Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#390 - Parelmoer

...
 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

 

Qua worldbuilding heb je de opdracht lekker uitgebreid uitgewerkt Haring!

Helemaal leuk is dat je op een laag niveau laat zien hoe daten eruit ziet in deze wereld en wat dat met iemands zelfvertrouwen doet. Het gaf me zoveel sympathie voor iedereen die in die situatie zit, met name natuurlijk de hoofdpersoon.
Het hoge niveau vond ik ook interessant, hoe je ingaat op de vraag of deze idealen er overal op de wereld zijn en de rol van klimaatverandering. Het idee van parelmoer vond ik helemaal een creatieve, zowel qua oorsprong en omdat het ook nadelen heeft. Ik ben iemand die world building ontzettend lastig vind, dus ik vind het knap gedaan!


Waar ik denk dat je verhaal nog extra helpt is als je iets meer show-don't-tell toepast. Er wordt vaak direct verteld wat de situatie in de wereld is en hoe de hoofdpersoon zich voelt. Ik denk dat het kan helpen om daar meer 'show' in te brengen.

Bedankt voor het delen!

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Haring1,

Net als in je vorige verhaal (even ter informatie: eigenlijk is de regel dat je per week maar één verhaal instuurt. Maar omdat je nieuw bent, zie ik dat door de vingers ;) )  ben je heel goed met het beschrijven van je omgeving bezig. Dat maakt de tekst wederom erg beeldend. Het is nu al vanaf het begin af aan duidelijk waar je personage mee worstelt en dat maakt het verhaal makkelijk(er) leesbaar. 

Je gebruikt nu nog veel tell, en weinig show. Voor een uitleg van de show don't tell techniek kan je hier kijken: https://schrijvenonline.org/nieuws/schrijfwoorden….

Ik zeg dit voornamelijk omdat je nu veel over andere personages vertelt. In eerste instantie moet je een hoofdpersoon hebben met wie de lezer mee kan leven. Als je dan ook vertelt over hoe het leven van anderen eruit ziet kan het verhaal daardoor wat versplinteren. In dit geval gaat het bij je hoofdpersonage om jaloezie, dus dat is niet zo gek. Toch kan je dan beter meer inzoomen op hoe een gebrek aan iets voelt voor je personage zelf dan uitwerken hoe andere personages iets doen 'wat hoort'.

Je verhaal is verder erg interessant, alleen minder geschikt voor deze opdracht vanwege het woordenaantal. Ik zie hier een idee voor een compleet, mooi boek waar je nu maar een paar honderd woorden hebt. Daardoor voelt het af en toe een beetje 'gepropt'. Maar ik zou je - als je dat tenminste leuk vindt-  zeker aanraden om hier mee verder te gaan en het verhaal zoveel ruimte te geven als het nodig heeft. Je hebt al aan goede worldbuilding gedaan!

Groet, 

Nadine


 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Nadine,

Hartelijk dank! Mooi en waardevol feedback, heel fijn.

Ik ga oefenen met meer ‘show’.

En een compleet, mooi boek, ...ooit?