#396 Te

Alles waar ‘te’ voor staat is niet goed, behalve tehuis en tevreden.
Carla staat in de rij bij de kassa en ziet de overvolle karren die voor haar staan. Dan hoort ze deze zin naklinken in haar hoofd.
Opvallend hoe uitspraken van vroeger je zo lang kunnen bijblijven.
Tehuis, ja, begrijpelijk is dat goed, het is je thuis, de plek waar je jezelf kunt zijn. Een plek waar je kunt landen na een vermoeiende werkdag.

Ze checkt de tijd op haar telefoon, de rij schiet maar niet op.

Maar ‘tevreden’, is dat ook goed? Wie is er tegenwoordig nog tevreden? Elke zondag ploft er een pakket reclameblaadjes bij haar op de mat, waar ze, als ze alles wil bekijken minimaal twee uur voor nodig heeft. Van tevredenheid kan de economie niet draaien, dat is wel duidelijk.
En dan die irritante reclame na het nieuws. Die is kennelijk gemaakt door mensen die zelf nooit naar het nieuws kijken. Vlak na berichten over honger, oorlog en geweld, roept een tienerstem je op een nieuwe smaak chips te kopen of yoghurt 2.0 met echte melk bereid!
Is het ooit genoeg? Tevredenheid is nergens te koop. Ze beseft opeens dat tevredenheid een keuze is.

Carla legt eindelijk haar boodschappen op de band.
‘Nog zegeltjes?’ de caissière haalt haar uit haar overpeinzing.
‘Eh, nee, bedankt.’
Carla betaalt met plastic en loopt met de volle boodschappenkar naar de auto. Als ze haar kar terugbrengt bij de verzamelplaats ziet ze staan dat de karamelbonbons twee voor de prijs van één zijn.
Pfff, dat had ze niet gezien, ze heeft maar één gepakt. Waarom zei de caissière dat niet even.
Snel loopt ze met haar bon naar de kassa terug en legt haar vergissing uit.

Tevreden kauwend rijdt ze even later naar huis.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca. Kort en bondig met een reeks markante opmerkingen. Als ik voor mijn zegeltjes bedank zeg ik telkens dat zij aan de volgende klant mogen gegeven worden. Gebeurt natuurlijk nooit. Dit weekend waren er krasloten te krijgen, maar de caissière 'vergat' ze (legde zij een eigen stock aan misschien?). Na het krassen heb ik toch een grote fles Cornetbier gewonnen.

6 april 2022 - 14:05

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, een mooi overweging. Na het lezen van de laatste alinea zou je "tegoed" kunnen toevoegen. Taco zei het ook al met tegoedbon.

behalve tehuis en tevreden.  ---> tehuis vind ik niet echt goed gekozen. Een tehuis is in mijn optiek niet hetzelfde als een thuis. Je kunt in een tehuis zitten en dat is in veel gevallen niet zo positief.

Waarom zei de caissière dat niet even.  --> dit is een vragend zin.

7 april 2022 - 14:15

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal vol van voor een ieder bekende gebeurtenissen.

had net als Fief moeite met het woord tehuis. Dat associeer ik niet met thuis.


@ Gi, accepteer de zegeltjes en geef ze zelf aan de klant die achter je staat.

8 april 2022 - 13:24

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Elrie, goede tip, maar wat als die klant ze ook niet wil ... (hier en daar vindt men caissières die inventief durven zijn).
@ Maria Fransisca: tehuizen die geen thuis (proberen te) zijn verdienen die naam niet en kunnen beter 'ouderlingengesticht' genoemd worden. In de volksmond hoort men ook 'ouwemannekeshuis'. Vele instellingen hebben de Engelse term 'Home' in hun benaming en dat betekent in het Nederlands toch thuis? 

8 april 2022 - 14:56

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je liet me nadenken over tehuis en thuis, maar één letter verschil. Ik val daar niet over, ik vind het juist heel goed om even bij stil te staan en me dat af te vragen, is een tehuis een thuis? Ik wil juist wanneer ik iets lees even iets nieuws lezen, een nieuwe manier van kijken. Ook het einde is om over na te denken. Ondanks haar overpeinzing over de chips na het nieuws vervalt ze in consumeren, waarna ze tevreden is. Het mooie is dat dit schuurt en dus wat spanning oplevert.

11 april 2022 - 9:32