Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#393 - Stille mus

Je ziet haar ogen stralen van pret. Ze kan nauwelijks een grijns onderdrukken. Daar staat hij. In zijn grijze plunje. Precies als die van zoveel jaren geleden. Een afgedragen slobbertrui; versleten, vieze gympen zonder sokken; een vale broek losjes op de heupen, die ondanks het overhangende, uitpuilende buikje bijna naar beneden wil glijden. Ongeschoren met een jampotglazenbril. Niets veranderd. Nou ja, misschien kaler, met hier en daar wat dunne, plakkerige plukken. Zo’n stille type, dat nooit iets durft te zeggen. Maar niet onaardig verder.

Daarom pakt ze zijn arm en loopt met hem naar een tafel. Onderwijl vertelt ze honderduit en houdt ze hem nauwlettend in de gaten. Zijn gezicht spreekt boekdelen, ze geniet ervan. Vanwege zijn grimas van ‘Heb je haar weer, dat hoogdravende mens!’, kan ze het niet laten om er een schepje bovenop te doen. Nog geen weerwoord. Als de koffie op is lopen ze naar buiten en gaat ze er gehaast van door. Snel op haar hakjes, over het verlaten bospad, zoekend naar het restaurant voor het verjaardagsfeest, terwijl ze denkt: Nog steeds in zijn schulp. Jammer; zo weinig groei en ontwikkeling.

Eindelijk ziet ze iemand lopen, ze roept ‘Wacht!’. Als hij zich omdraait en dichtbij is, schrikt ze. Oh nee, niet hij! Pijnlijke herinneringen aan haar zelfingenomen ex, Aiden, komen terug. Afkeuring als ze een keer met vriendinnen wegging en zich leuk kleedde. Het er niet mogen zijn en op de achtergrond blijven, zodat hij kon schitteren. Constant gecorrigeerd worden en aanpassen aan zijn wensen. De houding: ‘Het ligt allemaal aan jou, want ik ben simpelweg een perfect mens’. Het zwijgen; het niet meer praten. Hij was altijd maar boos, op haar! Omdat ze meer bereikt heeft. Ze ging eraan kapot. En werd een stille mus, die jarenlang vrijwel niets meer zei...

Nu ik hem toch zie kan ik maar beter normaal doen en misschien de weg vragen, denkt ze in paniek, ondanks de bekende snijdende spanning en het beklemmende gevoel van toen. Blijkbaar nog getergd, ziet ze hem echter wuivend weglopen. Ontdaan, maar verlost, ademt ze voorgoed bevrijd door.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Haring, eigenlijk beschrijf je twee ongewenste ontmoetingen. Het verhaal rammelt hier en daar voor mijn gevoel. De arme vrouw tackelt de arme sloeber. Ik mis ook een reactie van de arme man. Laat hij zich stilzwijgend meevoeren en gaat dan gezellig een kop koffie drinken? Daarna poeiert ze hem onverschillig af en is ze ineens onderweg naar een restaurant voor een feest. Tikkende hakjes op een bospad? 
Wat maakt haar beter dan haar ex? Ik zie nergens tekenen van een stille mus.

Nog steeds in zijn schulpje. ---> ik zou er schulp van maken.

Hij was alleen maar boos, op haar, jarenlang! ...Omdat ze meer kon.  ---> Bij de laatste zin heeft het beletselteken geen nut.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Haring, 

Ik geloof dat je wat wil doen met het idee dat we ons anders gedragen naargelang de context. Dat vind ik als idee heel leuk. Het verhaal komt er nog niet heel duidelijk uit. Ik vind het lastig om daar tips over te geven. Misschien helpt het om je personages namen te geven. Of iets meer context. Wie is die eerste man? Naar welk feest gaat ze? Waarom roept ze 'wacht' naar iemand die ze mogelijk niet kent? 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Annabe

Hi Annabe en Fief,

Dank voor de constructieve reactie en tips,

Het idee is in het kort: dat iemand helemaal zichzelf durft te zijn (misschien wel te), nadat dat heel lang niet mocht, waarbij ze een ander die dat niet lijkt te durven probeert te prikkelen uit zijn schulp te komen.

Verder is hier het perspectief genomen van de ongewenste persoon uit de verhalen ‘Agneta” en ‘Hoge hakken en krakende takken’ van deze weekopdracht, als inspiratie (waarvoor dank!).

@Fief: inderdaad; in het stuk waar ‘Stille mus” op gebaseerd is, blijft een reactie van de arme man uit en laat hij zich stilzwijgend meevoeren om ‘gezellig” een kop koffie (thee in zijn geval)  te drinken.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Haring1,

Toen ik de overduidelijke link met ‘Hoge hakken en gebroken takjes’ ontdekte, begreep ik je verhaal. Zonder die voorkennis is het een ietwat onsamenhangend verhaal. 

Fijn nu ook háár kant van het verhaal te kennen! 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haring, fijn dat ik je kon inspireren ;-)
Ik zit nog met een paar vraagtekens; 'het verjaardagsfeest' en 'het restaurant' komen voor mij wat uit de lucht vallen, net alsof daar eerder over is verteld maar die passage is verdwenen. Het iemand zien lopen in het bos en 'Wacht!' roepen komt voor mij ook wat onverwacht.
Desondanks - en dank zij jouw uitleg - heb ik het graag gelezen. 

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sommige mensen voelen zich nou eenmaal prettiger in hun schulp dan daarbuiten.

 

Verlossing verslaat het ontdaan zijn, mooi einde, altijd doorademen, dat voorkomt vroegtijdig stikgevaar.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dana,

 

Dat is helemaal waar en ook helemaal niets mis mee, net zoals er niets mis hoef te zijn met mensen die dat niet doen of graag buiten hun schulp zijn. Dank voor je prettige reactie!

 

Groet, Haring