Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#400 Even een vlekje wegwerken (v2)

 

versie 2

‘Heb je het al gehoord?’ Hijgend komt Marie de keuken binnengestormd. Ik heb net voor mezelf een kop koffie ingeschonken en pak meteen een tweede kopje voor haar erbij.
‘Goedemorgen, Marie, ga zitten. Wat moet ik gehoord hebben?’
‘Nou, van Henk?’
Kalm blijven. ‘Dirty Henk? Wat is er met hem?’
‘Die is vannacht in zijn huis vermoord. Neergestoken.’
Ik kan niet voorkomen dat mijn hand trilt; een voetbad op het schoteltje is het gevolg.
‘Dat meen je niet!’
‘Er staat een hele horde politiewagens voor hun huis, ik kwam er net langsgefietst.’
‘En Irene? Is ze ongedeerd?’
‘Geen idee. Zullen we even gaan kijken?’
‘Ga jij maar vast, ik moet eerst nog even een was aanzetten.’

Marie verdwijnt door de achterdeur en ik wacht tot ze wegfietst. In de bijkeuken pak ik de vuilniszak die verborgen ligt achter een stapel dozen en haal er de pyjamabroek en het -jasje van Irene uit. Verspreid over de broekspijpen en de mouwen van het jasje zijn bloedvlekken te zien; ze is flink tekeer gegaan. Samen met mijn eigen bonte was stop ik ze in de wasmachine.
Na de kledingstukken haal ik een bebloed mes tevoorschijn. Zorgvuldig poets ik het schoon en leg het tussen mijn eigen messen. Dat is de laatste plek waar ze zullen zoeken, hoop ik. Tot slot inspecteer ik de bijkeuken en het tuinpad of ik inderdaad alle sporen heb gewist van het nachtelijke bezoek. Ik sluit af en loop naar het huis van Irene. Halverwege rijdt een lijkwagen me voorbij.

Het huis is afgezet met linten en Marie staat bij een van de agenten.
‘Ze hebben haar bij familie ondergebracht, het arme schaap.’
‘Hebben ze al enig idee wie of waarom?’
‘Nee, geen enkel vermoeden, maar als je het mij vraagt: een criminele afrekening.’
Ik verberg mijn glimlach.

*************

versie 1

 

‘Heb je het al gehoord?’ Hijgend komt Marie de keuken binnengestormd. Ik heb net voor mezelf een kop koffie ingeschonken en pak meteen een tweede kopje voor haar erbij.
‘Goedemorgen, Marie, ga zitten. Wat moet ik gehoord hebben?’
‘Nou, dat van Henk?’
‘Dirty Henk? Wat is er met hem?’
‘Die is vannacht in zijn huis vermoord. Neergestoken.’
Het koffiekopje eindigt onzacht op tafel, een voetbad op het schoteltje ten gevolge.
‘Dat meen je niet!’
‘Zeker wel. Er staat een hele horde politiewagens voor hun huis, ik kwam er net langsgefietst.’
‘En Irene? Is ze ongedeerd?’
‘Geen idee. Ik zag haar voor het raam zitten, dus ik denk van wel. Misschien moeten we even bij haar langsgaan.’
Ik aarzel. ‘Ga jij maar vast, ik moet eerst nog even een was aanzetten.’

Marie verdwijnt door de achterdeur en ik wacht tot ze wegfietst. In de bijkeuken pak ik de vuilniszak die verborgen ligt achter een stapel dozen en haal er een pyjamabroek en -jasje uit. Overduidelijk niet mijn maat. Verspreid over de broekspijpen en de mouwen van het jasje zijn bloedvlekken te zien. Samen met mijn eigen vuile was verdwijnen ze in de wasmachine.
Na de kledingstukken haal ik een bebloed mes tevoorschijn. Zorgvuldig poets ik het schoon en leg het tussen mijn eigen messen. Tot slot inspecteer ik de bijkeuken en het tuinpad of ik inderdaad alle sporen heb gewist van het nachtelijke bezoek. Ik sluit af en loop naar het huis van Irene. Halverwege rijdt een lijkwagen me voorbij.

Het huis is afgezet door linten en Marie staat bij een van de agenten.
‘Ze hebben Irene bij familie ondergebracht, het arme schaap.’
‘Hebben ze al enig idee wie of waarom?’
‘Nee, geen enkel vermoeden, maar als je het mij vraagt: een criminele afrekening.’
Ik verberg mijn glimlach.

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Fief, meer graag ;-) Ik ben heus nieuwsgierig naar de "ik" die haar/zijn glimlach verbergt. Weer een spannend verhaal waar ik het boek wel van wil lezen :-)

Het koffiekopje eindigt onzacht op tafel => dit stukje zou voor mij iets krachtiger mogen... Maar dat valt denk ik, onder de categorie smaakdingetje.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Fief, altijd eerst koud water bij bloedvlekken ...

Leuk verhaal, ik wil meer lezen over deze personage. Zeker door de glimlach die ze onderdrukt, ze houdt ervan.

GG

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"Het koffiekopje eindigt onzacht op tafel, een voetbad op het schoteltje ten gevolge." Die zin doet het niet. Ik lees het ook bij Debby.

Ik mis de suspense in je tekst. Het is ook kort, 300 woorden, maar ik zoek een beetje spanning bij de hoofdpersoon, of juist meer van het klinische, of een reden waarom Henkie Panky dood moest. Ik weet het niet.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk Fief, eindelijk heeft ze dat smeerlapje lik op stuk gegeven. Van mij mag het koffiekopje op de keukenvloer neerkletteren.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi allen, bedankt voor de reacties. Het koffiekopje trekt te veel aandacht. Wel goed, niet goed. Daar ga ik op broeden, want het leidt overduidelijk af van het verhaal. De ik- persoon bewaart het geheim, maar wat dat geheim is komt klaarblijkelijk niet goed uit de verf. Werk aan de winkel. Waar is Agatha als je haar nodig hebt?

Het hoe en waarom van Henks dood is volgens mij niet van belang. Daar mag je zelf vanalles over verzinnen. Het gaat in mijn verhaal om een geheim dat bewaard moet worden.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog boeiender, Agatha, euh, ik bedoel Fief, deze versie twee, maar nu is de pyjama plots van Irene, dus de hp is enkel een 'hand'-langer die het moordwapen aanreikte en terug meenam, samen met de vuile was. Sorry mensen voor de spoiler.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, de pyjama was de eerste keer ook al van Irene, maar dat was blijkbaar niet duidelijk. De hp is geen handlanger, maar redder in de nood. Ze nam niks aan. Ze was niet bij de moord. Irene kwam na de daad naar haar toe. De hp hielp haar alleen met het laten verdwijnen van bewijsmateriaal. 

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ga mee met Gi Fief, je bent een heuse AC :-)

ik had ook niet door dat de pyjama van Irene was, ik zag de “ik” al als psychopaatje door die onderdrukte glimlach. Maar ook je tweede versie is gewoon briljant en ik ga nog steeds verder lezen, want nu wil ik echt wel weten waarom Irene hem dan gefileerd heeft :-)))) 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Debby, ik zou willen dat ik een Agatha Christie was, maar bedankt voor het compliment. 
Misschien kan ik bij een volgende opdracht uitleggen waarom Henk vermoord is.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat 'Dirty Dirk' wel al het een en ander impliceert waarom hij moest vermoord worden.

Top tekstje: 3 mini suggesties:

Zeker wel. => kan voor mij weg.

'‘Geen idee. Ik zag haar voor het raam zitten, dus ik denk van wel' => misschien kan je hier haar emotie tonen? bv: 'Ze leek in shock, maar toch zag ik wat opgewekts in haar blik.' of zo iets?

'Nee, geen enkel vermoeden' > hier kan je ook Nee weglaten. Bespaart wat woordjes.

ZG

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dear Tony, je hebt blijkbaar de tweede versie niet gelezen. Daar heb ik de zinnen die jij aanhaalt al aangepast. 
"zeker wel" is weg. De rest laat ik staan. Volgens mij zit ik nu precies aan de 300 woorden.

In ieder geval bedankt voor het lezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, weer een dijk van een verhaal. Of, om met Rutte te spreken: supergaaf!
De verborgen glimlach in de laatste zin is de kers op de taart, of zo je wilt 'the finishing touch!'
Ik heb een kleine aarzeling bij de linten; het huis is vlgs mij niet door linten afgezet, maar met linten (en door de politie, naar ik aanneem).

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi neergezet. Voor mij was even duister of de hp nu handlanger was of niet. Uit je eigen reactie, maak ik op van niet ( niet in moorddadige zin dan). Van mij had het best een vrouwencomplot mogen zijn. 😀 Graag gelezen.