Lid sinds

2 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voornemens #383

 

Daar zit ik dan op de bank, de tv staat op de achtergrond aan.
‘Ik weet het zeker’ denk ik zelfverzekerd. ‘Dit jaar gaat het wel lukken’.
We zitten nog in een lockdown, de winkels zijn gesloten.
Ik maak sinds kort lijstjes als ik boodschappen ga doen en daar schrijf ik enkel op wat ik echt nodig heb.
Nu kijk ik iets bewuster naar de reclames op televisie. ‘Wat zijn dat toch voor belachelijke reclames’ denk ik in mijzelf. ‘Alles om maar aandacht te trekken en consumenten aan zich te kunnen binden’.
Later op de dag open ik mijn mailbox en zie dat ook de bedrijven mij daar weer aan het lastigvallen zijn met hun ‘Nieuwjaarskortingen’. Ik heb in december veel cadeaus gekregen. Alleen jammer genoeg niet de cadeaus waarop ik gehoopt had..
De meeste cadeaus zaten ook toen in mijn digitale postbus. ‘Hier heb je € 25,- cadeau! Bij besteding van  150 euro.’
‘Mij zullen ze dit jaar niet meer hebben’ denk ik nog.
Even later komt manlief thuis van zijn eerste werkdag van het nieuwe jaar. Hij ziet er moe uit. Het eten staat nog niet op het vuur en daarom zegt hij dat hij absoluut geen zin heeft in de bloemkoolschotel die voor vandaag op het menu staat.
‘Wat wil je dan eten?’ vraag ik hem nog, maar eigenlijk heb ik mijn zinnen al op iets gezet.
Hij geeft aan dat het hem niet uitmaakt zolang het maar geen bloemkool is.
Uiteindelijk bestellen we sushi bij de lokale sushibar en hebben we heerlijk gesmikkeld.
De volgende dag wordt ik wakker met een droge mond van de zoute sushi.
Ik open mijn telefoon en zie het bankafschrift van € 65,-.
Langzaam begint het weer tot me door te dringen. Ook deze aankoop hadden we niet nodig…

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met plezier gelezen SharRoelse. Ik vind alleen 'denk ik in mijzelf' vreemd klinken, ik zou schrijven: denk ik bij mezelf , weet niet of bij mezelf juist is.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi SharRoelse, welkom op het forum en bij de eerste opdracht van het nieuwe jaar. Je voornemen houdt, net als bij mijn voornemen, niet lang stand. Goed gevonden. Het zou iets strakker geschreven mogen worden, maar verder graag gelezen. Ik mis alleen nog een eigen titel. Je hebt nu de titel van de opdracht gebruikt.

tip: verdeel je tekst in alinea's, dan geef je beter weer waar een verloop van tijd in zit. Nu leest het als een blok. Het is ook altijd zinvol je tekst nog even na te lezen voor je het plaatst.

‘Ik weet het zeker’ denk ik zelfverzekerd. ‘Dit jaar gaat het wel lukken’.  ---> na mijn eigen verhaal durf ik het bijna niet te zeggen, maar de weergave van een gedachte hoef je niet tussen ah-tekens te zetten. 

aan het lastigvallen zijn ---> dat leest stropend. Het leest actiever als er staat:
... en zie dat ook de bedrijven mij daar lastig vallen met hun ‘Nieuwjaarskortingen’

Ik sluit me aan bij de opmerking van Elrie. Het is "denk ik bij mezelf", maar dat is volgens mij ook dubbelop, denken is altijd iets bij jezelf gebeurd. "denk in in mijzelf" zou je ook weg kunnen laten.

‘Hier heb je € 25,- cadeau! Bij besteding van  150 euro.’  ---> als reclameslogan leest het volgens mij pakkender als je schrijft: Krijg € 25,- cadeau bij besteding van € 150,-  (klinkt overigens wel raar). Ik zou de manier van het uitschrijven van een bedrag in beide gevallen hetzelfde houden. Of: € 25,- en € 150,- Of: 25 euro en 150 euro. 
Voor een verhaal zou ik voor de laatste optie kiezen. Meestal worden getallen voluit geschreven.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, je hebt de worsteling van je hoofdpersoon geloofwaardig beschreven. Wat ik voor deze opdracht een beetje mis is iets wat het verrassend of grappig maakt. Dat neemt niet weg dat ik het met plezier heb gelezen en benieuwd ben naar meer.