Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#389 - In de kast en de kist

 

In de kast en de kist

Vandaag ga ik zijn bureau opruimen. Dag na dag fiets ik naar het appartement van mijn broer. Nooit geweten dat hij zoveel spullen bezat. Na zijn overlijden moet zijn woning verkocht en dus leeggeruimd. Ik begon in de keuken met uitpuilende kastjes en lades. De badkamer volgde, voorlopig hoeft niemand van de familie meer shampoo, zeep of tandpasta te kopen. Nu is zijn werkkamer aan de beurt. Bart was een introvert mens en zelfs wij als familie wisten niets van zijn doen en laten. Een prima baan als accountant, eeuwig vrijgezel, Bourgondiër en frequent reiziger. Meer dan dat kan ik niet over hem vertellen.

De boekenkasten puilen uit van de boeken en ordners. Het opruimen van dat deel van de werkkamer doet mijn zus. Zij is thuis in de financiële wereld en in staat te zien wat voor de fiscus te bewaren.
Ik begin aan het bureau. Nestel mij eerst in de pompeuze fauteuil. Een sigaar of beter nog een pijp in mijn hand zou op deze plek niet misstaan. In de bovenste la vind ik paperclips, nietjes, pennen, elastiekjes, plakband. De voorraad is groot genoeg om nog een leven, met de duur van zestig jaar, mee toe te kunnen. Ik kieper alles in een doos voor de weggeefwinkel en open de volgende lade. Papier staart mij aan, blocnotes, post-its, briefpapier, kaarten en enveloppen voldoende om een Hemaschap te vullen. Ik sluit de doos als mijn oog valt op een beschreven omslag.

Voor Bartje, lees ik in een krullend ouderwets, mij onbekend handschrift. Ik open de enveloppe denkend dat ik Barts privacy nu niet meer kan schenden. Al lezend zak ik verder en verder onderuit in het bruine leer. Mijn mond beweegt zich als van een vis. Ik hap naar adem terwijl mijn hart een sprintje neemt. Aan het slot gekomen slaak ik een diepe zucht en sluit mijn ogen.

Beelden trekken voorbij. Bart als kind, als puber, als student en op familiefeestjes. Dit alles zie ik op mijn netvlies voorbijtrekken. Nooit was hij ergens met een partner, mijn knappe broer. Iedereen probeerde te vissen naar een vorm van bestaand liefdesleven, dat hem zo gegund was. Tevergeefs, zijn enige door de jaren heen onveranderde reactie bestond uit de zin: 'Het gaat me goed zoals het is.'  Ooit zijn wij allen gestopt met hengelen.

Ik open mijn ogen en herlees de brief. Een liefdesbrief met de slotzin: Voor altijd de jouwe, Ronald. De schellen vallen mij van de ogen. Ronald onze achterneef. Al die jaren speelde het zich af onder de ogen van de familie. Een liefde die geheim moest blijven, van  twee mannen opgevoed zonder kast om uit te komen.

Pijn voel ik, diepe diepe pijn voor wat niet heeft mogen zijn.
Morgen de volgende la.
Ik moet nu nadenken met wie ik deze brief deel.
Wat zou Bart willen; openheid vanuit zijn kist?

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, daar vind je dus zo'n brief, weggemoffeld in een la. Onder de paperclips en post-its. Dat bureau krijgt mooi vorm in je tekst: het bestaat. En verder.. Ik voel dat je iets wilt zeggen met de verzameldrift van Bart, maar ik krijg er geen grip op.

Deze zin vind ik moeilijk: 'Mijn mond beweegt zich als van een vis.' Ik begrijp wat je bedoelt, maar het ontregelt de zaak.

De laatste alinea begin je met 'pijn voel ik, diepe pijn' en men zegt dan tegen mij altijd: show, don't tell. Hoe voelt dat dan? De laatste zin is leuk, maar tegelijk vraag ik me af: past het wel? 

En dit: ik vind het een goede tekst over een man die geen kast had om uit te komen totdat hij in de kist lag. Je tekent het plaatje keurig. Maar ik wil wel meer weten. Waren er toch hints die je had moeten oppakken, wat valt op zijn plaats? Ik denk dat ik meer tekst  meer verhaal wens nu je me dit voorproefje gegeven hebt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, gek dat wij eenzelfde idee hebben uitgewerkt. Ik treed Sakura bij dat het verhaal wat magertjes is en de ontknoping enigszins voorspelbaar. Je zou bijvoorbeeld de twee zussen samen de brief kunnen doen ontdekken en hen in dialoog doen treden over wat ze van elkaar wisten van hun broer. Als je een herschrijf ziet zitten, wil ik hem graag lezen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Sakura en Gi, ik zal met jullie adviezen aan de slag gaan en proberen te herschrijven. Het moet nog vorm krijgen in mijn hoofd voor ik dat kan.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, je hebt mooi materiaal te pakken, maar het heeft nog wat schaven nodig. Naar mijn gevoel maak je je het onnodig wat moeilijk. Richt je op de kamer waar de hoofdpersoon de brief vindt. Dwaal bijvoorbeeld langs wat foto's die daar hangen en die al wat hints kunnen geven. De eerste alinea kan volgens mij (bijna helemaal) weg. 

Als je 'terughakt' tot de essentie, houd je denk ik een pareltje over, niet te ingewikkeld maken.

Kortom: mooie opzet naar iets mooiers.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Elrie

Het uitgangspunt van je verhaal vind ik goed gevonden, en het thema ook, de verborgen of de te verstoppen liefde. De lezer kan zich iets voorstellen van de woonst, en je beschrijft de ruimte mooi, maar het jammere is dat je wel opbouwt naar het hoogtepunt van je tekst, maar dat eens dat je dat bereikt, het wat te snel beëindigd wordt, en het is dat wat je lezer op de honger laat.

Je kan altijd wat ruimte laten voor eigen invulling door de lezer, maar in dit geval had het wel interessanter geweest om ook je eigen gevoel er wat explicieter in te smijten.

Het leest wel vlot vind ik.

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Elrie, wat een mooi verhaal. Ik las andere reacties en kan me wel aansluiten bij wat meer compacten en de treurige werkelijkheid in de laatste alinea meer inhoud geven. Ik vind dat je je verhaal beeldend hebt beschreven, ik zie de volle kasten en kamers zo voor me. Het onderwerp van je verhaal vind ik ook mooi gevonden. 'Geen kast om uit te komen'. 
Aangrijpend.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke, Johanna, Maria Fransisca,

dank voor jullie opbouwende reacties waardoor ik langzaam doorkrijg hoe ik dit verhaal beter vorm kan geven.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had al eerder willen reageren, maar beter laat dan nooit. Hoewel ik het met Hadeke eens ben dat er een pareltje in zit, vind ik dat je het jezelf in geval van twijfel altijd moeilijker moet maken en niet makkelijker. De voorbijtrekkende beelden geven naar mijn smaak te veel weg. Ik zou denk ik in de eerste alinea al iets opmerken over zijn vrijgezelle leven met wellicht nog een hint, maar subtiel. Na de derde alinea zou ik lekker uitpakken met gedeelten uit de brief en niet zuinig zijn met verlangen. En dan gewoon eindigen met:

Voor altijd de jouwe, Ronald.

Wiens achterneef dat is voegt wat mij betreft dan niet zoveel meer toe.

Uiteraard is dit slechts een voorbeeld en bedoel ik er niet mee te zeggen dat dit de beste manier is.