Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#399 - Kinderwens

 

Kinderwens

De hele familie zit voor de buis. Axel probeert een filmpje van zijn telefoon te streamen naar de televisie. In de tussentijd vuurt iedereen vragen op hem af. Alleen zijn vrouw weet dat zijn optreden is gefilmd, de anderen hoorden net dat hij op het podium had gestaan.

Als kleine jongen al was Axel de komiek in huis. Hij voerde toneelstukjes op in zijn eentje. Hij kondigde ze niet aan, ze leken altijd spontaan in hem op te komen. Iedereen nam hij op de hak, zonder te kwetsen, kopieerde stemmen en gelaatstrekken of verzon een typetje. Naast brandweer- of politieman wilde hij, later als hij groot was, Youp worden. Die wens kwam niet uit.
Na een middelbare schooltijd gevuld met kattenkwaad en jongensstreken, een studententijd doorgebracht met veel vriendschappen, drank, geintjes en het verkennen van grenzen, volgde een flitsende carrière.

Beslissingen nemen in werksituaties is zijn fort. In privésituaties is kiezen het moeilijkste dat bestaat. Nog altijd vieren twijfels de boventoon. Waar hij uiteindelijk wel voor koos is de liefde van zijn leven. Zij is het puzzelstukje dat eerder ontbrak.
Zijn baan vervult hij met verve. Of hij tevreden is over zijn prestaties betwijfelt hij, er moet altijd meer uit te halen zijn. Zijn vriendenkring krimpt niet maar blijft groeien. Mensen, daar kun je nooit genoeg van krijgen.
Een agenda vol werk, sport, vrienden, familieafspraken. Een gezin met dreumes en peuter en uiteindelijk toch tijd vinden om workshops te volgen en op te treden als stand-upcomedian.

Het streamen lukt en we zien dat hij geïntroduceerd wordt als beginnend artiest. Verlegenheid is hem vreemd. Met een grote grijns betreedt hij het toneel. Een goede kijker ziet wat nerveus geknipper, iemand die hem niet kent ontgaat het. Zijn lichaamstaal begeleidt zijn woorden, hij kijkt het publiek aan alsof het zijn beste vrienden zijn.

Tien minuten vol grappen en grollen volgen. Alles is gebaseerd op zijn thuissituatie. Herkenbaar voor elke jonge ouder, al deze opvoedingsperikelen. Zo eerlijk, dat uit zijn humor de liefde als man en vader de boventoon voert.

Na afloop zit de familie even met de mond vol tanden en een glimlach op het gezicht geplakt. Alex staat op en informeert wie er wat wil drinken. Hij neemt het heft in handen om ophemeling te voorkomen.
Dat hij genoot van zijn optreden straalt hij uit.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Agnew? Ik zie hem anders, dus is het waarschijnlijk iemand anders. Ergens verlangde ik naar wat meer duidelijkheid, desondanks GG!

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooie twist: de titel zette me op het verkeerde been, je verhaal gaat over een ander soort kinderwens. Mooi gedaan. Een natuurtalent, deze man. 
De hele familie zit achter de buis.-> wij zeggen meestal 'voor' de buis/tv.
Of hij tevreden is over zijn prestaties betwijfelt hij, er moet altijd meer uit te halen zijn.-> deze zin begrijp ik niet helemaal.
Twijfelt hij of hij tevreden is? Of is hij nooit tevreden? (omdat er altijd meer uit te halen is.)

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony, geen Agnew. Jammer dat ik je geen duidelijkheid kon geven.

@Maria Fransisca. Ik denk dat je zowel kan zeggen 'voor' de buis als 'achter' de buis maar misschien heb jij gelijk en is het 'voor'. 'Voor' of 'achter' de piano zitten is eenzelfde discussie. 

Ik bedoelde te zeggen dat hij nooit helemaal tevreden is.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, mooi verhaal. De titel snapte ik ook niet, maar de vorige reacties gaven duidelijkheid. Bij kinderwens denk ik toch in eerste instantie aan de wens om kinderen te krijgen. 

Je beschrijving van Axel is goed gedaan, maar het leest voor mij wat afstandelijk. Ik mis een perspectief van waaruit het geschreven is. Je had ons Axel kunnen laten zien vanuit de ogen van zijn vrouw, maar dat is hoe ik ertegenaan kijk. Iedereen vult het toch op zijn eigen manier in. Het wil niet zeggen dat ik je verhaal niet graag gelezen heb.

Ik denk dat je zowel kan zeggen 'voor' de buis als 'achter' de buis maar misschien heb jij gelijk en is het 'voor'. 'Voor' of 'achter' de piano zitten is eenzelfde discussie

De uitdrukking is: voor de buis zitten (als je tv kijkt). En een pianist neemt plaats achter de piano (als hij wil gaan spelen). Dat zijn vaste uitdrukkingen, in Nederland in ieder geval.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Fief. Vanaf nu vergeet ik het nooit meer: voor de buis en achter de piano. De titel is bewust gekozen en ik begrijp dat die een ieder op het verkeerde been zet. Wel jammer als de lezer het toch niet in de gaten heeft. Ik doe altijd mijn best juist niet afstandelijk te schrijven, het heeft dus mijn aandacht.

 

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Elrie,

Kinderwens was ook voor mij een ander idee, maar wel goed dat je er zo'n draai aan hebt gegeven. Ik denk dat ik me bij Fief aansluit. Ik als lezer heb behoefte aan iets wat me heel nieuwsgierig maakt om door te lezen. (Hou aub wel in gedachten dat ik nog aan het leren ben hoor, dus ik zeg gewoon wat ik ervaar:-)) Wat ik wel heel leuk vind, is het gegeven dat niemand nog iets weet van het optreden en men er pas achter komt vlak voor het filmpje wordt afgespeeld. Ik hou van verrassingen :-)

 

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Elrie

Je hebt met je tekst een verhaal gemaakt, waar we wel iets te weten komen over het personage, dat klopt maar ik mis het portret van de persoon. We krijgen geen beschrijving van hoe hij eruit ziet; hoe hij zich gedraagt, loopt, .... Als je dat in je tekst had geïntegreerd was het een mooi waarachtig portret geworden, nu blijft het een beetje aan de oppervlakte.

Johanna