Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#387 - Op Oosterse wijze

6 februari 2022 - 21:47

Een kunstige naaldboom in een uithoek van de kamer en een strijdvaardige Kevin Mccallister op tv geven de tijd van het jaar aan.
Hendrik speurt de kamer rond. De nieuwe woonst van dochterlief en haar Oosterse prins is een eclectische ontmoeting tussen Oost en West geworden, maar hij heeft er weinig oog voor.
Zijn jaloerse focus ligt op de onbezorgde gezichten die gretig elkaars aandacht opeisen. Ze genieten luidkeels. Af en toe zorgen handen voor een adempauze door gretig een stukje gemarineerd lam of eend in de mond te proppen.
Hendrik zelf krijgt nauwelijks een hap binnen. Het voorgerecht (krabkoekjes met wasabi) liet hij al grotendeels links liggen. Uit beleefdheid vist hij nu toch een stukje kip uit de schotel, waar hij vervolgens als een zuigeling op gaat sabbelen. Het doet de drang naar achteren echter geen goed. Met een verfrommeld servet dept hij gauw gauw wat klam zweet van het voorhoofd.
Een plotse tik op zijn schouder. Geschrokken kijkt hij omhoog, Ichiro, zijn import-schoonzoon met wie het lastig converseren is, staart hem bezorgd aan.
‘Hen-Drik, you ok? You seem so ...'
Alsjeblieft zeg niet gespannen. Alsjeblieft.
'...tense.'
Een pijnlijke steek vlamt op in Hendriks onderbuik en bliksemschicht zich richting uitgang. Hij kreunt. Geen ontkomen meer aan. Hij moet hoognodig.
'I euh have to go to ...' Hij springt recht, weet nog net een verwrongen lachje te produceren, maakt een gênante buiging richting gastheer en begeeft zich vervolgens in lichte draf richting gang.
In de verte hoort hij zijn dochter nog net ‘Pap, wat … ?’ stamelen.

Schaamrood prikkelt als hij zich vervolgens John Coffey waant in "The Green Mile", op weg naar een knetterende finale. De gang lijkt eindeloos.
'Doe toch eens effe normaal, man,' spreekt hij zichzelf vermanend toe. 'Het is maar een poepdoos. Toch?'
Voor het toilet aangekomen aarzelt hij. Even overweegt Hendrik om naar buiten te glippen en de liguster te voorzien van natuurlijke bemesting, maar dat idee verwerpt hij. Het regent. 
Een weifelende por en de deur zwaait open. Synchroon met het licht komt schijnbaar ook het toilet tot leven, want het deksel veert omineus omhoog. 
'Oh deksel verhef u, en onthul de Pot der Wonderen.' fluistert hij theatraal. 
Pot der Wonderen. Hendrik grinnikt en even lijkt de knoop in zijn darmen wat te lossen. Op een houten bijzettafeltje ligt - bijna uitdagend - een handleiding uitgestald met een ranke afstandsbediening als compagnon.
'TOTO Washlet RW Japans toilet,' leest hij half luidop. Snel bladert hij het 120 pagina's tellende werkje door. Verontrustende termen als "front cleaning" en "seat sensor" doen de maagknoop echter weer aanspannen en nopen Hendrik tot actie.
‘You can do this, Hen-Drik,’ fluistert imaginaire Ichiro aanmoedigend in het oor. Yes he can!
Met de floeren broek op de enkels laat hij zich voorzichtig zakken op de bidetbril; zijn verwarmend oppervlak de eerste aangename sensatie van de avond. Een ontspannen scheetje geldt als Hendriks oprechte dank.
Het ontlasten zelf is bovendien niet de olympische evenwichtsoefening die hij verwacht had; de sproeikop blijft verrassend eenvoudig rein. Hij lacht. Dit valt eigenlijk best mee.
'Tijd voor "la grande finale",' kondigt de nieuwgeboren kosmopolitische toiletganger aan.
Gedecideerd grist hij het witte bakje van tafel, overloopt even de rij onbegrijpelijke symbolen en drukt er willekeurig eentje in.

In de woonkamer vallen monden plots dicht en lijken zelfs de onfortuinlijke boeven uit "Home Alone" onder de indruk wanneer Hendriks gegil pardoes de ruimte binnenstormt.

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 februari 2022 - 23:04

 

Leuke invulling van de opdracht dit Tudor! Wat ik mooi vond is hoe woorden als 'proppen' en de pijn/schaamte die hij ervaart laten zien dat Hendrik écht even moeite heeft met deze eerste keer: het is niet alleen een grap. Eigenlijk vond ik het daarom ook wat jammer dat het toch een beetje die kant op ging, hoewel "Dit valt eigenlijk best mee" toch een leuke ontwikkeling laat zien.

Goed gedaan!

 

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2022 - 1:37

Hoi Tudor, ik kan niet helemaal volgen wat er allemaal gebeurt op het bidet, maar ik heb een vermoeden. Je hebt een bijzondere manier van schrijven. Met een glimlach gelezen.

waar hij vervolgens als een zuigeling op gaat sabbelen.  ---> ... als een zuigeling op sabbelt.

Het doet de drang naar achteren echter geen goed.  ---> ??

dept hij gauw gauw wat klam zweet van het voorhoofd.  ---> een "gauw" te veel

Voor het toilet aangekomen aarzelt hij.   ---> achter aangekomen hoort een komma.

en onthul de Pot der Wonderen.' fluistert hij theatraal.  ---> de punt moet een komma zijn.

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2022 - 9:35

Beste Tudor, ik vind je verhaal leuk om te lezen. De 'race naar de pot' is altijd spannend en komt altijd ongelegen. Blijkt het ook nog om een bidet te gaan! Enige waar ik wat moeite mee had was het theatrale fluisteren wanneer hij enorme aandrang heeft. Als je moet dan moet je, toch?

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2022 - 9:40

Leuk weer wat van je te lezen Tudor. De zin met de drang naar achteren, begreep ik ook niet meteen, maar ik had er alle vertrouwen in dat het wel zou komen. En dat deed het ;)

Ik heb nog nooit een Japans toilet ervaren. Het is volgens mij veel logischer dan onze toiletten. Ik vraag me af wat er met je hoofdpersonage gebeurt. Gebruikt hij het toilet zoals het hoort en schrikt hij daarvan? Of gebeurt er iets dat niet zou moeten gebeuren? Kan dat? 

Dat Kevin McCallister de naam is van Macaulay Culkin in die film, wist ik niet. Daar heb ik helaas geen geheugen voor. Ik vind het leuk hoe je die herkenbare elementen in je tekst verwerkt. 

De eclectische ontmoeting tussen Oost en West, mooie omschrijving trouwens!, kan ik me zo voorstellen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2022 - 18:05

Erg geestig. Ik moet hierbij meteen denken aan de toiletscène uit Why him? met Bryan Cranston.

Ik had enkel moeite met de zin Het doet de drang naar achteren echter geen goed. Verder veel plezier beleefd aan dit verhaal.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2022 - 11:42

hoi Tudor,

Leuk verhaal! Ik heb het ook met een glimlach gelezen, en kon me de worsteling van Hendrik helemaal voorstellen. Arme man. 

Er staat 2x 'gretig' vrij dicht bij elkaar, daarin zou ik variëren.
Gaat sabbelen > sabbelt
Gauw staat 2x achter elkaar, 1x is voldoende

Import-schoonzoon vind ik leuk bedacht! 

Bedankt voor jouw bijdrage.
Yvette