Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#384 Stomme ouders

 

Stomme ouders

Floep heet mijn konijn. Ik kan hem nu oppakken, maar eerst floepte hij altijd weg, dus heb ik hem Floep genoemd. Buiten heeft papa een groot hok voor hem gebouwd. Om het hok zit een stuk tuin met gaas. Ik kan er helemaal inkruipen om Floep te aaien. Ik praat ook tegen hem. Floep zegt niets terug als ik praat maar ik denk dat hij me wel hoort. Als ik iets vertel wappert hij met zijn oren, dat is toch niet zomaar.
 

Ik geef hem vaak grote bladeren uit de tuin en ook van de bloemkool. Mama gooit die anders toch weg. Appel en wortel lust hij ook. Laatst gaf ik hem een stuk banaan dat at hij heel snel op. Ik heb Mama gevraagd of ze meer bananen wil kopen. Mama zegt dat die te duur zijn voor konijnen. Nu moet ik mijn banaan uit mijn lunchtrommel stiekem bewaren. Als niemand kijkt geef ik hem aan Floep als ik uit school kom.


Bij het eten heb ik gisteren aan papa en mama gevraagd of ik een hok op mijn kamer mag. Ik wil dat Floep bij mij slaapt en dan kunnen we daar ook samen spelen. Papa en mama zeggen dat het niet kan. Konijnen kauwen alles kapot, draden en vloerbedekking en zo. Ze liegen ook tegen me echt waar, ze zeggen: 'Konijnen zijn geen huisdieren, die horen buiten ook tamme konijntjes.' Nou, dat is echt niet waar. Laatst hoorde ik mama nog vertellen dat ik geen hond heb maar wel een konijn. 'Zo heeft hij toch een huisdier.' zei mama. Nu ben ik kwaad. Morgen pak ik Floep uit de ren en neem hem onder mijn trui mee naar binnen.
Ouders zijn stom.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, je hebt je mooi ingeleefd in de denkwereld van het kind. Dat konijnen bananen lusten heb ik nooit gemerkt (en ik heb nochtans véél knagertjes meegemaakt). In de eerste zin zou ik het woord 'toen' door 'dus' vervangen. In de derde zin kan het woord 'eromheen' weg.  Verder in de tekst kan je in de zin die met 'Als' begint de tweede 'als' door 'wanneer' vervangen. Ook 'echt waar' en 'echt niet waar' komen snel na elkaar, maar dat kan kindertaal zijn natuurlijk.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Gi, de eerste en derde zin heb ik veranderd. In mijn beleving gebruikt een kind het woord 'wanneer' niet dus heb ik als laten staan. Als een kind iets wil benadrukken zegt hij vaak tweemaal hetzelde ook dat liet ik zo. (Misschien is dat niet zo en verander ik het alsnog graag.) Ik had vroeger een konijn dat banaan uit mijn hand at, je ziet niets is onmogelijk.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, mooi geschreven vanuit de logica van een kind. Graag gelezen.

Als je de tekst in alinea's verdeelt, leest het wel een stuk prettiger. Nu is het één blok tekst.

Ik kan hem nu oppakken maar eerst floepte hij altijd weg, toen heb ik hem Floep genoemd. ---> achter oppakken hoort een komma. Ik zou "toen heb ik hem Floep genoemd" weglaten. Onnodige informatie. De eerste zin vertelt al waarom je voor die naam koos.

Floep zegt niets terug als ik praat maar ik denk dat hij me wel hoort.  --> ook hier hoort een komma voor maar.

'Konijnen zijn geen huisdieren die horen buiten ook tamme konijntjes.'  --->Achter huisdieren hoort een komma. Het geeft een pauze in de zin aan.

https://taaladvies.net/komma-tussen-hoofdzin-en-bijzin-bij-onderschikkende-voegwoorden/ 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Fief, Tilma en Mespunt.

Fief ik heb 'Toen heb ik hem Floep' genoemd niet weggelaten omdat een kind vaak dingen herhaalt ook al is dit voor een volwassene duidelijk.

met de komma's had ik moeite omdat ik 'het kind' door wilde laten ratelen . Dat neemt niet weg dat het leesbaarder is als ik ze wel gebruik. Dank voor je adviezen, ben ik blij mee.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Duidelijk voor een jonge leest geschoeid. Schrijven voor kinderen is een apart vak, waar ik niet in thuis ben. Ik kan je tekst dan ook niet goed op waarde beoordelen.
Wel zou ik het prettig vinden als je voor de leesbaarheid wat meer alinea's aan zou brengen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, 

Dit is een prachtig voorbeeld van kinderlogica. En je zou het daarom, ook in deze schrijfstijl prima aan kinderen kunnen laten lezen. Dat is ook nog een verschil: als je weet dat volwassenen het verhaal te lezen krijgen, kan je de neiging hebben om het verhaal dan maar wat naar een meer volwassen stijl om te zetten. 

Dat heb je niet gedaan en dat maakt het verhaaltje erg leuk. Dat zie je ook aan de zinsbouw. De zinnen zijn kort en krachtig en als ze wat langer zijn, zijn ze recht voor de raap. 

Heel goed gedaan.

Groet, 

Nadine