Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 398 Smaken verschillen

 

Eindelijk is het zover. Voldaan stapt Ineke in hun volgeladen auto. Al zijn ze maar met zijn tweeën, Karel vindt het fijn om zoveel mogelijk van thuis mee te nemen. Nergens smaakt de koffie lekkerder dan thuis, dus de doos met koffiemolen, twee pakken bonenkoffie, hun eigen koffiezetapparaat en niet te vergeten het maatschepje worden ingeladen. Opgemaakte bedden? Leuk geprobeerd, maar nergens slaap je zo lekker als onder je eigen dekbed op lits-jumeauxformaat, geurend naar je eigen wasverzachter. Dus: bovenop de koffers wordt het dekbed plus kussens uitgespreid. Om nog maar te zwijgen van het nachtlampje, elektrische muggenmepper, badmatjes, slippers, laarzen, wandelschoenen en twee paar gewone schoenen elk. Karel pakt alles heel netjes en precies passend in. Elke plek wordt benut.

‘Niets vergeten?’ Ineke plaagt Karel een beetje. Eigenlijk zou ze niet anders willen. Ze heeft dit veel liever dan de puinhoop die Jos en Lynn in hun auto proppen.  Ze hebben spullen mee, waar ze niets van weten. Maar elke keer zijn ze ook wel iets vergeten: het snoer van de tafelgrill, de oplader van hun telefoon, toiletpapier. Gelukkig is overal een oplossing voor en hebben ze het met zijn vieren elk jaar supergezellig met elkaar.

Vrijwel tegelijk komen ze bij het huisje in de bossen aan. Na een lekkere kop koffie gaat ieder aan de slag om alles uit te laden en de spullen op hun plek te leggen. Over en weer is overleg. Heb jij de keukenhanddoeken mee? Waar heb je de vuilniszakken gelegd? Staan de Rosé en het bier al koud? Ineke maakt meteen maar even het tweepersoonsbed op, dan scheelt dat vanavond. Tegen zes uur is het tijd voor een glas wijn op het terras. Voor het huisje puffen ze uit in de avondzon. Ineke zet een stukje schimmelkaas en een bakje met salade en toastjes op tafel. Iedereen valt erop aan. Het smaakt niet echt lekker, maar ja, smaken verschillen.
Dan zegt Lynn: 'O, in onze auto liggen nog meer hapjes in de koeltas, ik ga ze even halen.'             
'Maar, zijn deze dan niet van jou?' vraagt Ineke verschrikt.
'Welnee, van jou toch?'                                                                                                               

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk geschreven. Moet er niet aan denken hoelang deze hapjes al over datum kunnen zijn bij een slechte bezetting van het huurhuis.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal, Maria. Met een glimlach gelezen.

Staan de Rosé en het bier al koud?  ---> hier twijfel ik of het "staat" moet zijn. 

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hahaha héél leuk verhaal - ik moet ook een beetje lachen omdat het zo herkenbaar is (nou, niet van die kaasjes, maar wel van die spullen). Leuk!
Yvette 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, bedankt voor je glimlach. 
Staan de Rosé en het bier al koud?  ---> hier twijfel ik of het "staat" moet zijn. Ik twijfelde daar ook, maar ik denk toch dat het zo goed is. Hopelijk kan de coach hier iets over zeggen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nergens smaakt de koffie lekkerder dan thuis, dus de doos met koffiemolen, twee pakken bonenkoffie, hun eigen koffiezetapparaat en niet te vergeten het maatschepje worden ingeladen. Moet het niet zijn: zijn ingeladen? De auto is toch al vol als Ineke in de auto stapt? Moet de eerste alinea dan niet grotendeels in de ovt? Verrassend leuke plot. De koffiespullen zijn dus al zijn uitgepakt voordat ze gaan uitpakken. En er staat dus toch nog een koeltas in de auto als ze alles hebben uitgepakt. Dit zijn zeurtjes waardoor het verhaal voor mij niet prettig leest.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Carneli, dank voor je reactie en compliment. Je hebt gelijk, alles is al ingeladen, dus de ovt zou kunnen. Maar het is meer een overpeinzing van Ineke over de motieven en acties van Karel. 'Zo doet hij dat altijd.'
En de koffiespullen worden altijd door Karel op een plek gezet waar je er meteen bij kan als je bij het huisje bent. Zo zit Karel in elkaar, ordelijk en netjes. En Lynn is nogal rommelig en vergeet ijskoud de koeltas uit de auto te halen en alles netjes in de koelkast te zetten. Bedankt voor het meedenken!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca, vooral in de Belgische Ardennen waren Nederlanders ooit wat minder welkom omdat ze alles zelf meebrachten en ter plaatse niets consumeerden. Het flesje Heineken (bier?) is daarenboven meteen gekoeld in het ijskoude water van de Semois. Inmiddels zijn zowat alle horecazaken in de streek overgenomen door Nederlanders. Dat is handig voor wie de Franse taal niet machtig is.;-)

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi, dank voor je reactie. Als wij naar de Ardennen gaan, nemen we wel veel mee, maar we gaan ook graag uit eten, dat hoort bij vakantie, toch? Maarre, ik ben benieuwd wat je van mijn verhaaltje vindt ;-)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca, jouw verhaaltje is (as usual) goed geschreven en in dit geval haarscherp weergegeven. Wat wordt er allemaal niet meegesleurd? Een getrouwe weergave van de vakantieganger en zijn perikelen.

Lid sinds

1 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maria,

Zo herkenbaar je verhaal! Ik word er al kriebelig als ik eraan denk, de hectiek van zowat de hele huisraad meenemen in een auto die altijd te klein is. De schimmelkaas, ik hou ervan, maar voortaan check ik drie keer de datum. Ik moest gniffelen op het eind.

Erg goed geschreven, volgens mij kan ik van je verhalen nog veel opsteken.

Vind je het leuk om ook een reactie achter te laten op mijn eerste inzending voor de weekopdracht? Ik ben nieuw hier op het forum.

Groetjes Boekwens

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Boekwens, dankjewel voor je mooie woorden. Ik schrijf nog niet heel lang, hoor, maar het is leuk om hier feedback te krijgen. Ik leer er heel veel van. En als je zulke fijne reacties als de jouwe krijgt, groeit mijn zelfvertrouwen met sprongen. Inmiddels heb ik jouw verhaal ook van feedback voorzien.