# 399 Wellness?

Als jonge twintiger was ik al een fervent liefhebber van Finse sauna. Niettegenstaande het groeiend aantal wellnesscenter met de meest belovende faciliteiten, heb ik sedertdien mijn hobby afgezworen. Dat is de schuld van de uitbaters en van hem.

Hij valt meteen op door zijn goorheid, zelfs al is hij poedelnaakt. Zijn wilde zwarte haren, vette snor,  onverzorgde baardgroei en nors gezicht geven hem een onsympathiek voorkomen. In openbare zwembaden kan je een voetbad of  douche amper ontwijken, maar hier verwacht men dat je zelf de ruime douchezaal opzoekt. Voor hem is dit blijkbaar teveel gevraagd. Hij loopt recht naar buiten en springt in het zwembad.

Even later zie ik hem de rookkamer binnengaan. Het is wraakroepend en onverstaanbaar dat uitbaters van dergelijke centra zulke kamers überhaupt ter beschikking stellen. Met wellness heeft dit niets uit te staan.

Wanneer we in de grote saunacabine zitten, pols ik mijn vrienden hierover. Zij vinden dat ik toleranter moet zijn en de man moet negeren. Ik leg mij neer en sluit de ogen. De deur van de cabine gaat open en ik krijg een walm van sigarettengeur over mij heen. Ik richt mij op en staar in de verdwaasde en rood doorlopen ogen van het  ‘être’. Hoeveel walging kan iemand oproepen? Snel verlaat ik de cabine, groet mijn vrienden en verlaat de zaak.

Vele 'thermen' beschikken naast sauna's over een solarium, massages, een stoombad, zwembad en bubbelbaden. In mijn buurt liggen er een aantal op een twintigtal minuten rijden. Ik heb er al meerdere bezocht en evenveel op mijn zwarte lijst gezet wegens een gebrek aan hygiëne, niet zozeer van de uitbaters maar wel van hun klanten. Een blik op de types, die urenlang in jacuzzi’s liggen te weken, volstaat meestal om er weg te blijven.

In mijn dorp zie ik tot mijn grote ontsteltenis de man uit de sauna terug. Onder vrienden grappen we wel eens dat we er beter uitzien met onze kleren aan, maar dat geldt niet voor deze figuur, die ook aangekleed afstotelijk is.

Ik heb een nieuwe zaak ontdekt. Een groep jongemannen met  donkere huidskleur maakt jolijt in de doucheruimte. Ik ruik een sterke bleekwatergeur. Eén van hen wast zich blijkbaar met het goedje en zegt dat hij wat ‘blanker’ wil worden. Wanneer ik naar de saunacabine loop, zie ik een donkerharig figuur uit de vestiaire naar het binnenzwembad lopen en in het water springen. Dit kan niet zijn, hij weer! Ik bedenk dat ik de man met het bleekwater toch niet zo dwaas vind. 

 

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, brrr, voorlopig zet ik geen voet in een sauna! Goed het ongure en smotsige type beschreven.
In de tekst zitten veel dubbele spaties, vooral na punten of andere leestekens.
Ik ben een beetje in verwarring over de tijd waarin je schrijft: de eerste alinea in de ovt, de rest in de tt. Daardoor begrijp ik niet goed wat verleden en wat heden is, maar misschien ligt het aan mij.
Ondanks dat, met veel plezier gelezen!

26 april 2022 - 20:32

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, goede beschrijving. Je komt wat types tegen in de sauna. Het eind vind ik wat abrupt. De laatste twee zinnen lijken niet echt op elkaar aan te sluiten.

beoefenaar van Finse sauna. ---> is een sauna iets wat je beoefent of iets wat je doet of waar je naar toe gaat? Ik zou denk ik eerder zeggen: bezoeker van de Finse sauna.

sauna instellingen  ---> is het niet gewoon sauna's? Anders moet het ook aan elkaar, sauna-instellingen.

27 april 2022 - 1:02

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry Elrie, helaas is het verhaal autobiografisch, maar wie zoekt die vindt beslist nog wel een etablissement waar de uitbaters streng durven zijn wat hygiëne en naleven van de regels door de klanten betreft.

27 april 2022 - 17:46

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling,

 

Op zich vind ik het een goede tekst, de figuur wordt duidelijk maar toch lijkt er iets te mangelen en ik denk dat het komt door het feit dat je het verhalende van je tekst hier en daar doorbreekt door als een verslagever te schrijven. Dat heb ik sterk met het stuk: 

Het is wraakroepend en onverstaanbaar dat uitbaters van dergelijke centra zulke kamers überhaupt ter beschikking stellen. Met wellness heeft dit niets uit te staan.

Wanneer we in de grote saunacabine zitten, pols ik mijn vrienden hierover

Als je dat wat anders aanpakt, blijft het verhaal ect een goed verhaal.

Vlot geschreven.

Johanna.

 

   
1 mei 2022 - 15:36

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Johanna, bedankt voor de feedback. Als coaching had ik eerder verwacht dat je mij een suggestie zou doen voor de passage die je aangeeft. Zelf weet ik niet zo goed hoe dit anders aan te brengen. Misschien hebben collega schrijvers een tip?

2 mei 2022 - 10:52

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Schmetterling, ik lees hierboven je vraag n.a.v. de feedback van Johanna. Misschien is de zin te algemeen en kun je er beter 'ik' inzetten.
Bijvoorbeeld: ik heb nooit kunnen begrijpen wat roken met wellness te maken heeft. Of:
Zou hij roken ook onder wellness scharen?

Heb je hier iets aan?

2 mei 2022 - 19:52

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca. Dank je voor de suggestie, maar ik wil juist een 'algemeen' statement maken dat het op de eerste plaats aan uitbaters van wellness centra is om er op toe te zien dat de meest elementaire regels op het vlak van hygiëne worden gerespecteerd en om klanten te weren die er zich niet aan houden. In de horeca is roken al langer gewoon verboden (ik heb vroeger meer dan eens gevraagd aan rokers of het hen niet stoorde dat ik at terwijl zij rookten). Ik zie daar geen 'verslaggeving' in zoals Johanna opmerkt.

3 mei 2022 - 0:32