Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#390 Opa Jan

 

‘Toe, opa, vertelt u een verhaaltje?’
Harm trekt het dekbed tot aan zijn kin en kijkt met grote ogen zijn opa aan.
Opa Jan gaat op de rand van het bed zitten.
‘En waar moet het verhaal dan over gaan, jochie? Over de giraffe met hoogtevrees? Of over de leeuw die geen bloed kan zien? Of de dolfijn…’
‘Nee, opa. Over een eh… jongen.’
‘Zo, over een jongen. En wat is zijn probleem?’
‘Hij… kan niet voetballen. Niet goed tenminste.’
‘Goed, dan doen we dat. Even denken, hoor.’
Terwijl Harm aandachtig naar opa kijkt, begint die met vertellen.

‘Er was eens een jongen, die niet goed kon voetballen. Telkens als hij de bal in het doel wilde schieten, ging hij naast. Als hij wilde passeren, werd hem de bal ontfutseld.
En als hij hard schoot, ging de bal uit.
Heel vervelend, want de jongens uit zijn klas waren allemaal supervoetballers.
De jongen, we zullen hem eh… Jan noemen, ging graag naar school.
Maar op dinsdag liep hij zo te treuzelen, dat zijn moeder op een keer zei: ‘Wat is er met jou aan de hand? Ben je ziek?.’
Jan was helemaal niet ziek. Hij had wel buikpijn. Dat kwam, omdat ze dinsdag gym hadden.
Dan moesten ze aan het eind voetballen.

Juist op die dinsdag had meester een belangrijke mededeling. Hij vertelde dat ze hard moesten trainen, want er zou over drie weken een scholentoernooi zijn. De jongens van zijn klas joelden door elkaar en boksten en zelfs de meester deed mee.
Nou, daar was Jan klaar mee.
Gelukkig had hij veel fantasie, hij kon goede smoezen bedenken. Sportkleren vergeten, geblesseerd, kapotte veters, je kent dat wel. Hij zei zelfs een keer, dat hij zijn talisman kwijt was, maar daar trapte meester niet in. Gelukkig werd hij vaak ‘opgesteld’ als invaller. Op de bank kon hij dan wegdromen in zijn favoriete boek van dat moment.

Op de dag van het toernooi was de hele klas uitgelaten. Van meester mocht Jan zijn boek meenemen, voor als hij lang op de bank moest zitten. Hij had een toffe meester.
De wedstrijden gingen heel goed, ze wonnen. Ook Jan deed zijn uiterste best toen hij moest invallen. Hij schoot hem niet één keer uit.
De tegenstanders werden steeds sterker. Uiteindelijk mocht de klas van Jan in de finale spelen. De jongens wisten: dit gaan we winnen. Ze hadden al een plek voor de wisselbeker bedacht.
Maar… ze verloren.
Stilletjes zaten ze in de bus terug naar school.
Na een poosje zei meester: ‘Jan, welk boek lees je?’
‘De brief voor de koning, mees.’
‘Zou je de jongens een beetje willen voorlezen? Ze zijn erg teleurgesteld.’
Bij de microfoon van de chauffeur mocht hij voorlezen.
Eerst onwennig, maar het werd steeds spannender.
Bij school wilde iedereen eerst het hoofdstuk uit horen, voordat ze uit de bus stapten.’

Harm moest lachen.
‘Wat een mooi verhaal, opa. Ik hou ook van lezen en van verhalen vertellen.’
‘Ik ook, jongen, ik ook.’
‘Truste, superopa.’
‘Slaap lekker, jongen.’

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap bedacht om de opdracht zo in te vullen. Ik leefde vanbegin tot eind mee met Harm. Super Opa om zo'n verhaal uit je mouw te schudden.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je, Elrie. Ik merk aan mezelf dat ik met mijn verhalen toch het liefst op menselijk niveau blijf. Fantasy of absurde avonturen zijn niks voor mij... Misschien heeft opa het niet helemaal uit zijn mouw geschut ;-)

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij is het duidelijk dat opa niet alles zit te verzinnen. Mooi verhaal over iemand die er niet helemaal tussen past maar toch zijn plekje vindt. Zo'n opa gun je ze allemaal.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca, ik vind het een heel geslaagd verhaal, zou dat komen omdat ik zelf nooit een voetbalfan geweest ben?

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria,

Heel mooi gedaan! 

Wat je hele verhaal goed doordacht maakt is: we zullen hem eh… Jan noemen.

Dat maakt duidelijk dat opa niet zozeer iets verzint als wel gewoon een herinnering naar boven haalt. (En hem misschien ten behoeve van het verhaaltje voor het slapengaan wat aandikt.) Dat maakt dit verhaal heel aandoenlijk en geslaagd, waar ik het zonder deze toevoeging waarschijnlijk erg, zo niet té simpel had gevonden. 

De vertelstijl van het verhaal is namelijk feitelijk en kort. Voorbeeldje:

Ze hadden al een plek voor de wisselbeker bedacht.

Als je volgens de ´algemene schrijfregels' had geschreven, was er waarschijnlijk iets uitgekomen als: Ze zagen de wisselbeker al glimmen in de zon op zijn vaste plek bij de meester op het bureau. 

Dat doe je niet, maar dat draagt alleen maar bij aan het beeld dat hier daadwerkelijk een opa een verhaal aan het vertellen/ improviseren is. Zoals dat hoort bij dat soort spontane, eenvoudige verhaaltjes; dat zijn vrijwel nooit narratief technische pareltjes. 

De laatste alinea is een prachtige toevoeging van de warme en geborgen relatie tussen opa en kleinkind. Ik werd er helemaal warm van!  Dank je wel voor het delen. 

Knap gedaan en prachtig geschreven!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal en een fijne vertelstijl. Ondanks dat ik niks met voetbal heb, toch met plezier gelezen.

Overigens is het leuke van schrijfopdrachten dat je soms uit je comfortzone gehaald kan worden, dus probeer maar eens een fantastich verhaal te schrijven een volgende keer.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@musonius: fijn dat je het met plezier las. Je hebt gelijk, ik zal eens uit mijn comfortzone moeten komen... ik heb aan veel ingezonden verhalen (ook het jouwe) gezien, dat er een mooie mix is te maken van fantasie en werkelijkheid.
@emily: dank, fijn dat je ervan hebt genoten.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Een mooi verhaal, en originele invulling van de opdracht. Het verhaal in het verhaal leest lekker weg en schept een microkosmos waarin je als lezer makkelijk je weg vindt. Het is ook wel herkenbaar, al zal het geheel wat geromantiseerd zijn door opa Jan. Het feit dat Jan zijn onvermogen om goed te voetballen maskeert met zijn liefde voor boeken, is een fraai, zelfs enigszins vertederend onderdeel van het verhaal.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit verhaal over voorlezen zou met een paar mooie illustraties erbij zelf een prima voorleesverhaal zijn. Ik heb het met veel plezier gelezen.