Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#385 Ergens in Antwerpen

“Poepen is neuken, wist je dat?”
“Pardon???”
“Staat hier.” Hij zwaait met het boekje. “Poepen is Vlaams voor neuken.“
“Jasses, wat smerig!” Ze trekt haar neus op.
“Ja. Wel goed om te weten.”
“Hoezo? Wanneer gebruik je dat nou? Je gaat toch niet aan de ober vragen waar je kunt poepen?”
“Nee, maar …” Hij brengt zijn theekop naar de mond, maar merkt dat deze leeg is. “Wil je nog een tasje thee?”
“Tasje?”
“Ja, een kopje noemen ze hier een tasje.“
“Raar. Wat is een tas dan in het Belgisch?”
“Kweenie”
“Het zal toch niet gebeuren dat we een kledingwinkel verlaten met een kopje sokken?“
Hij haalt zijn schouders op.
“Waarom lees je dat stomme boek eigenlijk? Er lopen hier meer Nederlanders rond dan Belgen.”

Er komt een ober langs. Ze maken van de gelegenheid gebruik om nog een kop thee te bestellen.

“Gaan we nog wat cultureels doen?” vraagt ze. “Ik las dat er in Antwerpen kerken zijn met werken van Brueghel.”
“Die van die vrouwen?”
“Ja.”
Hij pakt haar hand vast en kijkt haar vertederd aan.
“Waarom zou ik me gaan vergapen aan dikke, blote dames? Ik heb jou toch?”
Haar vernietigende blik doet hem beseffen dat hij zijn woorden met iets meer zorg had moeten kiezen.
“De mooiste cultuur van België is bier”, zegt hij vlug. “Laten we vooral daarvan genieten de rest van de middag.”
Ze fronst haar wenkbrauwen. “Ik wil in elk geval Manneke Pis zien.”

De ober zet twee koppen thee op tafel. In stilte drinken ze.

“Zeg,” verbreekt de vrouw het zwijgen, “als poepen neuken is … wat is poepen dan in België?”
De man kijkt naar twee obers die verderop staan te praten. “Ik vraag het even.”
“Ben je gek?” roept de vrouw verschrikt.
“Ik ga de weg vragen naar Manneke Pis.”
Hij staat op.

Met een somber gezicht keert hij even later terug.
“Het schijnt dat ie tegenwoordig in Brussel staat.”

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag ik wat dingen die me opvielen eens proberen aan te stippen?

Aanhalingsteken ' teveel: vragen waar je kunt poepen?'”

Spatie voor de " vraagt ze": Gaan we nog wat cultureels doen?”vraagt ze. “

Een punt na bier? Of "Laten" zonder hoofdletter?:

De mooiste cultuur van België is bier”, zegt hij vlug. “Laten we vooral daarvan genieten de rest van de middag,”

Er mist een "de": Ben je gek?” roept vrouw verschrikt.

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed gezien, Anton. Dit zal mij leren geen verhalen te plaatsen met een slaperig hoofd. Het waren allemaal foutjes, op de 'Een punt na bier?' na, want de zin is nog niet afgelopen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie observatie van dit stel. Hij is nieuwsgierig naar kunst en cultuur, zij is oppervlakkig. Ik denk een SBS6 type.

Met een glimlach gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sfeervol verhaal vol spraakverwarring. 

Ons poepen heet in België gewoon schijten met de gevoelswaarde van ons poepen.

Anton W begint op Fief te lijken.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Dos: de kleintjes zeggen hier gewoon 'kakken'. Schijten heeft meer de gevoelswaarde van: er het schijt aan hebben. Als wij naar het toilet hoeven vragen wij gewoon waar het toilet zich bevindt en oh ja, in vele Belgische staminees (kroegen), vooral in de buurt van Manneken en Jeanneke Pis wordt het toilet aangeduid met 'Cour' of 'Koer'. Dat woord had niet misstaan in mijn lesje Vlaams.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Musonius, schitterende dialoog, die op mij levensecht overkomt. De laatste zin is kostelijk: tegenwoordig!
De logische vragen van haar, het zouden mijn vragen kunnen zijn geweest. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Musonius, ik vind het een heerlijk luchtig verhaal. Vooral het einde las ik met een brede glimlach.

Wat is een tas dan in het Belgisch?” ---> vreemd dat Gi hier niets van vindt. In een eerder verhaal van mij viel hij erover dat ik Belgisch schreef terwijl het Vlaams moest zijn. 

“Waarom zou ik me gaan vergapen aan dikke, blote dames? Ik heb jou toch?”
Haar vernietigende blik doet hem beseffen dat hij zijn woorden met iets meer zorg had moeten kiezen.

Die laatste zin leest erg uitleggerig. Je kunt ook zeggen: Haar vernietigende blik zegt genoeg.
Wij lezen die dubbele betekenis wel in de gesproken zin.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hardleerse Hollanders het verschil uitleggen tussen Belgisch en Vlaams is onbegonnen werk. Onlangs kreeg ik voorgeschoteld dat een tas koffie ook in Noord Brabant bestaat net als in het Brabant van het Zuiden. Daartegenover staat dan weer dat ik in een degelijk restaurant in Den Haag een Spa bruis moest bestellen om uiteindelijk een Frans Perrier watertje te krijgen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal, vooral het tweede stuk. In het eerste stuk zou ik overwegen een paar stukjes te schrappen (zoals dat van die sokken..) Maar dat is persoonlijk!

GG!

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor jullie respons.

Anton,
Voor informatie over het gebruik van aanhalingstekens kun je onder meer terecht bij Onze Taal en Taaladvies.

Fief,
Natuurlijk moet het Vlaams zijn, dat weet iedereen, maar je snapt toch wel dat deze fout expres is? Het gaat hier om twee Nederlanders (waarschijnlijk Hollanders) die duidelijk het buskruit niet hebben uitgevonden en van toeten nog blazen weten.

Overigens maken de hoofdrolspelers nog een andere knoeperd van een fout, maar daar hebben zelfs de Belgen niet op gereageerd.

Laten we het maar niet meer over poepen, kakken of schijten hebben, maar het nettere 'je behoefte doen'. En niet meer spreken van 'ergens schijt aan hebben', maar 'ergens behoefte aan hebben'. O wacht ...

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Emily, als authentieke Belg en niet al te fanatieke Vlaming heb ik de foute 'knoeperd' van Musonius mogelijk niet door, maar het is natuurlijk Rubens die vrouwen met een maatje meer schilderde. Bruegel met een 'h' is de schrijfwijze die de schilder zelf bedacht tijdens zijn verblijf in het overwegend Franstalige Brussel en de vele slagerijen met het opschrift 'Breugel' of de talloze 'Breugelfeesten' in Vlaanderen hebben het allemaal fout.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Musonius,

Ik vind het erg grappig. Je slaagt erin om een mooie tekst weer te geven, vertrekkende vanuit een schijnbaar eenvoudige dialoog . De scène is kort, maar ik vind het wel iets dat realistisch kan zijn, en weergeeft hoe twee mensen over zo'n banale dingen kunnen discussiëren.

Als ik nu strikt naar de opdracht ga, vind ik het wel jammer dat je de dialoog niet opgesmukt hebt met wat bijkomende sfeer, maar in fete is dat nu spijkers op laag water zoeken.

Fijn!

Johanna

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Emily,
Dank. Ik vrees dat ik de kennis van kunstgeschiedenis bij de lezers verkeerd heb ingeschat, al meende ik dat Rubensvrouwen een bekende uitdrukking is.

Johanna,
Dank. Fijn weer een coach te treffen die wel reageert.
Je hebt wel gelijk, iets meer sfeerbeschrijvingen hadden niet misstaan, zeker in het kader van de opdracht.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het leuk. De vrouw komt slechts door juiste dialoog goed anaal retentief tot haar recht. Had er niet iets meer zintuiglijks en/of Corona in gemoeten? Of heb ik de opdracht verkeerd begrepen?

O laat maar. Ik zie dat de coach zelf er al iets over gezegd heeft. Laat dat maar aan Johanna over.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius; Corona of niet, opdracht of geen opdracht; of het technisch allemaal klopt; geen idee. Wat dan wel, hilarisch, ik heb ervan genoten, het relativeert de boel weer een beetje. Dankjewel!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

“Gaan we nog wat cultureels doen?”

Geweldig, dit zegt alles. Hier valt weinig meer aan te ontwikkelen. Ondanks dat de 'dikke blote kont' hier met twee kleuters in huis de grap van (ie)de(re) dag is, heb ik toch erg gelachen om de Rubensvrouw die dat niet wilde zijn. Ik vind dat je er gewoon een leuk verhaal van gemaakt hebt.