Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#399 Iets met een dubbel gevoel

'Ik had je gezegd die blouse niet aan te doen. Iedereen gaat je straks uitlachen.' Ze grinnikt om alvast de aanzet te geven. Handen strak over elkaar, geknepen oogjes die dwars door je heen kijken. Hoewel ze amper tot mijn schouders komt en tenger gebouwd is, geeft ze je het gevoel dat ze je fysiek aan kan.  
'Kan je dat niet hier doen, preutse jongen,' roept ze als ik naar de slaapkamer loop om hem toch maar weer uit te trekken. Daar herinneren me de striemen op mijn armen me aan de consequenties als ik dit niet zou doen.  
 
Als ik de woonkamer weer betreed blijkt dat ze zelf die roze jurk heeft aangetrokken wat haar tijdens de buurtbarbecue heel wat spottende blikken op leverde. In haar ogen zijn dit aanmoedigende blikken, ik had het allemaal verkeerd begrepen. Ik was gewoon jaloers, gunde haar niets, etcetera. Ze verandert telkens iets aan het verhaal, maar het idee erachter is altijd hetzelfde. 
'Zo zeg, ben je daar eindelijk. Als we nu te laat komen weten we aan wie het gelegen heeft.' Ik check nog maar een keer de tijd op de Ikeaklok, maar die zegt hetzelfde als de Samsung; ruim op tijd. Ze beent richting de auto en ik hoef niet te vragen wie er vandaag rijdt. Waarschijnlijk zoekt ze een excuses om de radio keihard te zetten en flink de snelheidslimieten te overtreden. Een nieuwe hobby van haar waarvan de in haar ogen trofeeën; de aanmaningen dus, onbetaald in de bovenste bureaula liggen. 
 
'Ga dan gewoon definitief bij haar weg,' is wat vrienden zeiden. Zelfs mijn moeder die haar echt leek te mogen, zei dit. Maar zij snappen niet dat ze ook opeens kan omdraaien. Mij kan overrompelen met lieve woordjes, cadeautjes en oprechte aandacht. Laatst kwam ze heel attent met een handgeschreven brief waarin ze uitgebreid erop inging hoe geweldig ze me vindt. Vrienden en mijn moeder zeggen dat dit toneelspel is, maar ik geloof dat niet. Die warme, aanvoelende kant zit in haar versmolten. Het vormt een schakeltje in haar complexe persoonlijkheid.  
 
Toch weet ik nu ik zo naast haar in de auto zit, dat ik haar morgen voor de derde keer zal verlaten. Misschien om even aan mezelf te werken, misschien nu wel definitief. Of wellicht toch om weer die warme kant van haar mee te mogen maken, die ze zo liet zien tijdens de vorige twee afkoelperiodes.  

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Virtuosuo, wat een verdrietig verhaal. Het roept verbazing en boosheid bij me op. Dat mens!...
Goed gedaan dus, een 'mooie' karaktertekening, zonder cliché 's.
betreed blijkt-> betreed, blijkt 
aangetrokken wat haar-> aangetrokken die haar
te laat komen weten-> komen, weten

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Virtuoso

Mooi stuk, het 'spel' tussen twee mensen breng je levensecht over, met mooie zinnen en een correct taalgebruik. We zien de vrouw zo voor ons.

Goede prestatie.

 

Johanna

   

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Virtuosuo. Je snijdt een onderwerp aan dat vaak wordt onderschat, namelijk dat mannen ook slachtoffer kunnen zijn van lichamelijke en mentale mishandeling. Integer beschreven hoe moeilijk het is om van zo'n persoon los te komen. Graag gelezen.

Daar herinneren me de striemen op mijn armen me aan de consequenties als ik dit niet zou doen.   ---> de "me" achter herinneren mag weg. Die staat namelijk al achter armen.

op leverde. ---> opleverde

een excuses ---> een excuus

trofeeën; de aanmaningen dus, ---> de puntkomma moet ook een komma zijn.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Virtuosuo, na een tweede lezing was ik helemaal mee. De opmerkingen van Fief nog even in acht nemen en dit is de topper van de week. Of je zit er zelf in, of je hebt de gave om in de huid van een ander te kruipen.
Het enige wat mij een beetje stoort is dat het mannelijk personage een 'blouse' draagt, maar in deze Harry Styles tijden moet dat kunnen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Maria Francisca 

Dank, dit was ook precies het idee van het verhaal. Fijn dat dit ook zo naar voren komt. Ook eens met de aanmerkingen.

@ TonyCoppo

Dank, fijn dat je het weet te waarderen.

@Johannawrote

Dank, spel is inderdaad het goede woord. Vooral zij ziet het als een machtsspel, dat ze koste wat kost moet winnen.

@ Fief

Dank, ja dat was ook wel beetje de opzet. Ging me er vooral om om de slachtoffers van narcistisch misbruik in kaart te zetten, kunnen trouwens mannen als vrouwen zijn. Maar klopt zeker dat hier bij mannelijke slachtoffers minder aandacht voor geweest is, je ziet bij mannen ook nog veel schaamte om hiermee naar voren te komen. Eens ook met je aanmerkingen.

@ GI

Top dat je het twee keer gelezen hebt. Ik zit er zelf niet in, maar beschouw het zeker als een compliment als dit geloofwaardig overkomt. Personage waaraan ik zat te denken is nog niet zo knap als Harry Styles (mocht ie willen), maar heeft wel enige modesmaak. Blouse kan nog net.

@ Schmetterling

Die bijdrage ken ik niet, maar dankjewel.

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Virtuosuo,

Wow, heel realistisch geschreven, ik had ook zomaar geloofd als dit wel jouw persoonlijke verhaal was geweest. Innerlijke strijd, blijven of weggaan… Laat hem weggaan, die draak verdient hem niet. Mooi geschreven!