakketje smurfenstickers in HP's draagtas.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijn te lezen zoals de confiture aan het begin er is en aan het einde terugkomt. Ook Rusland en Oekraïne in het verhaal geintegreerd. Confiture uit Rusland klinkt me wel vreemd in de oren. Goed verhaal.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi hoe je met die 'arme kinderen' speelt. De karaktereigenschap van HP herken ik wel een beetje. Ik hoop niet dat dat erg is.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony,

De opbouw is goed, er zijn bruggetjes van de ene paragraaf naar de andere. 

De verschillende typering, vind ik niet helemaal matchen. In de eerste paragraaf is HP een fijnproever (plastic vind ik niet passen). In de tweede paragraaf iemand die niet van popmuziek houdt of helemaal niet van muziek. En de derde paragraaf iemand, die het niet belangrijk vindt wat er in de wereld gebeurt. Ik vind dat niet helemaal matchen.

Je schrijft "zogezegde oorlog". Voor iemand die het allemaal niet kan schelen is het gewoon "oorlog". "Zogezegde oorlog" is Poetintaal en dat zegt alleen iemand die wel volgt wat er gebeurt.

Verder heeft Elrie gelijk, Rusland exporteert geen aardbeien. Voor 2014 importeerde Rusland alle delicatessen uit het Westen. Toen heeft Poetin de import gestopt om eigen productie te bevorderen, maar exporteert niks naar Europa, want in Rusland gemaakte kaas is nog steeds niet lekker. Enige delicatesse die Rusland exporteert is kaviaar. Verder 'excellente' heeft zijn oorsprong in het Frans, dat zouden Russen nooit zo noemen. Iets met Rus, Russo, Imperial, Tsaar of iets dat op een 'a' eindigt.

Lucas

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik vind dat je een heerlijk personage hebt neergezet. Ik ben iets minder enthousiast over de zinnen. Je gebruikt zoveel komma's in een zin om extra informatie toe te voegen, dat het niet lekker meer leest.

checkt de vervaldatum, houdbaar tot volgend jaar,  ---> voor de leesbaarheid zou ik "houdbaar tot volgend jaar" tussen haakjes zetten. Nu staat het als een opsomming in de zin.

Of er aardbeien van bij het begin of het einde van de teelt gebruikt werden, dat zijn de mooiste confituur aardbeien, kan HP niet vinden. ---> bij deze zin doe je het ook. De zin leest er niet fijn door. Ik twijfel ook of het confituuraardbeien moet zijn.

Vroeger was het een oase van stilte, wie besloot een muziekinstallatie te installeren mag voor HP meteen onder de guillotine.  ---> hier zou wel een komma horen achter installeren.

Erg hé  --> ik heb in een van de vorige inzendingen dat ook al gezien. Is het wellicht Vlaams om hé (hee) te schrijven ipv hè? In het Nederlands gebruiken we naar mijn idee toch vooral "hè". 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Elrie, dankje ik loste je Rusland probleem op denk ik.

@Sakura, niet erg...  dank!

@Lucas: dank voor je uitvoerige reactie, ik hou van nonsense schrijven en dingen die niet kloppen maar merk dat lezers zich daaraan storen, dus heb het voor jou (en Elrie en Fief) aangepast, hopelijk 'logischer' nu. Al blijf ik erbij dat kassiersters uit hun nek lullen. ;)

@Fief: ik hou van kommazinnen, maar je hebt gelijk, ik paste het aan, leest het makkelijker nu, na de komma-eliminaties? Dat van die é is uit gemak, dat typt op een vlaams toetsenbord zonder speciale toetscombinaties, ik denk daarom in VL gangbaarder. (en we zeggen het ook zo, soms, maar ook hè, dus ja...)

Dank voor je scherpe blik!

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Gi

Hallo Tony en Gi.  Fief heeft (deze keer) toch echt gelijk. Gi haalt een communicatie aan tussen schrijvers on line en het is niet gezegd dat zij het weten. In Nederland gebruiken we hè (grave) voor bijna alles. Bovendien zeggen ze alleen in Den Haag hé tegen hè. De e in hé duurt toch ook in België veel te lang om verwondering uit te kunnen drukken? 

Ik heb geen idee hoe Lucas zelf schrijft, maar zijn opmerkingen zijn wel verfrissend en de moeite van het herlezen waard, vind ik. (Chagrijnig verwoord, dat ook.)

Ik vind je verhaal, hoewel er deze keer geen jarretels in voorkomen, toch een echte Tony. Waarschijnljk ook door de producten die in het winkelwagentje terecht komen. Ik heb het met plezier gelezen. Hoewel ook voor mij de eerste paar zinnen strakker hadden gemogen.  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, "nonsense" schrijven is jouw signatuur. Het hoort bij jou. Daar heb je liefhebbers voor of niet. Boeien, toch? Persoonlijk vind ik het nu veel beter lezen. Je hoeft de onzin er niet uit te halen, alleen de komma's. 🌝  En hé, gemak dient de mens.

Nog nooit had HP iets goeds over dat land vernomen, en toch stuurt de halve wereld er zijn wapenafval heen. --> hier mag nog een komma weg. Deze zin kan prima zonder. 

HP begrijpt de hetze niet, en je kan er gif op innemen dat straks de kassierster erover begint en, met onzorgvuldige vingertjes, de aankopen betast. --> deze komma's mogen ook weg. Ze stropen de zin onnodig.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Carneli, het blijven Franse accenten en in Den Haag heb je altijd een voetje voor als je af en toe een Frans of Frans getint woord gebruikt.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: ik haalde nog wat kommaatjes weg, omdat het kan. Dank!

@Carneli: ik zei niet dat Fief geen gelijk heeft, enkel dat op mijn keyboard hé sneller typt, ik paste het aan.

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, Ik mis het flesje azijn in het karretje als aperitief. Het lijkt mijn buurman wel.

Zinnen zijn redelijk bondig. En aangezien ik in eerdere reacties een aantal komma opmerkingen zie staan, neem ik aan dat je de lange zinnen al hebt doorsneden met een punt. 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, weer een heerlijk herkenbaar stuk uit jouw brein. Verrassend en boeiend. Gezien mijn eigen muzikale voorkeur moest ik wel even slikken toen ik las welke koppen van jou mogen rollen.
De zin over de aarbeienteelt zette me aan het denken; er is kennelijk verschil in smaak of toepassingsmogelijk bij aardbeien, afhankelijk of ze aan het begin of einde van de teelt worden geplukt. Hoe moet ik in dit verband in de daarop volgende zin het woordje dan interpreteren: 'Die van dan zijn de mooiste confituur aardbeien.' ??
Overigens - Fief twijfelde nog - is 'confituuraardbeien' een samenstelling en wordt om die reden als één woord geschreven. samenstelling (wat is dat?) | Genootschap Onze Taal

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik heb je eerdere versie(s) niet gelezen. Dit vind ik een geslaagd verhaal. Je neemt me goed mee in de gedachten van HP in wervelende taal -die voor mij niet veel langer had moeten duren, maar in deze lengte mooi paste- en ik vind het slot goed bedacht en uitgewerkt.

Ik eet nooit kaviaar. Is dat in de supermarkt te koop?

Graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, mopper de mopper de mopper. Het is ook nooit goed. Wat een verwend, arrogant figuur schets je voor ons. Nog nooit echt iets meegemaakt, denk ik. Je beschrijving is raak, ik krijg meteen een hekel aan hem. En ik weet een leuk klusje voor hem: als vrijwilliger voedsel uitdelen bij de voedselbank. Dan piept hij wel anders (hoop ik).
Met veel plezier gelezen. 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, 

Wat een prachtige invulling van de opdracht. Je schrijft enorm beeldend en ik zie nog net niet HP voor me in de supermarkt lopen, in zichzelf mopperend en peinzend. Ik denk dat je tekst nog net iets sterker zou zijn geweest als je HP niet meer in de derde persoon had beschreven in de loop van de tekst, maar meer in de eerste persoon zodat je als lezer echt onderdeel wordt van zijn gedachten. Verder goed gedaan!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MCH: dat flesje azijn, goed idee :) Dankje!

@Ton: de mop is dat voor confituur zowel de eerste als de laatste de beste schijnen te zijn... en uiteraard moet het samengesteld worden.

@Hadeke: nooit te laat om te starten met een nieuwe eetverslaving. Kaviaar is te koop bij de betere supermarkt. Dankje!

@MF: leuk dat je HP haat, en ik ben zeker dat dat voedselbanken hem niet anders zou laten piepen.

@Desuccesschrijver: dank en goede suggestie, eerste persoon is inderdaad nog ingrijpender, maar de uitdaging was in 3e persoon (voor mezelf) - dankje!