Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#395 Zandvoort

 

Als je het strand van Zandvoort oploopt, aanmatigend ‘Amsterdam Beach’ genoemd, loop je, zelfs op een koele ochtend in maart, een meute mensen in. Het is een drukte van belang: wandelaars, hondenuitlaters, gezinnetjes met spelende kinderen, groepjes jongeren met een kratje bier, en, merkwaardig, ook een man op een houten stoel.

Ik loop langs de branding naar het zuiden, terwijl ik luister naar het audioboek ‘Het Eind’ van Karl Ove Knausgaard. Twee kilometer verderop is de drukte al aanmerkelijk uitgedund. Er lopen nog wat bejaarde stellen op stevige wandelschoenen, een paar jonge vrouwen met grote fototoestellen, er zit een groepje jongeren om een kampvuur. Een handjevol vissers staat in de zee.

Nog een kilometer verderop, ben ik alleen. Een enkele mountainbike rijdt voorbij, maar verder niemand. Ik denk dat het zo blijft totdat je bij Noordwijkerhout weer de eerste bejaarde echtparen tegenkomt, wat vissers ziet staan en een enkele jonge vrouw met een fototoestel voorbij loopt. Hippies verwacht ik niet, daar zijn ze in Noordwijk te nuchter voor.

Ik wandel naar de duinrand en ga zitten. Mijn blik gaat van de horizon waar piepkleine windmolens trage rondjes draaien naar het sop van de branding dat over het zand rolt. 

Ik ben niet helemaal alleen. Uit de duinrand rennen een jongen en een meisje naar de zee en komen er meteen weer uit. Ondanks dat het niet warmer is dan een graad of tien zijn ze helemaal bloot. Ze lachen. Ze hollen terug, wikkelen zich in handdoeken en verdwijnen uit het zicht. Het kan in totaal geen halve minuut geduurd hebben. Ze zullen zich op dit afgelegen stukje strand alleen gewaand hebben. Maar ik heb ze gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.

Ik luister naar Knausgaard die, na een korte beschouwing op Hitlers aspiraties om kunstenaar, componist en schrijver te worden, zijn eigen verlangen naar iets verhevens onder woorden te brengen beschrijft: de zoektocht naar betekenis, iets heiligs dat de moderne tijd is kwijtgeraakt. Die betekenis wordt in de kunst, de literatuur zo vaak gevonden in het alledaagse, het specifieke. Pas als een kunstenaar het concrete en lokale kan verbinden met het algemene, en een universele waarheid raakt, krijgt zijn werk geldigheid.

Kunst is een kwetsbaar proces beargumenteert Knausgaard. Het is moeilijk iets groots te ervaren zonder er grandioos over te zijn en te vervallen in cliché. Ook voor mij is het niet moeilijk grote gevoelens te hebben, zittend in een duinpan, helemaal alleen. Ik probeer de immensiteit van de zee te bevatten en voel er een spiritueel ontzag voor, terwijl het het meest elementaire en natuurlijke op de planeet is.

Die zucht naar duiding waar Knausgaard het over heeft, het zoeken van betekenis is zo oud als de mensheid zelf en toch kun je een epifanie ervaren bij het aanschouwen van een plukje helmgras dat ritselt in het licht van een waterig maartzonnetje.

Die Welt is alles, was der Fall ist. Wittgenstein zei het het best. De wereld is alles, wat het geval is. Misschien nog wel mooier in het Engels: The world is everything that is the case. Hoe gemakkelijk is het om dat uit het oog te verliezen als je acht uur op een dag achter de kassa zit, of naar een computerscherm tuurt, vergadert met een poppenkast in Microsoft Teams en goals, governance en kwaliteitsborging bespreekt alsof het echte dingen betreft: tangible targets.

Probeer maar eens te bevatten wat dat citaat van Wittgenstein betekent als ’s avonds op tijd het eten op tafel moet staan, de kinderen in bad en naar bed moeten, je btw-aangifte nog op orde moet en je eigenlijk ook wel even lekker op de bank Bridgerton wilt binge-en.

Verstrooiing en versplintering; we multitasken ons als drukke baasjes door een strakke planning, want we willen vooral productief zijn en presteren.

Ik zit op het strand van Zandvoort -het naaktstrand zal later blijken- en ik kijk naar de ribbels in het zand, het wuivend helmgras en de fenomenaalste wolkenhemel van de wereld terwijl voor me, onder het geluid van langsdrijvende meeuwen die oplichten in de zon, de Noordzee de werkelijkheid is.

Volgens Knausgaard mondt iedere poging dit alledaagse spektakel te verwoorden uit in cliché en grandiositeit; pompeus en banaal als Nazikunst. Ik doe mijn oordopjes uit en geniet van wat ik zie. Ik geef me over aan het moment en aanvaard dat ik het niet kan delen.

Wittgenstein zei het al.

Waarover je niet praten kan, daarover moet je zwijgen.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tilma, wat een prachtige overweging. Ik werd er stil van. 

Ik zit in het zand, op het strand van Zandvoort -het naaktstrand zal later blijken- en ik kijk naar de ribbels in het zand,  -->  moet het niet zijn:  - het naakstrand zoals eerder bleek - ?  Je beschrijft namelijk eerder de naakte jongen en meisje.

de herhaling van "zand" stoort in deze zin.
Misschien: Ik zit op het strand van Zandvoort - het naaktstrand zal later blijken - en ik kijk naar de ribbels in het zand.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik werd er stil van.

Ha, Fief! Goeie. Ja, twee keer zand is teveel. Heb ik al gesnoeid, snellerd. En, nee, ik kwam er pas later achter dat het naaktstrand was. Ik had de link nog niet gelegd, dat ik daar uit de toon was met al mijn kleren aan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aanmatigend, inderdaad net als de luchthaven in het Belgische Charleroi dat herdoopt werd in 'Brussels South Airport'. Hoe alledaags het spektakel op 'Amsterdam Beach' ook mag zijn, je hebt het onknausgaardiaans op meesterlijke wijze beschreven en Wittgenstein had groot gelijk net als de Griekse wijsgeer die zei: 'Zwijg, of zeg iets, dat beter is dan de stilte.'

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tilma,

Dit verhaal lezend liep ik in gedachte mee, ging zitten aan de duinrand, luisterde naar Knausgaard en observeerde. Je trok me als lezer helemaal mee!

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je aanvaardt dat je het niet kan delen, maar probeert het toch. Inconsistentie is het enige consistente. Het strand, een goede plek voor je beschouwing. Mooi de locatie laten samenwerken met de beluisterde fictie en weer teruggebracht in een nieuw stukje fictie. Laagjes, als ribbels in het zand.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tilma, 

Waarover je niet praten kan, daarover moet je zwijgen.

Een heel mooi slot dat de rest van je verhaal prachtig onderstreept. Na al die overwegingen van diverse filosofische standpunten, wat het personage ziet, ervaart en zelf overdenkt. 
Je moet het gewoon ervaren, dat is het enige wat kan als je er geen woorden voor kan vinden. En dat is wat je is gelukt: je laat de lezer alles ervaren: de zee, de overdenkingen, de spirituele connectie. 

Prachtig verhaal met erg mooie samenhang, een prettig verteltempo en fijne observaties!

Groet,

Nadine 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, @Gi. Dat dus.

@Elrie, graag gedaan. Prima strandweer.

@Sakura, dat is de menselijke conditie in een notendop. Maar ook: ik meen het wel. We zijn met zijn allen zo onthecht van de werkelijkheid dat we op adem moeten komen in de natuur.

@Nadine, dank. De neiging is groot alles erbij te slepen, maar schrijven is schrappen.