Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 384 Cato

 

Ik houd van de natuur. Niet omdat ik daar zelf deel van uitmaak – dat is 'natuurlijk' wel zo – maar ik ben vooral fan van de grilligheid ervan: jagen en gejaagd worden, eten en gegeten worden. Superspannend. Daarom horen konijnen niet in een hok en hebben veel viervoeters in gevangenschap een hondenleven.

Ik heb dus geen huisdier. Wel gehad hoor. Katten, honden, cavia’s, hamsters, you name it. Tot ik erachter kwam dat ik super allergisch ben voor levende wezens met haar.
Sindsdien mogen de dieren in mijn tuin op mijn onverdeelde aandacht rekenen. In het bijzonder het tuindier dat ik als baby heb gekregen en waar ik nu al bijna dertig jaar bevriend mee ben. Zodanig dat ik, gehuld in badjas en sloffen, nog voor de ochtendkoffie naar buiten loop om te zien hoe het met haar gaat. Ik zeg haar, maar eerlijk gezegd weet ik niet of het een vrouwtje is. Ik noem haar Cato omdat ze tegen de gewoonte van haar soort in alles om zich heen zo keurig intact laat. Ze eet uit mijn hand en als het heel warm is, regel ik wat extra zuurstof, want hoewel de meningen erover verdeeld zijn; mijn Cato heeft wel degelijk gevoel. En daarom durf ik mijn maatje de karper hier toch aan jullie voor te stellen.

 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jee, dat karpers zo oud kunnen worden! 

Grappig hoe je de grilligheid van de natuur tegenover Cato zet. Bij karpers denk ik niet direct aan Serengeti taferelen, maar aan verfijnde Japanse tuinen met zwarte lantaarn en gebogen bruggetjes. 

Een ex-vriendje hield  koikarpers, vandaar. Bij hem thuis hebben we heel wat uren aan de rand van de vijver doorgebracht. Wist niet dat ik ze zo leuk zou vinden.

Fijn verhaal Carneli!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je bent allergisch voor levende wezens met haar! Zaligheid. Is het niet inconsequent om geeen knaagdier in een hok te willen doen, maar wel een karper in een vijver? Goede naam trouwens.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Carneli, 

Ik heb zelf ook even getwijfeld om over Marie, onze coronavis, te schrijven. Die communiceert ook met mij. Wat leuk dat ze uit je hand eet. 

Grappig wat je schrijft over dat hondenleven. En als je schrijft over je sloffen en badjas, voor je ochtendkoffie, denk ik die ochtendkoffie erbij, qua beeld dan. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi Carneli, een karper die uit je hand eet. Het was een aangename kennismaking, met plezier gelezen. Ook wij haden verschillende huisdieren, waaronder wandelende takken en een lief koemuisje. Daar zijn we zelfs eens mee naar de dierenarts geweest, de muis. Tja, wat je al niet doet, als er liefde in het spel is...

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Is een vis geen huisdier? Wij hebben vier kooikarpers. Zij zwommen in onze vijver toen we hier vorig jaar kwamen wonen. Ik geef er niet veel om maar, als ik zie hoe liefdevol mijn man voor ze zorgt, beschouw ik ze inmiddels zeker als huisdieren;) 

 Leuk verhaal, het las lekker en ik was echt benieuwd over welk dier het uiteindelijk zou gaan. 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Linde 57, dank voor je leuke reactie. Ik ben het met je eens dat een vis in de tuinvijver wel degelijk als huisdier kan worden gezien. Maar omdat ze niet letterlijk in huis vertoeft, heeft ze een 'bescheiden' rol in dit verhaal. Mijn achterbuurman heeft zijn achtertuin omgebouwd tot Koikarpervijver en daarin zwemmen echte joekels. Fijn dat jouw man ze zo goed verzorgd. Het blijft jammer dat ze vaak in een kale bak moeten rondzwemmen omdat ze alles omwroeten. De mijne wroet, maar laat de planten verder intact, dus vind ik dat niet zo erg. Ze is ook goede maatjes met de andere vissen. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijn, een kort verhaaltje. De schrijfcoach heeft vast spijt van het vrij laten van het aantal woorden.

Je zet een mooie beschouwing en een mooi beeld neer.

Ik noem haar Cato omdat ze tegen de gewoonte van haar soort in alles om zich heen zo keurig intact laat.

Deze zin begreep ik niet goed. Is het omdat cato wijsheid betekent?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cornelli, geen spannend, maar wel een leuk verhaaltje. Een beetje spannend toch wel, vond ik op welke diersoort het zou uitdraaien.

Ik heb wel eens gelezen dat vissen een slecht geheugen zouden hebben, waardoor ze hun beperkte bewegingsruimte telkens als nieuw ervaren. Natuurlijk flauwekul, maar als je er in gelooft sust het wel je geweten dat je ze een hondenleven bezorgt.

Ik had  vroeger ook een vijver met koi-karpers. 's Zomers ging ik wel eens op het muurtje rond de vijver zitten, met mijn blote voeten in het water. Na een poosje kwam de grootste karper dan aan mijn grote teen happen. Dat vond ik wel plezierig Als hij uitgehapt was sprong hij met een zwaait op mijn schoot; dan wilde hij als beloning voor gedane arbeid geaaid worden. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Carneli, koikarpers zijn bijzondere dieren. Persoonlijk heb ik niet veel met vissen, maar het blijkt een serieuze hobby te zijn. Ik las ergens dat ze wel veertig jaar oud kunnen worden. Ik vroeg me wel af of je koikarpers alleen houdt of met een aantal. Geen idee of het sociale dieren zijn. Nou ja, ik vond het in ieder geval een interessant verhaal. 

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, 

Allergisch voor levende wezens met haar, ik moest denken aan een t-shirt die ik jaren geleden kreeg, met de tekst: haar is voor vrouwen. Uiteraard geinspireerd door mijn steeds wijder wordende scheiding.

Hoop dat jouw allergie tot dieren beperkt is gebleven :)

Gg

A.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Carneli,

Wat leuk om ook eens een gewoon simpel, rustig voortkabbelend verhaal te lezen. Het is eenvoudig, maar mooi. Je beschrijft ook goed dat een huisdier niet per se haren hoeft te hebben of een maatje moet zijn dat je kan uitlaten of knuffelen. Als je plezier aan het beestje beleeft, is dat wat telt en dat laat je mooi zien. Juist door die afweging te benoemen en vervolgens de vis toch nog iets 'huiselijks' mee te geven door haar uit de hand van haar baasje te laten eten. 

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine