Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#392 Een teken vanuit het graf

 

Bij de vogelvoederplaats sta ik voor een raadsel. De paal waarop deze bevestigd is, staat schuin, het huisje is een kwartslag gedraaid en het dak ligt eraf. Mijn hart gaat tekeer. Dat monster terroriseert me zelfs nu nog!

Sinds de buren de kat – liefkozend Tarzan genaamd – in huis hadden genomen, had hij mijn tuin als zijn territorium uitgekozen. Dagelijks sloop hij hier rond en maakte het zich gemakkelijk op mijn tuinkussens, overal vond ik zwarte haren. Hij gaf me de kriebels met zijn hypnotiserende, gele ogen en zijn duivels gehis. De voederplaats was sinds zijn komst een doodse plek. Geen mus, merel of mees durfde er nog te landen en mijn kippen waren van de leg. Ik vond er zelfs een met haar pootjes omhoog. Dat was de druppel.

Met een ferme tik van een schop zorgde ik dat Tarzan hier uitgejungled was en begroef hem onder het vogelhuis. Natuurlijk waren de buren komen informeren of ik hun schatje had gezien, ik ontkende in alle toonaarden. Ik hielp ze zelfs met zoeken. Na een tijd accepteerden ze dat Tarzan niet meer terug zou komen. De vogels keerden terug bij de voederplaats en mijn kippen scharrelen weer opgewekt door de ren.

Terwijl ik naar sporen van de kat speur, verschijnt boven de schutting het gezicht van de buurman. Zijn hoofd draait van het vogelhuis naar mij. Hij weet het!
Ik haal diep adem. ‘Sorry, buurman, ik moet je iets zeggen.’
Hij wimpelt het af. ‘Ik had al een vermoeden. De waarheid komt uiteindelijk altijd aan het licht, toch?’
Schuldbewust buig ik mijn hoofd. Hij heeft gelijk.
‘Sorry, ik had …’
‘Je had niets willen zeggen, maar de schade moet vergoed worden.’
Ik knik.

‘Vanmiddag ga ik een nieuw voederhuis voor je kopen en de jongens voetballen voortaan in het park.’
 

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

' dat Tarzan hier uitgejungled was', hoe kom je erop, heel mooi. Verrassend einde van een goed verhaal.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, ik heb genoten van je verhaal. Wat een leuke twist aan het eind! Goed gevonden. Ook dat 'uitgejungled' is een vondst.
Kleinigheidje:
Bij de vogelvoederplaats sta ik voor een raadsel. De paal waarop het bevestigd : ik zou 'het' vervangen door 'deze'.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijke humoristische vondsten in je verhaal Fief! Ondanks dat ik het met groot plezier gelezen heb, moest ik het verhaal twee keer lezen om het helemaal goed te interpreteren. Daarin ben ik tot nu toe de enige, dus ik denk dat dit wel aan mij ligt....

Een extra witregel na de eerste alinea zou mij bijvoorbeeld al iets soepeler door het verhaal hebben geleid.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chantal, witregel is toegevoegd, hoewel ik het zelf twijfelachtig vind. Ik ben wel benieuwd wat het voor jou lastig maakte om te interpreteren. In ieder fijn dat je het gelezen hebt.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schitterend verhaal Fief. Vlot geschreven en leuke twist. Uiteraard wist de buurman van niets.

Natuurlijk waren de buren komen informeren of ik hun schatje had gezien,

Heerlijke zin. Natuurlijk.

ZG!

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat leuk bedacht, Fief! Als kattenliefhebber hoop ik trouwens wel dat je hoofdpersoon nog eens gestraft wordt voor deze koelbloedige moord, al ben ik ook wel in staat het perspectief van de vogelliefhebber te zien (ik heb zowel een kat als een vogelhuisje).

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora, ik ben ook een kattenliefhebber. De waarheid zal ongetwijfeld aan het licht komen. Zwarte katten brengen tenslotte ongeluk.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, ik denk dat je mijn verwarring moet vergeten. Ik vond het niet helemaal logisch dat de buurman dacht dat de hp zich wilde verontschuldigen voor het feit dat ze hem zou aanspreken op het kapotte vogelhuisje. Dat moest ik twee keer lezen. Maar dat lag denk ik echt aan mijn overwerkte brein van die dag :). 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Chantal, fijn dat het uiteindelijk toch duidelijk was. Anders had ik het misschien nog iets anders moeten formuleren.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief, ik vind je verhaal heel leuk, alhoewel, moest mijn kater zo aan zijn einde komen, zou ik dat niet leuk vinden. Een plantenspuit helpt ook goed tegen ongewenst kattenbezoek!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk verhaal. Dat ik zoiets een jaar heb gemist! Ik zocht een beetje naar wat het voorteken was. Dat de kat zwart was? Wat ik een grappig effect vind is dat het lijkt goed af te lopen, maar er blijft in de lucht hangen dat de aarde onder het vogelhuisje omgewoeld is en ze kan evengoed nog ontdekt worden. Dat maakt het einde heel sterk.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Odile, de zwarte kat heb ik er subtiel in verwerkt. Te subtiel? De waarheid kan alsnog aan het licht komen bij het vervangen van het vogelhuisje, wie weet.

Dank je wel voor je enthousiaste reactie.