Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#401 Miesje

Op de lagere school kwam er een nieuw meisje bij mij in de tweede klas. In haar moederland spraken ze bijna net zoals wij, maar dan een beetje gek. Dat heette Vlaams.
We speelden altijd samen.
Ze vertelde over het dorp waar ze vandaan kwam, over haar huis en haar vriendjes en vriendinnetjes. Haar buurjongetje vond ze maar stom; Wiek speelde altijd de baas, wist alles beter en zei gemene dingen. Hij pestte haar ook met haar naam: “Michelle, snottebellen.”
Ik noemde haar voortaan Miesje en zwoer altijd aardig voor haar te zijn. Zij gaf mij voor het eerst een totteke.

Onze vriendschap bleek voor eeuwig, we trouwden en kregen kinderen.
Vorig jaar overleed Miesje, ik zet iedere maand verse bloemen op haar graf.

Vandaag, een week na mijn verhuizing naar een aanleunwoning, komt de makelaar langs. Hij brengt het kinderboekje dat de nieuwe bewoners vonden op de zolder van mijn oude huis.
Ik zit ermee op schoot en blader het door. Voorin staat mijn naam, op een lege bladzijde achterin mijn eerste liefdesverklaring, in dezelfde kinderlijke hanenpoten.
Na het lezen staar ik naar Miesjes portret, pak mijn zakdoek en dep mijn ogen.
Voorzichtig knip ik die bladzijde uit en leg hem naast haar foto.

Miesje, ik vind jou lief.
Jouw totteke op mijn wang vind ik ook lief.
Ik ben op jou.
Ben jij ook op mij?
Als we groot zijn koop ik een groot huis.
Daar gaan wij in wonen.
Krijg ik dan iedere dag een totteke?

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een lief verhaaltje en gedichtje. Graag gelezen. Een minipuntje: als Miesje een jaar geleden overleden is, is het niet bijzonder dat je nog elke maand bloemen neerzet. Ik zou het woordje steeds weghalen, of schrijven dat je elke week bloemen neerzet. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Ton, sorry je verhaal is vulgair. Uitermate uit de pot gerukt, smerig en ik ... akkerdji.

Je verovert een Vlaamse schone en noemt haar Miesje? 

Ik kokhals, ik spuug mijn benen onder. De wc pot trekt het niet meer. De vulgariteit! De kolonisatie!

JK!

GG! (behalve dat gedichtje op het eind, daar zou ik aan werken)

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, ik vind het een aandoenlijk verhaal. 
Ik ben het wel eens met Marianne dat "nog" in de zin "ik zet nog iedere maand verse bloemen op haar graf." weg mag. 
Als je in de eerste zin verduidelijkt dat het om de lagere school gaat, klopt de toon van je gedicht beter. Tweede klas kan ook van de middelbare school zijn.
Verder met plezier gelezen.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal Ton.  Met toevoeging " lagere school" zou ook het gedichtje beter uitkomen, dat is meer van een zevenjarige dan van een twaalfjarige. ( alhoewel jongetjes zich wat later ontwikkelen dan meisjes)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel, Marianne. Het neerzetten van bloemen bij een graf bedoel ik hier als een illustratie. En of dat nou wekelijks of maandelijks is, ligt voor iedereen anders; ik heb er geen speciale reden voor om het hier maandelijks te laten plaatsvinden.
Je doet de suggestie om 'steeds' weg te halen, ik zie het nergens staan.

PS Ik begrijp nu uit de reactie van Fief dat jullie hetzelfde bedoelen; steeds / nog. Maar in beide gevallen proef ik geen verschil of ik het laat staan dan wel weglaat. Dat zal aan mij liggen. Maar ... twee tegen één; ik haal het weg. ;-)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, je eindigt je reactie met een afgekort 'graag gelezen', dat een beetje overschaduwd wordt door sanitaire beschrijvingen. Dankjewel!
De naam 'Miesje' is afgeleid van 'Michelle', waar het arme kind al mee gepest was. Uit mededogen heeft de HP haar naam afgekort. Overigens zijn afkortingen en verkleiningen bij namen vaak een teken van vriendschap, intimiteit. Dat wilde ik hier ook uitdrukken.
Met het cursieve gedeelte aan het einde gaf ik invulling aan de (oorspronkelijke) opdracht van de coach; een briefje van een vijfjarige. Toegegeven, vijfjarigen zijn veelal het schrijven nog niet zo machtig en zitten doorgaans nog niet in de tweede klas (van de lagere school, zoals die onderwijsinstelling in mijn jonge jaren heette), maar bij het lezen van die opdracht kreeg ik een ingeving om kinderen uit de onderbouw te laten figureren in mijn verhaal. Daarbij gaf ik de harde realiteit van leeftijd en schrijfvaardigheid een ondergeschikte rol.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, fijn dat je het met plezier las. En dankjewel voor je feedback. Je opmerking over de tweede klas heb ik overgenomen, evenals je suggestie (en die van Marianne) om nog (dan wel steeds) weg te laten.
By the way; dichten is niet mijn ding, het schijnt vaak iets te zijn met rijm. Ik bedoelde het cursieve gedeelte onderaan als invulling van de opdracht om een brief te schrijven. Daarmee poogde ik ook het te laten klinken als hoe een kind van die leeftijdscategorie het zou zeggen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, dankjewel voor je feedback. Wat betreft de leeftijd: in mijn reacties aan Tony en Fief gaf ik aan waarom ik de opdracht op deze manier heb ingevuld, ook zonder de bedoeling te dichten.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een lief verhaaltje. Ik was heel benieuwd wat een totteke is, maar dat wordt mooi subtiel aan het einde uitgelegd. Misschien komt het verhaal nog meer tot leven als je het meer laat zien in plaats van vertelt. Maar erg genoten! 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Yvette, dankjewel voor je feedback. Het totteke nam Miesje mee uit haar Vlaamse moederland, wij noemen het een kusje. Maar tottekes ontvang ik ook heel graag ... ;-)
Je opmerking van meer laten zien herken ik; idealiter zou ik daar nog eens extra voor moeten gaan zitten en dan wellicht de gestelde limiet aan mijn laars lappen. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beeze zal dan wel van het Franse 'baiser' komen zeker? Haast niet te geloven dat kinderen die elkaar kennen in de lagere school later een echtpaar vormen. Zoek mij suf wat de JK! betekent in de reactie van Tony. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, toen ik zes was, kwam er een nieuwe familie naast ons wonen. Met de oudste zoon ben ik inmiddels 32 jaar getrouwd. 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet te sentimenteel worden hoor, Ton! Of wel, moet jij weten. Slim ook, om het woord totteke zo'n prominente plaats te geven. Dat geeft het verhaal zo'n mooie core.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooi, lief verhaal. Ik heb het graag gelezen en vond het briefje/gedicht op het laatst erg treffend. 

Verder is alles al benoemd, lijkt me.