Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

387, Het gebouw

 

Daar staat het. Het gebouw. Ik ben er nog nooit binnen geweest. Niet voor mezelf. Niet voor anderen. Het gebouw is hoog. Het is groot. Het is grauw. Het is lelijk. Het heeft ontelbare ramen. Ik wil niet naar binnen! Maar het moet. Voor de eerste keer.  ‘Toe Lot’  zegt mama. ‘Kom nu maar.’ Voorzichtig zet ik mijn voet  vooruit. Daarna volgt nog een stap. Mama is al ver vooruit. Zonder haar wil ik helemaal niet. ‘Mama!’ schreeuw ik. Ze draait zich om en staat stil. Ik ren. Zo snel mogelijk wil ik bij haar zijn. Dat gebouw. Een stoeptegel zit los. Hij steekt net iets omhoog. Ik zie het niet. Ik zie alleen mama en het gebouw.  Ik ren door. Dan kwak ik neer. Het wordt zwart voor mijn ogen.

Vlak voor het gebouw doe ik mijn ogen weer open. Hé, ik zit in een rolstoel. Een man duwt me en mama loopt naast me. Nee! Ik ben bijna in het gebouw. Ik wil niet. Snel probeer ik overeind te komen. De man duwt me terug. Wat heeft hij harde handen! We komen vlak bij de grote draaideur. De man geeft de rolstoel aan mama en loopt weg. Mama duwt de rolstoel en weer probeer ik eruit te komen. Het lukt niet. Wat is er met mijn benen gebeurd? Mijn been steekt.

We gaan door de draaideur. Ik wil het niet zien. Ik wil het  gebouw niet in. ik ben er nog nooit in geweest en ik wil dat zo houden. Zal ik mijn ogen dicht doen? of  moet ik ze open laten? Ik weet het niet. Dan zie ik een vrouw aankomen. In een wit uniform. Ik doe mijn ogen bijna dicht en gluur door mijn kiertjes naar de vrouw. Ze loopt naar me toe. ‘Het is de eerste keer.’ Fluistert mama tegen haar. De vrouw lacht. Het klinkt niet als uitlachen. Het klink alsof ze me begrijpt. Langzaam doe ik mijn ogen open. ‘Spannend hè? Vraagt de vrouw. Ik knik voorzichtig. Dan pakt ze de rolstoel over van mama. We gaan naar de lift. Daar hangt een doek. Een groot doek. Een spandoek. Met grote letters staat erop ‘WELKOM IN HET ZIEKENHUIS!’

De zuster duwt me hard door de gangen. ‘Harder,' roep ik, 'harder!’ maar dan... er komt een dokter uit de deur. 'Ho!' roept hij zo hard mogelijk. 'Je mag niet door de gangen racen! Al helemaal niet met iemand die in haar hand heeft gesneden.'  Ik kijk eens naar mijn hand. Ik ben helemaal vergeten waarom ik hier naar toe ging! 'Kom op, die enge kamer in.' lacht de dokter. Ik lach terug. Gebouwen met zulke leuke mensen zijn niet meer eng. 

Als we het ziekenhuis uitlopen vraag ik aan mams wanneer we weer naar het gebouw gaan.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Jackie, de eerste keer naar het ziekenhuis. Je beschrijft het vanuit een kind. Voor het kind was het heel spannend. Als je het verhaal in de tegenwoordige tijd zet, wordt het voor de lezer ook wat spannender. Dan kun je je beter inleven. Je beschrijft mooi die kleine gebeurtenissen, die voor een kind zo belangrijk kunnen zijn. Goed gedaan.
p.s. Je titel heb je overgenomen van de opdracht, maar het is de bedoeling dat je er zelf een bedenkt;-)

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de feedback. Ik heb het in de tegenwoordige tijd gezet. Voor mij voelt het dan wel of je het hele verhaal echt anders moet maken omdat de zinnen anders niet meer lopen. De volgende keer zal ik zelf een titel bedenken. Ik dacht dat het de bedoeling was om die van de opdracht over te nemen. 🙈

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind er een heleboel goed aan, dat gebouw neemt echt bedreigende contouren aan. De paniek die om voorrang vecht met de drang naar moeder zet je goed neer. ''Toe Lot' komt mams' klopt denk ik niet helemaal en in 'voorzichtig ik mijn voet vooruit' mist een werkwoord. Ook mis je een paar hoofletters. Allemaal niet zo boeiend, maar tenslotte nog dit: ik kan niet tegen het woord 'Mams'. Afschuwelijk.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat leuk! Ik vond je beschrijvingen zo leuk, vooral de details (bv. de ramen, de losliggende stoeptegel). Ook heel sterk hoe de sfeer volledig omslaat in de laatste alinea van angstaanjagend naar opwindend. Ik twijfelde aanvankelijk tussen een schoolgebouw of een ziekenhuis, het is goed dat dat nog niet meteen duidelijk wordt.

Detailsuggestie: "Gebouwen met zulke leuke mensen zijn niet meer eng. " --> zijn niet eng meer (?) Ik twijfel over de volgorde.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Sakura. In mijn familie zijn enkel oma's, boma's of moekes. Maar in de familie van vrienden waren er Mams en Babs. Had je Mams gekend, dan zou je afkeer van het woord als sneeuw voor de zon gesmolten zijn. Die afkeer delen in een commentaar wekt op zijn beurt afkeer bij de(ze) lezer.

@Jackie: laat Mams aub terugkeren (ik merk dat ze stiekem gebleven is op het einde van de tekst: zo ken ik haar ...)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jacky, een mooi verhaal. Duidelijk op het niveau van het kind beschreven.

Nog nooit ben ik  binnen geweest. Niet voor mezelf. Niet voor anderen.  ---> de eerste zin leest niet lekker. Misschien: Ik ben er nog nooit binnen geweest. 
De twee zinnen erna lezen dubbelop. In de eerste zin zeg je al dat je er nog nooit geweest bent.

Voor de 1e keer.  ---> eerste keer. Getallen schrijf je doorgaans voluit.

 Ik wil niet naar binnen! Maar het moet. Voor de 1e keer.  ‘Toe Lot’  zegt mama. ‘Ga nu maar.’  ---> Ik denk dat de moeder eerder zal zeggen: 'Kom nu maar'. Het kind hoeft toch niet alleen naar binnen? Waarom gaan ze in eerste instantie naar het ziekenhuis? Waarom moet ze? Dat is niet duidelijk, want je doet er verder niets meer mee. Het echte verhaal begint bij het vallen over de stoeptegel. Naar mijn idee zouden de eerste zinnen weg kunnen. 

'Kom op, die enge kamer in' lacht de dokter.  ---> achter in hoort nog een komma.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, die afkeer kennen we nu wel.

Jackie, wat Taco zegt is zeker waar. Jouw tekst, jouw woord. Ik deel alleen mijn leeservaring. 

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Allemaal bedankt voor de feedback. Ik heb de moeder woorden maar even laten staan zoals ze nu zijn.  @ mevrouw Fief, Ik heb het aangepast. Die komma was ik helemaal vergeten  🙈. O ja, ik weet zelf ook niet zo goed waarom ze naar binnen moet. Ik wist niks leuks. Misschien een hersenschudding of iets dergelijks , maar ik denk dat je dan niet meer rent ☺️.  @ Mevrouw Laura N. dat heb ik nu ook aangepast. de volgorde klopte inderdaad niet helemaal. 

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prima, dat doe ik de volgende keer.  Dan voel ik me alleen wel onbeleefd ( Ik ben tussen de 15 en de 18 jaar) en ik neem aan dat jullie ouder zijn. 😊🙈. (ouder dan 18 bedoel ik, voor het geval dat ik iemand beledig) 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Je bent allebehalve onbeleefd. Leuk om jong bloed in het forum te hebben. Stoer dat je meedoet.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Jacky, je verhaal doet het heel goed, nu in de tegenwoordige tijd! Super. Ja, het is inderdaad even een klusje om te doen, maar het resultaat mag er zijn.

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, alleen de reden van het bezoek en de val, daar val ik over... heb je hem? humor, om te lachen.

Ze valt en het wordt zwart voor haar ogen en wordt wakker in een rolstoel, dat is wel een hele harde klap geweest en dan is die snee niet hetgeen ze eerst naar gaan kijken.

Tevens wat leestekens die me opvielen: 

Je mist een aanhalingsteken voor "Je": 'Ho!' roept hij zo hard mogelijk. Je mag niet door de gangen racen! Al helemaal niet met iemand die in haar hand heeft gesneden.' 

Hier mist een punt ‘Het is de eerste keer’ 

Hier mist een aanhalingsteken: ‘Spannend hè?

hier moet de komma voor de aanhalingsteken:  ‘Harder',

Hier mist een punt: 'Kom op, die enge kamer in'

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt. Ik heb het aangepast. Het hoeft trouwens niet zo'n hele harde klap geweest te zijn. Bij mij wordt het elke dag een paar keer zwart voor mijn ogen. Ik word dan duizelig door een (te) lage bloeddruk. Dat kan zij ook hebben (sorry dat ik het waag je tegen te spreken)

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

Van tegenspreken worden we juist beter, nooit je excuses voor maken. Van discussies worden we allemaal beter, leren we van. En ik ben dan wel oud volgens jouw begrip (snik) maar ik heb ook nog veel te leren hier.

Iedereen leest verhalen vanuit zijn eigen kennis en interpreteert datgeen op zijn/haar eigen manier.

Idem aan de "mams" discussie, eerder, jouw verhaal, jouw woordkeuzes.

Alleen wat leestekens betreft is het meestal wel duidelijk. Tenminste ... ook daar valt over te twisten.

A.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jackie,

Aandoenlijk verhaal. Ik vraag me af hoe oud de hoofdpersoon in. Af en toe denk ik wat ouder, maar aan de 1e en laatste alinea te zien is ze nog heel jong. Je zou de lezer een nóg dieper kijkje in haar belevingswereld kunnen geven, door je in haar te verplaatsen en denken wat ze wel niet van die enge arts vindt, of het spandoek (dat ze wel goed kan lezen, dus zo heel jong is ze niet).

Ik lees in je reactie dat je zelf ook niet zo goed wist waarom ze naar binnen moest. Ik had eerlijk gezegd iets veel ergers verwacht, dat zou ook haar aversie tegen het gebouw goed kunnen verklaren. Bijvoorbeeld de 1e x chemo.... Nu heb ik er zelf bij bedacht dat ze bang voor het gebouw is omdat ze zich moet laten hechten, ofzo, maar het waaróm achter de angst blijft een beetje gissen.

Bedankt voor je bijdrage!
Yvette