Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#393 - De vlam

 

De vlam

De liefde sloeg in als een bliksemschicht. Hij was een nieuwe klant die ik online had binnengehaald. Dat beloofde een dikke bonus te worden als ik hem kon behouden. Zijn eerste entree op kantoor was verpletterend. Een ferme handdruk terwijl hij met zijn diepbruine trouwe hondenblik mijn ogen ontmoette. Een stem zo vol gevoel dat ik ter plekke voor hem viel.

Wat ik nooit eerder had gedaan, gebeurde. Ik stelde hem voor om samen te gaan lunchen, nadat ik eerst een collega op de hoogte zou stellen dat deze klant voor hem was. Ik wilde mijn baan niet riskeren.

De ober kwam driemaal vragen of we al iets hadden uitgezocht. We bestelden het eerste waar ons oog op viel en vergaten vervolgens te eten. Na deze lunch volgden de stappen elkaar snel op en waren we al snel onafscheidelijk.

Naar een feest bij zijn vrienden ging ik graag mee. Eric zat nog midden in een scheiding, die van mij was afgerond. Ik was enigszins ongerust over de reactie van zijn kennissenkring. Eric was er vast van overtuigd dat iedereen mij zou accepteren. Thuis had hij me al de hemel ingeprezen vanwege het simpel, knalrode jurkje dat ik droeg. Bij binnenkomst werd ik overdonderd door alle handen die ik moest schudden en de spontane welkomstknuffels die me ten deel vielen. Ik was blij toen Eric voorstelde om op het lege bankje in de hoek te gaan zitten. Eindelijk tijd om een slok van mijn chardonnay te nemen en hem te laten vertellen, wie nu eigenlijk wie was.

Een bloedmooie vrouw  maakte haar entree. Speurend om zich heen viel haar oog op ons, waarop ze op Eric afstevende. Hij verschoot van kleur en stotterde: 'Eva.'
Mijn hemel, zijn ex, die had ik hier niet verwacht.
'Verrassing Eric, je wilde je vrienden voor jezelf houden zoals alles. Stel me even voor en haal dan een roseetje voor me.'  Eric droop af en Eva ging naast me zitten, zich verontschuldigend voor haar harde houding.
'Als ik Eric niet wegjaag krijg ik geen kans je te leren kennen.'
'Werkelijk niet?', hakkelde ik.
'Aan hallo en tot ziens, heb ik niets', ging ze verder. 'Ik wil dolgraag weten wie je bent en of je Eric gelukkig kan maken, hij verdient het.'

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hè, wat flauw; net op het moment dat het spannend wordt, stopt het. :-)

  • Na deze lunch volgde de stappen > volgden
  • kenniskring > Ik denk dat je hier kennissenkring bedoelt.
  • Gehuld in een simpel, knalrood jurkje had hij me thuis al de hemel in geprezen. > Hartelijk gelachen om deze zin. Ik zag hem al voor mij in zijn knalrode jurkje. Maar iets zegt mij dat dit niet je bedoeling was.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, ik vind het een mooi verhaal, hoewel ik een beetje mijn twijfels heb bij de vriendelijke houding van de aanstaande ex. 
Als je het verhaal in de tegenwoordige tijd zet, leest het naar mijn idee nog beter.

Wat ik nooit eerder had gedaan gebeurde. ---> tussen gedaan en gebeurde hoort een komma

kenniskring  ---> kennissenkring. Een kenniskring is iets anders.

Gehuld in een simpel, knalrood jurkje had hij me thuis al de hemel in geprezen. ---> zoals het er nu staat, leest het alsof de man het jurkje aanheeft. 

'Eva.'
Mijn hemel, zijn ex, die had ik hier niet verwacht.  ---> hoe wist ze dat het zijn ex was? 

'Werkelijk niet?', hakkelde ik.  ---> deze zin zou ik weglaten. Vreemde reactie die niets toevoegt naar mijn idee.

Edit: Musonius was me net voor met zijn reactie. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Musonius en Fief, Heb het aangepast alhoewel ik de zin van het knalrode jurkje nog altijd niet goed vind. Eric had de naam Eva al vaker genoemd en uit zijn houding kon ze opmaken dat dit  zijn ex wel moest zijn. Kenniskring kwam door de spellingcheck, is kennelijk ook een bestaand woord.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Elrie, een vlammend verhaal, ik ben benieuwd naar wat er hierna komt. Kenniskring is volgens mij meer een groep mensen met bepaalde expertise, die elkaar scherp houden.
'We bestelden het eerste waar ons oog op viel' is, denk ik mooier. De kaart ertussen maakt het onduidelijker, ons oog viel niet op de kaart...
Goed dat je de zin met het rode jurkje hebt veranderd;-)
Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kenniskring kwam door de spellingcheck, is kennelijk ook een bestaand woord.

Het is ook een bestaand woord, maar betekent: Leerstoel van een of meer instellingen waar een lector wordt benoemd.

Ik was gehuld in een simpel, knalrood jurkje, toen  Eric dat zag prees hij mij de hemel in.

Misschien: Hij had me thuis al de hemel in geprezen om mijn simpel, knalrood jurkje.

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Natuurlijk heeft die Eva snode plannetjes. Overigens, dikke complimenten voor het subtiel ten tonele voeren van Eva als de eerste vrouw.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interessant verhaal. Ik blijf met heel veel vragen zitten en dat geeft me het gevoel dat ik iets over het hoofd gezien heb, maar ik weet niet wat. Ik zou graag willen weten hoe het verder gaat.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, interessante en onverwachte ontknoping! Ben benieuwd hoe dat gesprek tussen hen zal verlopen.

Gr, Yvette

Excuus voor mijn late reactie (opdrachtverzinner). Ik lig al de hele week met griep op bed.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, intrigerend verhaal; ik heb ook zo mijn vraagtekens bij die Eva. Pakkend geschreven!
Klein zeurtje: 'het simpele, knalrode jurkje'

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, graag gelezen, ik zie haar zo zitten, verschietend van kleur, de hemel ingeprezende en de bloedmooie vrouw. 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Ton en Dana, 

simpele, knalrode jurkje is taaltechnisch vast juist. Ik probeerde door 'simpel, knalrode jurkje' te schrijven het iets krachtiger te maken.