Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#399 Sex, drugs en rock and roll (versie 2)

versie 2

Vol bewondering en verwondering staar ik naar de man die, slechts gekleed in een spijkerbroek, over het podium beweegt. Hij is dit jaar de hekkensluiter van het popfestival. Grote plakkaten kondigden zijn komst al aan en gezien zijn hoge leeftijd waren we het er binnen onze vriendengroep unaniem over eens: dit optreden mochten we niet missen. Wij zijn blijkbaar niet de enigen die dat dachten. De tent is tot de nok toe gevuld.

Zo van een afstand is het de rock- en punklegende die ik me uit mijn jeugdjaren herinner. Levensgroot op de LED-schermen verraadt zijn rimpelige, uitgemergelde lijf zijn ware leeftijd. Het gebruinde vel hangt als een maatje te groot om zijn eens zo indrukwekkende six-pack. Bij elke beweging slingert zijn lange, vlassige en naar ik vermoed geblondeerde, piekhaar om zijn gezicht. Het jarenlange drugs- en drankgebruik heeft zichtbare sporen achtergelaten en ik heb het idee dat stimulerende middelen hem ook nu op de been houden. Hij houdt zijn ogen half gesloten als hij de zaal inkijkt; heel af en toe vang ik op de schermen een glimp op van de blauwgrijze kijkers. Een grijze ringbaard en verder ongeschoren wangen verdoezelen de grauwe huid van zijn gezicht.

Toch staat hij op dat podium als nooit tevoren; zijn stem is krachtig. Hij stelt zijn fans niet teleur en hij laat degenen die twijfelden aan zijn kunnen een poepie ruiken.
Vol overgave blèr ik zijn grootste hit Lust for life mee en even voel ik me weer een tiener. Naar zeggen heeft hij het stagediven uitgevonden, maar als ik hem zo zie bewegen, geloof ik niet dat hij een duik in het publiek zou overleven. Het is aan de ene kant bewonderenswaardig dat hij een dergelijke tour nog aangaat. Tegelijkertijd aanschouw ik een oude man die nog hevig zijn best doet, maar zijn beste jaren heeft gehad.
Na een paar nummers houdt hij het voor gezien. Zelfs een massaal “we want more” mag niet baten: een toegift zit er echt niet meer in. Toch verlaten we tevreden de enorme tent; we waren erbij, al was het misschien voor de laatste keer.

 

***

Versie 1

Hij is dit jaar de hekkensluiter van het popfestival. Grote plakkaten kondigden zijn komst aan en we waren het er binnen onze vriendengroep unaniem over eens: dit optreden mogen we niet missen. Het zou zomaar zijn laatste kunnen zijn en dan kunnen wij tenminste nog zeggen dat we hem levend hebben gezien. Wij zijn blijkbaar niet de enigen die dat dachten. De tent is tot de nok toe gevuld.

Vol bewondering en verwondering staar ik naar de man die, slechts gekleed in een spijkerbroek, over het podium beweegt. Zo van een afstand is het de rock- en punklegende die ik me uit mijn jeugdjaren herinner. Levensgroot op de LED-schermen verraadt zijn rimpelige, uitgemergelde lijf zijn ware leeftijd. Het gebruinde vel hangt als een maatje te groot om zijn eens zo indrukwekkende six-pack. Bij elke beweging slingert zijn lange, vlassige en naar ik vermoed geblondeerde piekhaar om zijn gezicht. Het jarenlange drugs- en drankgebruik heeft zichtbare sporen achtergelaten en ik heb het idee dat stimulerende middelen hem ook nu op de been houden. Hij houdt zijn ogen half gesloten als hij de zaal inkijkt; heel af en toe vang ik op de schermen een glimp op van de blauwgrijze kijkers. Een grijze ringbaard en verder ongeschoren wangen verdoezelen de grauwe huid van zijn gezicht.

Toch staat hij op dat podium als nooit tevoren; zijn stem is krachtig. Vol overgave blèr ik zijn grootste hit Lust for life mee en even voel ik me weer een tiener. Naar zeggen heeft hij het stagediven uitgevonden, maar als ik hem zo zie bewegen, geloof ik niet dat hij een duik in het publiek zou overleven. Het is aan de ene kant bewonderenswaardig dat hij een dergelijke tour nog aangaat. Tegelijkertijd aanschouw ik een oude man die nog hevig zijn best doet, maar zijn beste jaren heeft gehad.
Na een paar nummers houdt hij het voor gezien. Zelfs een massaal “
we want more” mag niet baten: een toegift zit er echt niet meer in. Toch verlaten we tevreden de enorme tent; we waren erbij, al was het misschien voor de laatste keer.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi Fief, goed het toch tevreden zijn bij het verlaten van de tent. Het publiek zou ook heel anders kunnen reageren na het zien van een overjarige artiest.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iggy? Of toch een ander? Blij dat jullie toch tevreden waren ;) GG!

(stiekem hoopte ik dat hij in de stage ging diven )

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooie beschrijving van overjarige artiest, Fief. Door je beschrijving leek het of ik er ook even bij was, knap gedaan.
Hij houdt zijn ogen half gesloten als hij de zaal inkijkt; heel af en toe vang ik op de schermen een glimp op van de blauwgrijze ogen-> deze zinnen lopen niet zo lekker. Vooral doordat je twee keer kort na elkaar 'ogen' schrijft.
 we waren erbij, al was het misschien voor de laatste keer-> 'We waren erbij' zou mij een krachtigere slotzin lijken.
Verder las ik dit verhaal met veel plezier.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Elrie: dank voor het lezen.

@Tony: Iggy inderdaad. Een stage dive zou echt zijn einde zijn geweest. Het was in ieder geval een bijzonder optreden. Bedankt voor je GG.

@Maria: niet zomaar een overjarige artiest. Dank je wel voor je kritische blik. Tweede keer ogen veranderd. Slotzin laat ik nog even zo. 

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Fief,

Dat waren nog eens tijden hé.

Vond ik mooi : 'zijn rimpelig, uitgemergelde lijf verraadt zijn leeftijd'

De zin 'Zijn stem is krachtig en vol overgave ...' zou ik na 'krachtig' stoppen en een nieuwe zin beginnen met 'vol overgave...'

In deze zin kan je hem volgens mij verkeerd lezen. Mijn idee maar hé.

Toch een heel mooie persoonsomschrijving.

Succes

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief,

ik geniet met je mee, de nodige dingen meegemaakt in dat wereldje en je bracht me weer helemaal terug naar een heel fijn deel van mijn leven. Heel herkenbaar en goed geschreven. Dank daarvoor :-)

”Het gebruinde vel ….. eens zo indrukwekkende six pack” leest voor mij niet helemaal lekker, maar dat is echt een smaakdingetje. Voor mij insinueert het dat hij nog steeds een six pack heeft, alleen minder indrukwekkend.  Ik zou six pack vervangen door het eens zo indrukwekkend gespierde lichaam, maar dat ben ik :-)

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Debbie: Bedankt voor je suggestie, maar six-pack is voor mij beeldender dan te zeggen dat het om een gespierd lichaam gaat. "Eens zo"  betekent volgens mij dat het ooit was, maar wellicht vergis me daarin. In ieder geval bedankt voor het lezen. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Fief

Fijn verhaal waarbij je de lezer meetrekt tot aan het podium, dus dat is goed gedaan, je maakt er een echt mooi portret van, met details over hoe hij eruit ziet, hoe hij zich gedraagt, etc...

Dat vind ik erg sterk.

Ik vind de beginparagraaf echter niet zo sterk beginnen, en ik denk dat als je de zinnen eens herbekijkt en start van hoe jij naar dat  concert uitkijkt, de intro straffer is.

Graag gelezen!

 

 

Johanna