Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#383 - Het ene zeggen en het andere doen

 

Het ene zeggen en het andere doen

4januari, het is hoogste tijd om een goed voornemen te maken. Eerst even wakker worden met een fikse kop zwarte koffie, mijn mails lezen en beantwoorden. Het lijkt op uitstel als ik ook nog wat woorden leg voor mijn tegenstanders bij Wordfeud. Dan moet ik er toch echt aan geloven en klik op de link om de vandaag geplaatste boodschap te lezen. Drie volzinnen zijn voldoende om mij volledig van mijn stuk te brengen, er zit niets anders op dan nog een scheut cafeïne soldaat te maken. Mmm, lekker is dat. Het sterkt mij in mijn voornemen en hardop zeg ik:
'Ik doe het niet.'
Geen reactie van mijn man op deze uitspraak. Ik heb begrip voor zijn zwijgen en toch voelt het niet goed. Ongevraagd zeg ik:
'Je zult wel denken dat ik het niet doe wat ik zeg, maar deze keer is het echt moeilijk.'
Boos loop ik weg en stop mijn neus in de vriezer. Al graaiend in de lades zoek ik iets om bij de overgebleven groente te maken. De deur piept , ik neem het eerste pakje wat op kip lijkt eruit en smijt de deur dicht. Mijn humeur daalt richting het vriespunt maar langzaam borrelt er iets op in mijn hoofd. Ik loop langs de Nespresso en zet hem opnieuw aan voordat ik tergend langzaam in de richting van mijn bureau ga. Net als vorige week verbreek ik mijn belofte. Ik ben ervan overtuigd dat de opdracht me niet ligt, ik en humor liggen mijlen van elkaar verwijderd.
Voor ik het weet zit ik op mijn blocnote te krabbelen en na een paar zinnen zet ik de laptop aan.  Hoppa,  driehonderd woorden tik ik voor deze week. Goede voornemens kan ik altijd  weer opnieuw maken.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, stoer dat je toch een poging hebt gewaagd. De tekst zelf doet niet veel voor mij.  

Vier januari  ---> bij een datum schrijf je het getal wel in cijfers: 4 januari.

en hardop zeg ik:
'ik doe het niet.'

de gesproken tekst hoeft niet op een volgende regel, het hoort achter de dubbele punt. De zin achter de dubbele punt moet wel met een hoofdletter beginnen. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allemaal. Fief dank voor de verbeteringen. Ooit heb ik geleerd dat er geen hoofdletter achter de dubbele punt kwam, fijn om nu te weten dat dat wel moet. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Elrie

Dank allemaal. Fief dank voor de verbeteringen. Ooit heb ik geleerd dat er geen hoofdletter achter de dubbele punt kwam, fijn om nu te weten dat dat wel moet. 

Dat geldt als er een opsomming volgt, Elrie. Bij ons werd er vroeger ingestampt:

  • dubbele punt
  • aanhalingstekens
  • hoofdletter beginnen
  • aanhalingstekens sluiten

Over het plaatsen van komma's (voor of na de aanhalingstekens, ) kun je bakkeleien. Persoonlijk ben ik geen voorstander van de ELDA-regel, want die is onlogisch en puur op esthetiek gebaseerd.

Zie: https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalingstekens-en-leestekens

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werd een beetje afgeleid door de omweg via de vriezer, waarschijnlijk omdat ik zelf wel eens moeite heb om op tijd te gaan koken en niet 'nog even' een verhaal af te maken. Wat er ook gebeurt, gewoon blijven schrijven, want ik wil nog veel verhalen van je lezen.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk. De bevroren kip en het daaropvolgende humeur waren voor mij het hoogtepunt. Of dieptepunt. Nee, dat is te flauw. Stoppen met schrijven lijkt me geen goed idee, maar minderen op dit forum kan althans voor mij geen kwaad. Goed voornemen dus.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie,

Leuk verhaal! Gelukkig heeft het hoofdpersonage zich niet aan zijn/haar goede voornemen gehouden. 

Je schrijfstijl is komisch, maar ik heb wel het idee dat het af en toe wat krachtiger kan. Dit stuk bijvoorbeeld bestaat uit erg lange zinnen, die niet allemaal even vlot lezen. 
'Het lijkt op uitstel als ik ook nog wat woorden leg voor mijn tegenstanders bij Wordfeud. Dan moet ik er toch echt aan geloven en klik op de link om de vandaag geplaatste boodschap te lezen. Drie volzinnen zijn voldoende om mij volledig van mijn stuk te brengen, er zit niets anders op dan nog een scheut cafeïne soldaat te maken.'
--> Ik zou proberen hier een zin te splitsen, zodat er wat meer snelheid in de tekst komt. Ook zou ik persoonlijk de laatste zin iets anders formuleren. Een scheut cafeïne soldaat maken klinkt mij wat vreemd in de oren. 

Een andere uitdrukking die je misschien kunt aanpassen: 'borrelt iets op in mijn hoofd' --> 'komt iets op in mijn gedachten' of 'vormt zich iets mijn gedachten' of anders 'borrelt iets op in mijn fantasie'
Dit is misschien een kwestie van smaak, maar ik geef het toch even mee!

Verder leuk verhaal, veel succes bij de volgende opdrachten!