Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De ophaalbrug-#393

Onverwacht stonden ze op straat tegenover elkaar. Ze waren zo lang een echtpaar geweest. Nu waren ze vreemden. Bijna vijanden. Zij met een hart vol littekens na de pijnlijke breuk. Hij met een hart dat klopte van liefde voor de vrouw die een wig had geslagen tussen de echtelieden die samen meer dan 30 jaar lief en leed hadden gedeeld. Als jonge mensen hadden ze zich een toekomst gedroomd waarop ze constant op roze wolken zouden wandelen. Ze hadden een gezin gesticht, een huis gebouwd, elk een carrière opgebouwd. Hun betonnen vesting zou niet in te nemen zijn! Stilaan vertoonden zich in de muren kleine scheurtjes zoals in de meeste huwelijken. Het echtpaar metselde de scheurtjes met het cement van de liefde geduldig dicht zodat ze zo goed als onzichtbaar werden. 

De ophaalbrug die de burcht met de buitenwereld verbond kreeg te zware lasten te dragen. Hij begon meer en meer te wankelen. Over de wankele ophaalbrug verliet hij op een dag de vertrouwde vesting. De sirenen lonkten.

In de nieuwe, hartstochtelijke, romance waren er momenten dat hij aan zijn eerste liefde terugdacht. Er was een beurse plek in zijn hart die er vroeger niet was. Een hunkering, een verlangen om de klok terug te kunnen draaien. Het gras was inderdaad groener aan de overkant gebleken, maar het bleef stug overeind onder zijn strelende handen. De weide rond zijn vesting was vroeger zacht en buigzaam geweest. Hij kon er zichzelf zijn. 

De vesting was gesloopt. De wind blies de laatste cementkorrels in het ijle. De houten planken van de ophaalbrug verrot en als brandhout in de beschermende gracht gevallen. Er was geen weg terug.

Zij knikten elkaar woordeloos toe en vervolgden hun weg.

 

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel graag gelezen. Herkenbaar voor velen, dit. 

Het echtpaar is enkelvoud, metselden niet, maar dat is waarschijnlijk gewoon een tikfoutje. 

Deze zin vind ik heel mooi: Als jonge mensen hadden ze zich een toekomst gedroomd waarop ze constant op roze wolken zouden wandelen. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke, ik heb je verhaal twee keer gelezen, twee keer genoten van je wijsheid en prachtige beeldtaal. Tja, het groenere gras blijkt ook stugger te zijn ... 

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Dana M

Hallo Dana, fijn dat je mij laat weten dat er inderdaad een fout in de tekst is geslopen. Ik ga het veranderen. Maar nog fijner vind ik het feit dat je het een herkenbaar verhaal vindt en de zin van de roze wolken mooi vindt. Dank je wel en nog een mooie zondagavond.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke, ik vind het een prachtig verhaal, heel mooi geschreven en heb het met bewondering gelezen. Het is een ongewenste/onverwachte ontmoeting, maar met de ontmoeting zelf wordt niet veel gedaan. Het verhaal gaat alleen over hoe ze uit elkaar groeiden. Daarvoor gebruik je mooie metaforen. Ik mis in het verhaal hoe ze nu tegenover elkaar staan en wat de ontmoeting hen oplevert, de opdracht. Je schrijft hoe de man terugdenkt aan zijn eerste liefde, hoe hij toch wat twijfels leek te hebben, maar hoe voelt het om ineens weer voor haar te staan? Nu lees ik alleen dat ze knikken en weer verder gaan. 

In de titel hoort ophaalbrug ook aan elkaar.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Dag Fief, dank je wel voor je bezoek waarin je me schrijft dat je het een mooi verhaal vindt. Er  is veel te zeggen over het feit dat er inderdaad niet veel geschreven wordt over hoe de man en de vrouw zich bij deze ontmoeting voelen. Dat ze zich allebei onbehaaglijk  voelen zou volgens mij uit de tekst afgeleid kunnen worden. In de Ultra Korte Verhalen-rubriek, die ook in SOL te beleven valt, wordt er de nadruk opgelegd om de tekst zo strak mogelijk te houden. 'Show, don't tell', is hier de les die we toegespeeld krijgen. Ik heb tot mijn verrassing geleerd dat het leuk, leerzaam en spannend is is om deze stelling te volgen. Je leert het overbodige schrappen en de tekst wordt sterker. Maar ik respecteer je mening en als jij het zo aanvoelt, is dat goed. Ieder volgt zijn pad.

Om jou en mezelf tevreden te stellen heb ik een kleine toegeving gedaan: zij knikten elkaar woordeloos toe en vervolgden hun weg. :)

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke, dat je een strak verhaal hebt geschreven staat buiten kijf. Daarom is het ook een meer dan goed verhaal wat ik met bewondering las. Dat is ook niet het punt dat ik wilde maken. Het is uiteraard te verwachten dat ze zich ongemakkelijk voelen, maar het knikken alleen zegt mij niets. Met je verhaal schets je de achtergrond, maar niet de huidige situatie. Hoe ondergaat de vrouw de ontmoeting? Ze staat onverwacht weer tegenover de man die haar verliet vooor een ander. Wat zegt haar knikken? Heeft ze de breuk geaccepteerd, is ze nog steeds verdrietig? Boos? Laat ze dat zien? En de man? Bevestigt de onverwachte ontmoeting zijn twijfel? Laat hij zijn twijfel zien, misschien zijn schuldgevoel?

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke,

Wat een schitterend gegeven gebruik je bij het invullen van deze opdracht. Helaas moet ik je bekennen over de uitwerking niet zo enthousiast te zijn als de andere lezers. De uitwerking van het mooie idee stelt mij wat teleur.

Het kan zijn dat het hele verhaal zich afspeelt in de gedachten van het echtpaar, maar het komt in elk geval bij mij niet zo over. Het heeft meer weg van een infodump voor de slotzin.

Mijns inziens zou het een boeiend verhaal kunnen worden als je heden met verleden verweeft, een kapstok gebruikt om gevoelens en gedachten aan op te hangen en een perspectiefwisseling (of alwetende verteller) gebruikt. Gedachten gaan snel en bij iedere stap, elke kleine beweging kun je in een flits een heel leven aan je geestesoog voorbij zien trekken.
Bijvoorbeeld: de vrouw ziet de sjaal en herinnert zich de dag dat ze die voor hem kocht. De man hoort haar hakken op de stenen en dit geluid brengt hem terug naar de tijd dat hij dit dagelijks hoorde als ze thuis kwam van haar werk.
Zo kun je nog denken aan kussende lippen, handen die slaan en strelen, ogen die vuur schieten, etc.

Daarbij is mag het prachtige beeld van de brug, nader tot elkaar komen en weer uiteengaan, wat meer uit de verf komen.

Een andere interpretatie is dat de infodump niet meer is dan een biografie die door de schrijver is geschreven en dat er geen enkel gevoel of gedachte bij de twee is en dat ze vreemden voor elkaar zijn.
Ben wel benieuwd naar wat je bedoeling was.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke, er zijn vele mogelijkheden om jouw verhaal anders, misschien beter, gestalte te geven, maar jouw mijmeringen waren voor mij al voldoende om het een sterke vertelling te vinden.
Ik zou wel hier en daar een komma plaatsen. 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijke, prachtig geschreven. Ik zou wensen dat je ruimte had voor meer woorden, zou graag lezen wat de ontmoeting teweeg brengt bij beide. Neemt niet weg dat het toch een compleet verhaal is. 

"Een beurse plek in zijn hart die er vroeger niet was" bezorgd mij kippenvel, mooi verwoord.