Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 384 Happy

 

Ik bel aan.
Na een schellend geluid vanachter de voordeur, hoor ik geblaf en het dichtslaan van een deur.
Ik wacht op het paadje naar het huis, doe een stap achteruit.
De deur gaat open.
‘Kom verder!’ Lachend probeert mijn schoonzus tegelijk haar enthousiaste hond vast te houden en de deur voor me open te houden.
Terwijl haar hond Happy juist het tegenovergestelde lijkt te willen.
Eenmaal binnen, de deur weer dicht, doe ik mijn jas uit. Happy begroet me door tegen me op te springen.
‘Nee, Hep, nu is het klaar, in je mand,’ zegt mijn schoonzus, terwijl we elkaar een kus geven.
‘Koffie?’

Ik kijk rond in de kamer. Het is een poosje geleden dat ik hier was.
Mijn schoonzus komt met koffie binnen en heeft koekjes gebakken. We genieten van het samenzijn.
‘Wat lang geleden dat we elkaar zagen. Alles goed?’ vraagt ze.
‘Het gaat prima, gelukkig. Geen zieken en werk zat. Sonja en Bram zijn verhuisd, ze wonen nu in Alkmaar.’
‘Ja, ik had zoiets gehoord. Nee, Hep, niet nu, we gaan nu niet spelen.’
Ik wil mijn koekje pakken, als Happy een rondje om de salontafel loopt en met zijn neus onderzoekt wat er op staat. Zijn staart gaat heen en weer. Ik schuif mijn kopje bij de rand vandaan.
‘En hoe is het met jullie?’ vraag ik.
‘Prima. Nou ja, met Jan eigenlijk niet zo goed. Hij moest naar het ziekenhuis en… Ach, vergeet ik jou nu helemaal? Kijk hem nou, ik vergeet helemaal zijn hondenkoekje. Dat krijgt hij altijd om deze tijd. Hij weet het precies, hè Hep?’
Ze staat op en loopt naar de keuken. Happy springt voor haar uit. Gerammel met een trommel. Dan gaat hij tevreden liggen, knagend op zijn prooi.
‘Waar was ik? O, ja. Jan. Het was spannend. Midden in de nacht kreeg hij pijn en moest met de ambulance naar het ziekenhuis. Ze weten niet wat het is. Waarschijnlijk galstenen. Ze gaan het nog verder bekijken. Dat kan ambulant, gelukkig.’
‘Wat vervelend, zeg. Hopelijk knapt hij snel op.’
‘Ja, inderdaad. En hoe gaat het met jullie jongste kleinkind?’
‘Hollands welvaren! Het is zo’n lief kindje. Ze kan…’
‘Zag je dat?’
‘Eh, nee.’
‘Dat heeft hij nog nóóit gedaan. Wat doe je daar? Jij boef? Die plantjes zijn niet voor jou! Dat weet je wel, stouterd!’

Ik pak mijn fiets.
‘Tot snel!’ ‘Dag!’
Ik zwaai en rijd weg.
Altijd gezellig om bij te kletsen met mijn schoonzus.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, herkenbaar verhaal, leuk beschreven. Graag gelezen.

Ik mis wel de emotie van de hp. Hoe is het om haar zus weer te zien na zo'n lange tijd? Hoe ruiken de versgebakken koekjes? Wat doet die aandacht voor de hond tijdens het gesprek met haar? Ze heeft haar zus tenslotte lang niet gezien, maar die heeft meer aandacht voor de hond. Die laatste zin zou je dan nog scherper neer kunnen zetten: Nee, het was weer gezellig bijkletsen met mijn zus.

Eenmaal binnen, de deur weer dicht, doe ik mijn jas uit. Happy begroet me door tegen me op te springen.  ---> "de deur weer dicht, doe ik mijn jas uit" zou je ook weg kunnen laten. Het voegt voor het verhaal niets toe. 

‘Nee, Hep, nu is het klaar, in je mand,’ zegt mijn schoonzus  ---> misschien: commandeert mijn schoonzus. Ik neem aan dat ze het niet op gewone toon zegt, maar meer dwingend.

Ik kijk rond in de kamer. Het is een poosje geleden dat ik hier was. ---> de eerste zin is voor mijn gevoel niet relevant omdat je er verder niets mee doet. Wel als je bijvoorbeeld beschrijft dat de bank op een andere plek staat of er een nieuw schilderij hangt of zoiets. Ze is tenslotte al lang niet meer binnen geweest.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap hoe 'ik' zo neutraal blijft en niet oordeelt, benoemt, labelt of bekritiseert. Laat de lezer dat maar doen. En dat die ene onderbroken zin het gevoel dan maar draagt. Ik vind het leuk.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Maria Fransisca, goede vondst en realistisch beschreven toestand, al had naar mijn gevoel Happy vanaf het begin nog meer onverdiende aandacht mogen krijgen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, je verhaal leest lekker weg. Zo zal het gebeurd zijn. Vrijwel alle aandacht in je vertelling gaat naar het bezoek aan je schoonzus waar, de gebruikelijke gesprekken ontstaan. De hond speelt nadrukkelijk een ondergeschoven bijrol, dat vind ik jammer. Het verhaal gaat voor mij uit als een kaars.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Twee kleine dingetjes waardoor ik even bleef haperen:

een schellend geluid

Is het niet gewoon een schel geluid? In elk geval begrijp ik niet wat je met dit geluid bedoelt. Of is het de deurbel?

Terwijl haar hond Happy juist het tegenovergestelde lijkt te willen.

Dat de hond niet vastgehouden wil worden snap ik, maar wil hij ook dat de deur weer dichtgaat?

Verder vind ik het erg knap en grappig hoe je uit je verhaal laat blijken wat je hp van de hond vindt zonder dat te zeggen. Juist die wat sarcastische toon maakt het voor mij tot een geslaagd verhaal. Ik heb het met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Maria, leuk zoals je de afkeer van de hp tot uiting brengt zonder het expliciet te zeggen (een stap achteruit aan de voordeur, het kopje op de tafel verschuiven). Leuke sarcastische afsluitzin. Verder sluit ik mij aan bij Mespunt over het schel geluid en Happy die het tegenovergestelde wil. Graag gelezen.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor het lezen allemaal. 

@Elrie, dankjewel, leuk dat je het herkende
@Fief, dank, en ook bedankt voor je tips en ideeën. De emoties van de hoofdpersoon moet je een beetje onderhuids zoeken. Ik wil de lezer niet onderschatten, vandaar dat ik meestal dingen wat meer verstop. Maar ja, het moet wel vindbaar blijven natuurlijk. Ik zal er wat meer op letten. Over je laatste tip denk ik nog even na, de invulling.
@Sakura, dankjewel, je beschrijft het precies zoals ik het had bedoeld.
@Gi, dankjewel. 
@Dos, Dank je. Toch heeft de hond eigenlijk de hoofdrol.
@Mespunt, dankjewel dat je het graag las. Je twee punten: schellend, daar bedoelde ik het geluid van de bel mee. Schel had ook of beter gekund. De hond lijkt het tegenovergestelde te willen. Ik heb dit ook bedacht, wat jij schreef. Toch kan het denk ik wel. De hond lijkt dat te willen. Want het is een heel gevecht daar in de gang. Meer om aan te geven dat baas en hond niet hetzelfde willen, zo te zien. En ik vond 'tegenovergestelde' wel een mooie term daarvoor.
@Emily, dankjewel. Ik denk dat mijn HP op zich niets tegen honden heeft, maar alles op zijn tijd...

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Grappig verhaal. Ik herken het, niet met huisdieren, maar met kinderen. Vrienden waar je toch net niet een gesprek mee kan voeren door de vele onderbrekingen. Je hp lijkt zich er niet aan te ergeren. Best ook. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik moet meteen denken aan de briljante sketch Af Rambo ("Dat heeft ie liever niet, hoor!") van Martine Bijl, waarin een hond het voor het zeggen heeft. De moeite waard om te beluisteren. Hier, vanaf 28:30.

Gelukkig gaat het er in jouw verhaal een stuk subtieler aan toe. Ik vind de vorm die je aan de opdracht geeft heel goed gevonden. Ik mis de emotie, waar Fief over spreekt, niet. Laat de lezer de emoties maar voelen of zelf invullen. Juist doordat er geen oordeel uit het verhaal zelf spreek (ook dat is aan de lezer) vind ik het verhaal zo sterk.
Graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, wat jammer. Het is zo geweldig. Ik heb gezocht op YouTube, maar daar is het niet te vinden. Het komt uit Martine Bijls tweede theaterprogramma 'Bijl'. Het is ook hier en hier te beluisteren, maar misschien geldt hiervoor wel hetzelfde rechtenprobleem.
Ik neem aan dat Martine Bijl ook in Vlaanderen bekend is, al was het maar door het lied van Louis Neefs.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, 

Small talk (praatjes als 'Hoe gaat het met je?' en 'lekker weertje hè?') zijn gevaarlijk om over te schrijven, omdat ze zo alledaags en nietszeggend zijn dat je tekst er ontzettend traag van kan worden. Het is zo letterlijk nietszeggend dat er geen verhaal op gang komt. 

Daarom moet ik je een groot compliment geven hoe jij dat (al dan niet bewust) gebruikt om daar het hele verhaal om te laten draaien en dat in dienst te stellen van het verhaal!  Die hond is zo vervelend dat zelfs het kleinste praatje niet op gang komt. Daarbij laat je daarvóór al merken dat je hoofpersoon deze hond ook niet mag. 
Dat maakt het sarcastische slot des te sterker. 

Heel goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius: dank voor je reactie. Ik kende de sketch 'Af Rambo' niet, maar wat een prachtig en humoristisch verhaal! Ik moest heel hard lachen, dat beest maakt het steeds een graadje erger, super! 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Nadine: heel erg bedankt voor je complimenten! Echt een opsteker voor me, want het volgende verhaal lukte me niet goed. Dan denk je al gauw dat je het eigenlijk niet goed kunt, schrijven. Maar jouw compliment geeft me weer moed.