Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#401 - Frater Fernandus

Frater Fernandus

'Je komt nu je spullen halen, of ik breng alles naar het grofvuil.' Dit liet ik me niet nogmaals zeggen, mijn vader zou er toe in staat zijn. Met een rol vuilniszakken en een verhuisdoos zit ik op mijn meisjeskamer. Ik ben al tien jaar weg uit mijn ouderlijk huis, maar nog altijd klein behuisd. In een mum van tijd prop ik vuilniszakken vol poppen, oud speelgoed en frutsels.

Het schiet lekker op. Mijn schoolboeken en schriften kunnen ook weg, de agenda's gaan mee. Er staat nog een boekenkastje vol op mij te wachten. Als eerste trek ik "Nelleke's opvoeding" uit de kast. Deze moet ik zeker bewaren. Eerst even doorbladeren, sweet memories. Er valt een brief uit en ik voel een blos naar mijn wangen stijgen.

Beste Pater Fernandus,

U kent mij wel, ik zit in klas 1b altijd vooraan bij uw lessen. Ik heb een vraag: U noemt zich Pater Fernandus maar bent u dat wel? Volgens mij bent u daar te jong voor. U kunt toch nog niet gewijd zijn? Als u dat niet bent, dan bent u frater en zou ik heel blij zijn. U bent veel te jong om uzelf aan God te binden. Verder bent u ook te knap. Laat u alstublieft niet wijden.

Wat was ik verliefd op die man en nog altijd geloof ik dat hij mij ook leuk vond. Nooit haalde ik hoge cijfers, maar hij gaf mij een tien.

Vanavond googel ik hem, mijn frater.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een heerlijk stukje lectuur, Elrie. Lang voor Kruistocht in spijkerbroek geschreven werd, waren er al broeders, zusters en priesters die iets te jong waren toen ze hun 'roeping' kregen, tot andere (betere) inzichten kwamen en hun kap over de haag smeten. Misschien was jouw frater een van hen en lopen er ergens enkele kleine Fernandjes rond?

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi en Marianne, Het woord heerlijk komt bij jullie beiden in de reactie op mijn stukje terug. Ik wil jullie bedanken voor het heerlijke commentaar, mijn dag kan niet meer stuk. Wie weet Marianne wat ik tegenkom als ik google, misschien zit er een vervolg in.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh, de briefjes die aan boeken worden toevertrouwd! Verliefd op de frater. Daar kun je nog veel mee doen. Ik vraag me meteen wel af: is Kruistocht in Spijkerbroek niet een 'te jong' boek voor paters? 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, dat moet me een pater geweest zijn. Leuk verhaal, graag gelezen.

mijn vader zou er toe in staat zijn.  ---> actiever lees het: mijn vader is ertoe in staat.
er toe = ertoe

Ik ben al tien jaar weg uit mijn ouderlijk huis maar nog altijd klein behuisd. ---> achter huis hoort een komma.

Nooit haalde ik hoge cijfers maar hij gaf mij een tien.  ---> achter cijfers hoort ook een komma.

Vanavond Google ik hem  ---> Google = googel
Google is de zoekmachine. Googelen is het werkwoord. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Sakura dank voor je reactie en ik denk dat toen "Kruistocht in Spijkerbroek" uitkwam de paters al niet meer op scholen rondliepen. Ik heb het veranderd in "Nelleke's opvoeding" (van Fenna Feenstra), toen dat in de boekhandels verscheen waren er zeker nog paters en fraters.

@Fief, wederom dank voor je zorgvuldige lezen en je verbeteringen. Ik heb de komma's gezet.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, ik kan het niet laten weer een 'heerlijk' aan de qualificaties toe te voegen; een heerlijk verhaal, goed geschetst: ik zie zo voor me hoe zo'n kind zit te zwijmelen. Mooi ook hoe je en passant voor niet-ingewijden het verschil tussen pater en frater aangeeft, al moet ik bekennen dat ik dat verschil niet wist, ondanks dat ik het overgrote deel van mijn schoolloopbaan bij broeders en paters heb doorgebracht.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet op het ogenblik dat ik bij hen in de klas zat, maar wel veel later toen ik het verhaal hoorde van wat er (niet) onder Schotse quilts werd gedragen vroeg ik mij af wat die mannen - broeders/fraters - onder hun soutanes droegen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat mij opviel is dat de volwassen stem precies dezelfde stijl heeft als de jongere versie. Dat vind ik heel knap. Ik vind het heel beeldend en kan me voorstellen hoe het schaamrood de hoofdpersoon toch een beetje naar de kaken steeg bij het lezen van het briefje.