Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 387 De Fiat 1500 cabriolet

Tijdens het sollicitatiegesprek bij mijn allereerste werkgever, wordt mij gevraagd of ik een rijbewijs en een auto bezit.

Het verplichte rijbewijs is nog maar pas ingevoerd. Net oud genoeg om te ontsnappen aan de praktijkproeven, slaag ik in het theoretisch examen, afgenomen door bijklussende schoolonderwijzers en teken de verklaring dat ik een wagen kan besturen. Welgeteld twee keer, nam ik plaats achter het stuur van de nieuwe vw kever van mijn broer. Na de tweede rit, die op enkele centimeters van een boom eindigde, verkoos hij dat ik iemand anders aansprak om te leren rijden. Sedertdien heb ik die iemand nog niet ontmoet.

Het rijbewijs kan ik dus voorleggen, een auto heb ik nog niet, dit wordt tenslotte mijn eerste job. Ik ben aangeworven en kan met een renteloze lening van het bedrijf een tweedehandsauto aanschaffen.
De autoverkoper heeft de tien jaar oude Fiat 1500 cabriolet in de garage gezet van de ouders van mijn verloofde. Aan de man, die later mijn schoonvader zal worden, vraag ik de auto buiten te willen rijden onder het voorwendsel dat hij beter dan ik zijn moeilijke oprit kent. In werkelijkheid weet ik niet eens hoe ik de versnelling, die aan het stuur zit, in achteruit moet plaatsen.

Dit is mijn eerste rit ooit. Alles of niets, denk ik en besluit meteen van de stad, waar ik werk, naar mijn tweehonderd kilometer verder gelegen geboortedorp te rijden. De intuïtie van de dame, die later mijn schoonmama zal worden, is niet te onderschatten. Zij vindt het beter dat haar dochter niet meereist.

Even later rijd ik in het ‘zweet mijns aanschijns’ op de beruchte dodenweg tussen twee provinciesteden. Even buiten de stad ‘wenken’ twee ‘zwaantjes’ (Vlaamse benaming voor gemotoriseerde baanpolitie) mij naar de kant. Bij het manoeuvreren moet ik opletten dat er geen zwaan onder mijn wielen belandt.

“Uw rijbewijs,  grijze inschrijvingskaart en groen verzekeringsbewijs, graag.”
Ik overhandig de drie documenten.
“Waarom staat op elk document een ander adres, mijnheer?”
“Het eerste adres is waar ik gedomicilieerd ben bij mijn ouders, het tweede is mijn huidig verblijfadres en het derde is dat van mijn werkgever.”
“Heeft mijnheer vergeten zijn rijtaks te betalen? Er ontbreekt een vignet op de voorruit.”
“Ik rij huiswaarts om hem te gaan betalen (…ik slik nog net het woord ‘zwaan’ in).”  Dat dit zo kan, heb ik voor de aanvang van mijn dodenrit al uitgeplozen.
Na overleg met zwaan twee, houdt zwaan één zowaar het aankomend verkeer tegen om mij te laten verder rijden.

Mij kan niets meer gebeuren! Ik open het dak van mijn décapotable en verhoog het volume van mijn autoradio.Vermits de arm (vleugel?) der wet niets van mijn onkundig rijgedrag gemerkt heeft, rijd ik overmoedig en gezwind aan een rotvaart de snelweg op tot aan mijn thuisadres. Daar krijgt mijn moeder haast een toeval als ze me uit mijn 'eigen' wagen ziet stappen, ik die ... nooit heb leren rijden. Ik bied haar terstond een ritje door het dorp aan, mijn tweede rit ooit.

 

 

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je verklapt je leeftijd Gi :)

Leuk om een autobiografisch stuk te lezen. En weer een paar Vlaamse woorden geleerd en 'wenken' hoeft niet tussen quotes denk ik.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Taco: oeps! (waaruit maak jij trouwens op dat dit autobiografisch zou zijn?)
Op zich hoeven de aanhalingstekens inderdaad niet, maar ik wilde ermee de link naar de zwaantjes onderlijnen.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, als het niet (deels) autobiografisch is, dan kun je je wel heel goed inleven in deze eerste keer! Een leuk verhaal, Gi. Ik mis wel wat dialoog, directe rede. Daardoor lijkt je verhaal wat vlak. Met een paar kleine aanpassingen wordt het net wat levendiger, denk ik. De tt vind ik wel heel tof.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik volg MF. Wat een mooie terugblik op tijden waar zwaantjes naar verhaal luisterden, en je je rijbewijs gewoon kon claimen. Benieuwd of je de cabrio ook tegen een paal parkeerde?

GG

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MF en TC: jullie hebben gelijk, ik broed op iets om de zwanen aan het woord te laten. Tony, na zes maanden was ik al aan mijn tweede auto toe en zag ik met tranen in de ogen de cabrio (intact) terug boven op een hoge berg autowrakken.

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke!! :-D Ik vind de toegevoegde dialoog heel geslaagd, het brengt meer variatie in de vertelling. De verschillende adressen deden me lachen, en ik had nog nooit eerder stilgestaan bij de benaming "zwaantjes" (jammer eigenlijk dat die in onbruik is geraakt)

Kleine suggestie: "verkoos hij dat ik iemand anders aansprak om (me?) te leren rijden." (ik struikelde een beetje over deze zin, eventueel "me" toevoegen? 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Laura, tof dat je reageerde. De 'zwaantjes' maken nog steeds deel uit van mijn dagelijkse vocabulaire. Voor wie het interesseert  (dit kan je ook op Wikipedia lezen ...): vroeger hadden de politiemannen op hun motors lange jassen aan. Als de wind onder de jas sloeg maakte die sierlijke bewegingen, net als de vleugels van een zwaan. De Franstaligen noemen ze daarom: 'les Anges de la route' (misschien komt de benaming Hell's Angels daar ook vandaan?)
Over de 'me' heb ik zelf ook getwijfeld. Ik denk dat beide kunnen en heb het weggelaten (maakte weer één woordje minder in de optelsom).

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Gi. Weer een mooi stukje nostalgie. Met plezier gelezen.

Even buiten de stad ‘wenken’ twee ‘zwaantjes’ (Vlaamse benaming voor gemotoriseerde baanpolitie) mij naar de kant.  ---> ik snap dat je het begrip zwaantjes wil uitleggen, maar het leest mooier als je dat in verhaaltrant doet. Wenken hoeft niet tussen ah-tekens. Het is een normaal werkwoord. Bijvoorbeeld:
Even buiten de stad word ik aan de kant gewenkt door twee ‘zwaantjes’. Deze gemotoriseerde politiemannen danken hun bijnaam aan de lange flappen van hun jassen die sierlijke bewegingen maakten als de wind eronder sloeg, waardoor het leek op de vleugels van een zwaan. (of zoiets)

Lid sinds

2 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke geschiedenis les. Brengt herinneringen boven bij eenieder met een rijbewijs denk ik

Er mist hier een komma: 

verhoog het volume van mijn autoradio.Vermits de arm

 

A.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Komma?

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi, Gi, je stukjes worden steeds minder column en meer verhaal.

Erg veel (haakjes) in je tekst. Je weet dat sommige coaches daar niet van gediend zijn (en mijns inziens terecht).

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Musonius. I simply love brackets. Ik heb er in mijn geval nog geen coaches over horen klagen. Een ander woord in het Engels voor haakjes is parentheses en laat dat nu juist mijn ding zijn: een verduidelijking of soms een grappige hint toevoegen. Zij die er niet van houden mogen ze wegdenken, maar voor mij zijn ze bedacht om te worden gebruikt, net als andere leestekens. Ik kijk spannend uit naar mijn 'eerste' (heb je hem?)  berisping van een coach.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik tegenwoordig een minteken ipv haakjes. Bijv:

Even buiten de stad ‘wenken’ twee ‘zwaantjes’ (Vlaamse benaming voor gemotoriseerde baanpolitie) mij naar de kant

Even buiten de stad ‘wenken’ twee ‘zwaantjes’ - Vlaamse benaming voor gemotoriseerde baanpolitie - mij naar de kant

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, volgens mij heeft een coach jou erop aangesproken, maar ik heb geen zin om alle verhalen door te spitten om mijn gelijk te behalen.
Volgens mij is het gebruik van haakjes in fictie vrij ongebruikelijk, maar wellicht zijn er lezers die voorbeelden weten van schrijvers die ze wel degelijk met regelmaat in hun werk gebruiken.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Leuk verhaal. Ik kan de klotsende oksels bijna horen.

Het stukje tussenin, de herinnering, voelt wat gekuntseld op die plek. Zodra het verhaal weer verder gaat waar het in de 1e alinea is begonnen, moesten mijn hersens even schakelen. Dat kostte moeite, waar je het een lezer eigenlijk zo gemakkelijk mogelijk wilde maken. 

De zinnen tussen haakjes zijn m.i. ter verduidelijking van de tekst, maar dat haalt de lezer uit het verhaal. Ik zou proberen daar een andere oplossing voor de bedenken en dat hoeft niet ingewikkeld: je kunt het ook gewoon uitleggen of verwerken in de zin erna. Kortom: ik ben ook niet vóór de haakjes ;) 

Bedankt voor je bijdrage!
Yvette 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Yvette, sorry voor de late reactie. Bedankt voor de commentaar. Ik weet niet welk 'stukje tussenin' je bedoelt. Over de haakjes heb ik elders al mijn mening verkondigd: ik ben er altijd wel vóór geweest en oude gewoontes afleren is moeilijk, vooral omdat ik er nooit eerder op geattendeerd werd (behalve door enkele collega's hier). Benieuwd naar je volgende opdracht.