Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 401 Toen de bliksem insloeg …

 

… is de titel van een jeugdboek van Jo van den Donk,  dat ik cadeau kreeg tijdens het uitreiken van de rapporten bij het einde van een schooljaar.

Na hun overlijden werd het huis van mijn ouders leeggemaakt door de kinderen om spullen mee te nemen die hen dierbaar waren. Omdat ik ver weg woonde, kwam ik  als laatste aan bod. Jaren later vroeg ik mij af wie het boek had meegenomen. Niemand bleek  het zich te herinneren, tot een van mijn zussen  het terugvond en mij opstuurde.

Wanneer ik het uit de omslag neem, krijg ik een flashback. Op een zinken regenpijp aan het koertje achter ons ouderlijk huis staan allerlei berichten geschreven van broers, zussen en vrienden. Van mijn drie jaar jongere broertje vind ik de boodschap: ‘Michèle is mijn lief’ ondertekend met mijn naam. Op mijn kamer schrijf ik een briefje: ‘Ik zie Michèle van de schoolmeester die mijn broer bedoelt zeer graag, maar ik zie die andere Michèle, de dochter van de legerkolonel toch veel liever’.

Geen van beide schoonheden heb ik na mijn dertiende levensjaar nog ooit ontmoet. Er valt een briefje uit het boek. Ik herken mijn geschrift. Het is het bewuste briefje dat ik schreef op mijn twaalfde.  Dan merk ik dat mijn zus nog een kleine enveloppe heeft ingesloten. Als ik ze open, slaat de bliksem toe. Het is het overlijdensbericht van Michèle. Mijn zus heeft er bijgeschreven:  je weet wel, de dochter van de schoolmeester.

 

 

P.S.  Voor opdracht # 309 werd dezelfde titel gebruikt. Het ging tenslotte om hetzelfde boek.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca, dank je. Buiten het gefantaseerde briefje is alles inderdaad uit het leven gegrepen zoals Elrie suggereerde. De twee Michèles hebben bestaan, ook het boek, maar helaas heb ik het nooit teruggevonden. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Gi. 

flash back  --> flashback

die mijn broer bedoeld -->  bedoelt

P.S.  Voor opdracht # 309 werd dezelfde titel gebruikt. Het ging tenslotte om hetzelfde boek.  --> niks mis met deze titel, maar het gaat hier toch om het briefje, niet om het boek? 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief: De flashback tot daar toe, maar dat ik bedoelt met een d schreef is pas erg. Dank voor de opmerkzaamheid. Het gaat natuurlijk om het briefje, maar als ik het zelf niet aangaf, zou iemand anders wel de opmerking hebben gemaakt dat ik tweemaal dezelfde titel gebruikte.