Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#389 Liefde is… ja, wat is het eigenlijk?

 

“Leona van der Kreakelinghe.” zeg ik, kijkend naar een envelop die is bedekt met hartjes en teddyberenstickers. “Lapzwanssekade… achttien, denk ik. Of achtenzeventig.”

“Slecht handschrift?” vraagt Nina. Ze zit op de bank een romantische Manga strip te lezen.

“Ik denk dat hij dronken was toen hij dit schreef.”

“Huis achtenzeventig is aan het einde van de straat.”

“Ik ga hem eerst lezen.” zeg ik, vals grijnzend.

“Doe maar niet, het zal wel persoonlijk zijn.” zegt ze, maar voordat ze haar zin heeft afgemaakt, heb ik de envelop al geopend. Nog meer teddyberenstickers, en een brief die is geschreven in hetzelfde soort cursieve handschrift dat ik op de basisschool heb geleerd, alleen is mijn handschrift veel duidelijker. Met moeite lees ik de tekst op.

“Een paradijs in je ogen, alleen in jouw armen ben ik gelukkig. Op mijn laagste punt kwam jij in mijn leven, als een engel uit de hemel?” Ik barst in lachen uit, een kakelend geluid dat mij als een heks doet klinken, en dat waarschijnlijk erg onplezierig is om naar te moeten luisteren.

“Wat?” zegt Nina. Ze haalt haar schouders op.

“Wat een larmoyant gezwatel.” zeg ik. Ik steek mijn vinger in mijn keel, en met diezelfde hand maak ik daarna rukbewegingen . Ik trek er een ahegao gezicht bij.

“Het is lief bedoeld. Niet iedereen is een woordsmid. Ik vind het wel wat hebben.”

“Maar het is klef.”

“Ze zijn verliefd. Bij verliefdheid komt vaak klefheid kijken.”

“Wij zijn nooit klef geweest.”

Inderdaad niet nee.” zegt ze met een felheid waar ik eigenlijk een beetje van schrik. “Stop hem terug in de envelop, en stop hem in de brievenbus.”

Ik ga aanbellen, en haar dan… uitlachen… denk ik...”

Ze slaakt een harde zucht en leest verder. Ik staar naar de kaft van de manga. De kaft is erg roze. Aan de sierlijke, zwierige tekenstijl te zien is het duidelijk een Shoujo manga uit de jaren zeventig. Tachtig procent roze, twintig procent wit. Schoolmeisjes. Geïdealiseerde liefde. Onschuldig. Seksloos. Puur.

Ik stop de brief terug in de envelop en ga naar buiten zonder verder nog iets tegen Nina te zeggen.

Ik toon nooit mijn gevoelens. Ze zitten altijd verborgen onder een dikke laag sarcasme, een emotionele afstand. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit tegen iemand heb gezegd dat ik van ze hou. Ik weet überhaupt niet of ik ooit wel van iemand heb gehouden, of dat ik zelfs maar liefde kan voelen. Meer dan een oppervlakkige waardering heb ik nooit gekend. Of in het geval van Nina, lust, geilheid. Ik besta niet, en andere mensen bestaan niet voor mij. Ik ben een compleet leeg omhulsel. Na al die jaren heb ik dat eindelijk door.

Ik stop de brief bij Leona in de brievenbus. Ik zou kunnen zeggen dat ik naar huis toe loop, maar het is meer een soort wezenloos zweven. Mijn omhulsel brengt mij naar huis, maar er zit niets in.

Het is de mooiste, puurste emotie, en ik heb het nooit gevoeld.

Ik sta bij de voordeur. Met een trillende hand probeer ik de sleutel in het slot te stoppen.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Drie keer het woordenboek nodig gehad. Het verhaal is bevreemdend en op de een of andere manier vind ik het slot niet kloppen bij de rest van het verhaal.

Ik ga het nog maar een keer lezen

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha De Thomas, Oei, ik had ook moeite om je verhaal te begrijpen. Je hoofdpersoon heeft zijn/haar emoties ver weggestopt onder sarcasme en afstand. Trauma? Maar aan het eind gebeurt er toch iets, hij/zij voelt iets, en dat is nieuw. De brief heeft dat teweeggebracht. Misschien heeft je hp eindelijk door dat er toch sprake is van liefde en verliefdheid. Hij/zij moest dat toelaten. Ik hoop dat ik het zo goed heb begrepen. Ik vind het goed geschreven, maar de clou is misschien net iets te veel verstopt. Zelf vind ik dat ook lastig, niet te veel prijsgeven, maar wel genoeg. Het is een wankel evenwicht. Je verhaal is origineel, ik ben benieuwd naar je volgende inzending, volgende week!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De clou was eigenlijk een stuk minder rooskleurig bedoelt. Het is eigenlijk de bedoeling dat de HP tot de realisatie komt dat hij van binnen compleet leeg is en niet over de capaciteit beschikt om liefde te voelen of om een band met andere mensen te vormen. Hij leert daar helemaal niets van en hij blijft met een onbehaaglijk gevoel achter. Ik denk dat ik bij de laatste twee alinea's een beetje de mist in ben gegaan door hem iets te gevoelig te laten lijken.

Bedankt voor de complimenten. Ik hoop dat ik volgende weer iets kan schrijven.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind het juist wel mooi dat er in het eind wat hoop sluipt, dat het zaadje kan zijn dat uitgroeit tot een gezond tegenwicht aan het lege omhulselgevoel. Het toont hoe zeer de hp zich vergist in zijn eigen opvatting.

Mooi verhaal. Zitten wat kleine schrijffoutjes in.

Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag De Thomas

Ik vind het eerste stuk van je verhaal erg goed, grappig zelfs, mooi beschreven tot het deeltje van dat ze (Nina) een zucht slaakt dat lijkt me wat misplaatst. Dan geef je aan dat het hoofdpersonage tot nog toe niets voelde, en na het afleveren van de brief wel. ik denk dat het wat logischer zou zijn als je die mijmering anders zou inweven met het terug naar huis zweven.

In je verhaal lijkt een dubbele bodem te zitten, een ontdekking an emotie, maar dat komt nu wat moeilijker uit de verf.

Johanna