Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#386 Grand dessert (of hoe de afkeer van hazelnoten je leven kan redden)

 

De wijn fonkelt in de glazen. Kaarsen stralen in de halfdonkere kamer. De kleurige kleding van de dames komt prachtig uit tegen de donkere pakken van de heren. De gebraden eendenborst in pruimensaus is tongstrelend. En toch…
Er hangt iets in de lucht, iets onheilspellends. Of is het mijn verbeelding?

Anna heeft me een plek naast een oude studievriend gegeven. Stef en ik halen tijdens de maaltijd uitgebreid herinneringen op aan de tijd dat we beiden geneeskunde studeerden. Inmiddels is hij een bekend psychiater, regelmatig op t.v. om het gedrag van moordlustige psychopaten in jip-en-janneketaal te duiden. Zelf heb ik een kleine huisartsenpraktijk. Mijn vrouw Heleen is al jaren mijn lieftallige assistente. Zij zit links van me bij te praten met een vriendin.

‘Ting, ting, ting,’ gastheer Hans vraagt onze aandacht.
‘Lieve vriendinnen, beste vrienden. Anna en ik hebben jullie met een speciale reden uitgenodigd voor dit dineetje. We hebben namelijk tijdens het grand dessert een verrassing voor jullie. Eén van jullie vindt een aanwijzing.’
Terwijl iedereen verbaasd, lacherig om zich heen kijkt, wordt het dessert opgediend.
Allerlei soorten ijs, fruit, chocolade en mousse liggen op mijn bord.
Heleen stoot me aan: ‘hazelnootmousse, schat.’ Ze draait zich weer om.
Mijn servet valt, ik neem een duik, waar is dat ding gebleven? Na een korte zoektocht kom ik weer boven.
Terwijl ik geniet van het frambozenijs, mompelt Stef: ’excuseer,’ en verlaat de kamer. Ongemerkt schuif ik mijn hazelnootmousse op zijn nog bijna volle bord.
Ook weer opgelost. Brrr.
Weer terug, eet Stef zwijgend zijn bord helemaal leeg.
Dan: ’Yes, gevonden!’ Triomfantelijk houdt Cora een plastic bruidspaartje omhoog.
‘Gefeliciteerd,’ ‘van harte,’ ‘wanneer is het feest?’ Iedereen praat door elkaar.
Dan zie ik Stef met een rood en verbaasd gezicht onderuit zakken. Snel maak ik zijn boord los, voel zijn pols en leg hem op de grond.
‘Bel 112!’ roep ik nog, maar als ik weer zijn pols check, voel ik niets meer.

Later, onderweg naar huis.
‘Wat een drama.’ Heleen heeft haar zakdoek in haar hand geklemd.
‘Ja, ik begrijp er niets van. Vergiftigd... Hoe dan?’
‘Weet je trouwens dat Stef en ik heel vroeger kort verkering hebben gehad?’
‘Nee, echt?’
‘Ja, maar hij was zo ontzettend jaloers. En hij kon echt haatdragend zijn, hij vergat nooit iets wat hem was aangedaan.’
‘Hm, hij keek vanavond soms wat vreemd naar me.’
‘Gelukkig kwam ik jou toen tegen.’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, dat toetje is inderdaad een behoorlijke verrassing. Ik vind het erg goed gevonden en in die zin graag gelezen. Ik hou wel van dit soort verhalen.
Waar ik op haak is dat er twee gegevens door elkaar lopen: het vinden van de verrassing en de vergiftiging. Die verrassing is de aanleiding van het etentje, dat snap ik, maar het had ook gewoon een etentje met een aantal vrienden kunnen zijn.

Ik kan er de vinger niet opleggen, de laatste alinea komt mij wat te abrupt. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik ga het proberen. 
Het verhaal moet mij laten zien wat er is gebeurd. Ik ben een liefhebber van misdaadverhalen. Ik zie al dat het toetje van de ik-persoon iets te maken heeft met het overlijden van Stef. Met het noemen van de relatie die Helen eerst had met Stef in het begin van het verhaal, verklaart dan waarom de ik-persoon het zo vreemd vond dat Stef vreemd naar hem keek. Nu wordt het allemaal nog vlug even uitgelegd in de laatste alinea en geef je mij geen kans het zelf uit te dokteren.

Die laatste zin zou ik weglaten. Het leest na de zin ervoor vreemd. Bovendien, dat Helen de ik-persoon na Stef tegenkwam lijkt me duidelijk. 

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, Dank voor je reactie. Het was een hele toer om een whodunnit te schrijven in 400 woorden. Het was vooral schrappen. Toch denk ik dat het wel is gelukt. Het gaat altijd om motief en gelegenheid. In de derde alinea kun je ontrafelen wie welke gelegenheid had. En om het af te maken kun je uit de laatste alinea begrijpen wat het motief is.
Ik denk dat dat nog genoeg uitdokterwerk is. Maar misschien onderschat ik nu de ervaren detectivelezers...

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij blijven er genoeg vragen over, maar ik ben dan ook geen ervaren detectivelezer en misschien denk ik wel gewoon te moeilijk. Alles te weten maakt trouwens ook niet gelukkig. Ik vond het een leuk en boeiend verhaal om te lezen. Hazelnootmousse mag aan elkaar geschreven worden.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, 

Ik weet niet of ik het erg jammer of juist heel slim vind dat je in de titel al aangeeft (of in ieder geval erg sterk hint) dat er een moord wordt gepleegd. Aan de ene kant maak je de lezer zo lekker voor een whodunnit, aan de andere kant is het ook leuk in de sfeer te komen en dan als lezer op een bepaald moment zelf op te merken dat er iets niet klopt. Ik zie dus niet per se een goed of fout, maar ik zeg het wel even, zodat je dat voor eventuele volgende verhalen mee kan nemen. 

Dan, inhoudelijk:

De eerste zinnen zijn hele mooie sfeermakers! De laatste zin van de eerste alinea is (wederom) een zin die ik als coach op twee manieren kan beoordelen: als een goede sfeermaker: (er komt een whodunnit aan) of als een zin die net iets te weinig zegt, omdat je op dat moment waarop je personage dat ongemak voelt niet zegt waar dat ongemak vandaan komt. Een onderbuikgevoel mag je gerust gebruiken, maar dan helpt het wel om een mogelijke aanleiding te geven (al is het maar een detail zoals een symbolische tocht die kippenvel oplevert).
Ook hier: er is geen goed of fout. 

Ik ben hier nu in de herhaling aan het vallen over goed en fout, en dat komt misschien wat mopperig over. Maar ik moet zeggen dat het verhaal heel prettig leest! Als je een fijne sfeer wil scheppen doe je dat prima, moet het wat duisterder worden dan maak je die omschakeling erg makkelijk en mooi. 

Dit is een erg mooi voorbeeld:

Ongemerkt schuif ik mijn hazelnootmousse op zijn nog bijna volle bord.
Ook weer opgelost. Brrr.


Brr... Het gaat hier natuurlijk over een gerecht wat niet gewaardeerd wordt, maar het is een hele mooie subtiele hint naar de schakeling van toon. 

Mooi gedaan! 

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel MF, maar het zijn volgens mij vooral irrelevante vragen die me bezighouden. Bedroog Heleen Stef met je hp? Hoe kan hij dat nou niet geweten hebben? Waarom heeft ze hem niet eerder over haar relatie met Stef verteld? Hoe kan iemand na al die jaren nog zo jaloers zijn en dat blijkbaar al die tijd verborgen hebben? Hoe kan het dat niemand aan tafel iets heeft gemerkt? Wat als het servet niet gevallen was? Hoe kan het Stef niet zijn opgevallen dat hij ineens twee porties hazelnootmousse op zijn bord had liggen? Je ziet, ik ben gewoon heel goed in dingen helemaal kapot analyseren.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

M.F., omdat je als vrouwelijk schrijfster in een mannelijk personage kruipt, had ik eerst wat moeite om het plot te volgen. Bij een tweede lezing was dat probleem opgelost, ook al is het niet zo evident dat het om een vrouw-man relatie gaat. Verder heb je een zeer originele manier bedacht met deze  l'arroseur arrosé  toestand waarbij de dader slachtoffer wordt van zijn eigen snode plan. Knap!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helaas Maria, ik kom er niet uit. Ik mis hier en daar wie wat zegt. En als ik denk het te weten, vind ik de informatie misleidend. Waarom bijvoorbeeld schrijf je:‘Ja, maar hij was zo ontzettend jaloers. En hij kon echt haatdragend zijn, hij vergat nooit iets wat hem was aangedaan.’ Dit slaat op het slachtoffer, terwijl zoiets beter past bij de dader.

Ik vind het niet juist dat twee artsen in Jip en Janneke-taal converseren over moordlustige patiënten.

Vind je opdienen niet mooier klinken dan uitserveren.

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MF,

Leuk geschreven, meteen wat wijnkennis opgedaan met het zoeken naar fonkelen in relatie tot wijn.

Ik haperde bij: De gebraden eendenborst in pruimensaus smaakt tongstrelend. tongstrelend zegt iets over de smaak volgens mij, dus dit leest dubbelop.

Ik lees dat Stef zijn jeugdvriend wilde vergiftigen omdat Heleen hem een kunstje geflikt heeft vroeger. Ik snap dan niet dat hij zittend naast het beoogde slachtoffer niet wat beter oplet met wat hij zelf eet of het vreemd vind dat het beoogd slachtoffer zijn toetje op heeft maar niet doodgaat.

Ook maakt hij zich wel erg verdacht als het was gelukt, gezien het verleden van hem en Heleen. Als psychiater zijnde mag het wel wat doortrapter van mij.

A.

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Nadine van de Sande

Ha Nadine, dankjewel voor je complimenten en voor je tips. Je hebt gelijk, waar het de ondertitel betreft. Er kwamen eerst niet veel reacties, misschien was ik ongeduldig. Maar ik dacht dat ik te weinig had prijsgegeven waardoor men er niks meer van snapte. Vandaar de latere toevoeging in de titel. Het is lastig om precies genoeg prijs te geven, maar niet te veel of te weinig.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door mespunt

Mespunt, ik kan wel enkele van je vragen beantwoorden, maar niet allemaal. Het is vrij lastig om in 400 woorden al deze vragen voor te zijn, want die ruimte is er gewoon niet. Misschien heeft niemand het gemerkt omdat ze druk bezig waren om te kijken of de aanwijzing in hún dessert zat? Het servet is wel gevallen, wat als doet niet terzake. Het was stom van Stef om de kamer te verlaten. Ik zou mijn ogen niet van het giftige stuk mousse hebben afgehaald totdat het was opgegeten;-)
En voor de rest blijft het raden...
Leuk dat je zo zat mee te denken!

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Dos: gelukkig is het je nu iets duidelijker, heb ik begrepen. Dank dat je er zoveel tijd in hebt gestopt om het toch te begrijpen. Het is niet zo dat twee artsen samen overleggen in eenvoudige taal over ernstige gevallen. De psychiater legt op de t.v. in eenvoudige taal uit, wat er zich heeft afgespeeld in het hoofd van de psychopaat. Aan de kijkers.
Opdienen klinkt inderdaad mooier. Ik dacht dat het meer 'opscheppen' betekende, maar zie dat niet terug in woordenboek. Ik pas het aan. Bedankt voor je reactie(s).

@Anton: bedankt voor je reactie. Nooit wijn zien fonkelen, Anton? 'Smaakt tongstrelend' is inderdaad dubbelop, ik heb het aangepast. Stef was vast te verblind van haat, om goed op te letten. Of van slag doordat hij Heleen na jaren weer ziet. Of ...
Als het hem was gelukt, was hij zeker weten de prime suspect. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel MF, maar het was niet mijn bedoeling om je het idee te geven dat al die vragen beantwoord moeten worden. Ik hou van vragen, antwoorden zijn overrated.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap om een whodunnit in 400 woorden te schrijven! Ik heb ongeveer dezelfde vragen als mespunt, en vind het verhaal niet 100% overtuigend. Waarschijnlijk komt dat doordat ik geen doorgewinterde lezer van misdaadverhalen ben. Ik heb jouw verhaal in ieder geval wel met plezier en interesse gelezen.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Aurora, Het was inderdaad een aardig klusje om van de meer dan 500 woorden die ik eerst had, er 100 te schrappen, zonder noodzakelijke informatie weg te halen. Ik begrijp wel dat je nog veel vragen hebt. Ik heb wel geprobeerd om alles logisch te krijgen. Er was helaas geen ruimte meer om alles te verklaren. De laatste zin is overigens een deel van de clou, waardoor alles op zijn plek valt qua motief. De karakters, behalve dat van Stef, blijven onbepaald.  Dankjewel, dat je ondanks je vragen, mijn verhaal met plezier las.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend verhaal en een leuk idee, maar voor mij als detectiveliefhebber toch onbevredigend.
Er is een wet voor misdaadschrijvers dat als iemand in hoofdstuk zoveel wordt doodgeschoten, het pistool in het eerste hoofdstuk al langskomt.
De informatie uit de laatste paragraaf had mijns inziens door de tekst verweven moeten worden om de lezer wat aanwijzingen te geven.
De vallende servet is te toevallig. Beter zou het zijn dat deze (of iets anders) valt omdat Stef 'per ongeluk' die van tafel stoot.
Dat Stef op een heel belangrijk moment zijn plek verlaat (hij zou toch graag zeker willen weten dat het moordwapen zijn werk doet) is vreemd; er moet echt een noodzaak zijn, bijvoorbeeld om zo snel mogelijk belangrijk bewijsmateriaal (leeg flesje?) weg te gooien.
Ik hoop dat je verder werkt aan dit verhaal, want ik vind het idee echt leuk.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Muus, dank voor je reactie en je uitgebreide lezing en tips. Je hebt gelijk dat er wat te veel onverklaarbare dingen gebeuren. Dit is mijn eerste poging om een detectiveverhaal te schrijven. Ik heb in elk geval geleerd, dat daar meer dan vierhonderd woorden voor nodig zijn. Dank voor je compliment en je aanmoediging.