Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#386 - Zonder reservatie

‘Kan ik hier mijn lunch opvreten?’ vraagt een griet door de stoel tegenover mij achteruit te trekken, haar gezwollen reet erop te smijten, mijn laptop opzij te duwen en het naar curry stinkende dienblad op mijn tafel te ploffen. Er is nochtans plek zat in Café Sport.

‘Ik ben Sabine,’ zegt ze. ‘Bientje voor de vrienden.’ Ik ben te verbouwereerd om wat te zeggen.

Bien vist een scampi uit het diepe bord, pleurt het op de rand van het bord, snijdt de scampi in drie, prikt met haar vork in het kleinste stuk en heft het voor haar neus en onderzoekt de cuisson. Haar ellebogen plaatst ze waar mijn Lenovo stond.

Ze staart naar het stuk schaaldier. Ik gaap naar het vrijpostige vrouwmens. Ze is net niet kaalgeschoren: een rossige jongensbros gloeit op een witte kop. In de lellen van haar oren bengelen zwarte driehoeksoorbellen als bliksemafleiders, als verstrooiing voor de sproetenzee op haar bolle wangen. Ze is eerder een lasagnetype. Een dubbele-Bickyburger-zonder-groentjes-maar-met-extra-mayonaise-type.

‘Geen trek?’ zeg ik. Ze smacht naar oliebollen of steak friet maar heeft omwille van nieuwjaarsvoornemens toch gekozen voor een gezondere optie. Heeft ze duidelijk spijt van. ‘Je hebt één derde scampo op je vork,’ merk ik op. Een weetje. Scoor ik meestal mee.

Ze reageert niet op de wetenswaardigheid en zucht naar de scampostaart. ‘Werd deze gekweekt in afvalwater?’ vraagt ze. Ik haal mijn schouders op. Weet ik veel. Wat een bijzonder specimen betrok mijn tafel. En zo geraken mijn beursorders niet ingevoerd. Ik tik op mijn dichtgeklapte computer als teken dat ik wat beters te doen heb.

‘Vijf kilo scampi’s kweken, betekent dertien vierkante kilometer mangroves,’ zegt ze. ‘En na tien jaar zijn die veertig jaar onbruikbaar.’ Pas nu merk ik haar Greenpeace shirt. Een wereldverbeteraarster. Moet mij overkomen. Ik heb geen tijd voor geleuter.

‘Bientje,’ zeg ik. ‘Moet je eens goed luisteren. Het interesseert me geen zak dat de ecologische voetafdruk van scampibeesten tien keer groter is dan het equivalent in rundsvlees. Het leven is te kort om te mekkeren.’

Bientje laat haar vork in haar bord vallen, veert recht, duwt de stoel tegen mijn tafel en stormt Café Sport uit. 

Ik graai een scampo met mijn vingers en prop het in mijn mond. Ik kauw vijfmaal en slik het door. 

Zeker gekweekt in afvalwater.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De vraag blijft waarom deze scampi-met-currysaus vretende walvisachtige zich tot jouw tafeltje aangetrokken voelde?

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat heb je weer een mooi typetje geschetst, Tony. Ik zie het voor me! Je houdt de spanning er mooi in, ik blijf benieuwd hoe dit gaat aflopen. Mooie uitsmijter! Met een glimlach gelezen.
Nog wat 'gemekker':
Tussen 'veert recht' en 'duwt de stoel tegen de tafel' moet misschien nog 'staat op'?
Rundsvlees = rundvlees?

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dienstblad

Pssst, kan zonder st.

 als wilt ze de cuisson onderzoeken.

Dit vind ik lelijk. Als het met opzet zo geschreven is om aan te geven hoe je hp spreekt kan ik er echter wel mee leven.

rossige jongensbros

Wat is dat? Bedoel je een blos?

Het leven is te kort om te mekkeren.

Zo is dat.

Het enige wat ik wil doen na het lezen van jouw verhaal is nog een keer opscheppen en dooreten tot ik geen pap meer kan zeggen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tony, gaaf verhaal weer. Beetje onwerkelijk, want waarom gaat die dubbele-Bickyburger-zonder-groentjes-maar-met-extra-mayonaise-type nou juist bij hem zitten? Ik zie haar helemaal voor me door die dubbele-etc beschrijving. Ik houd ervan. En waarom stiert ze het cafe uit zonder haar bordje leeg te eten?

Graag gelezen!

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony,

Je maakt dankbaar gebruik van je woordkeuze. Het beeld dat je van Sabine schetst wordt minstens net zo duidelijk door de platvloerse woorden waarmee je haar en haar acties omschrijft.  
Daardoor wordt ook de zin Wat een bijzonder specimen betrok mijn tafel. een stuk sterker. Het taalgebruik van je hoofdpersonage laat nog eens extra duidelijk blijken dat hij mijlenver van Sabine afstaat en af wil staan. 

Mooi gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, goed verhaal met een lekker rauw randje. Graag gelezen. Mespunt sneed al het nodige aan. Ik voeg daar nog aan toe:
wilt ze = wil ze

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, mooie botsing van karakters. Het jongensbros bracht me terug naar een ver verleden, toen ik mijn haar ook eens zo kort liet knippen. De kapper vertelde dat hij een hoog cijfer had gehaald met bros knippen bij het examen. Ik had er nooit eerder van gehoord en ook nooit meer zo laten knippen. Maar dit geheel terzijde.

Ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Met veel plezier gelezen. Zie het zo voor me.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah toe Hadeke, verblijd me met een foto. Ik heb namelijk nog steeds geen beeld en google helpt me ook niet verder.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik kan het inderdaad ook niet zo snel vinden. Het zit tegen gemillimeterd haar aan. Zo'n militair geschoren coupe.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: dat blijft een mysterie

@Mes: dank alles aangepast, hopelijk beter.

Het enige wat ik wil doen na het lezen van jouw verhaal is nog een keer opscheppen en dooreten tot ik geen pap meer kan zeggen.

goed idee!

@elrie: dank

@nadine: dank!

@fief: dankjewel. ik haalde de wil weg

@Hadeke: dank: inderdaad @mespunt de bros is een snit die nu de buzz cut heet. 

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke: dank: inderdaad @mespunt de bros is een snit die nu de buzz cut heet. 

Dankjewel, nu snap ik het eindelijk! Ook een prima kapsel voor vrouwen lees ik. Heel stoer bij een ander, maar zelf sla ik toch maar over. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal, Tony, al vraag ik mij af waarom de dame aanschuift.
Weer een nieuw woord geleerd: jongensbros.

Je zit wel enorm te knoeien met scampo/scampi/scampi's.

Goeie uitsmijter!