Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#383 De afvallige

Oh nee, daar gaan we weer, denkt hij. Niet langer in staat het gedreun in zijn hoofd en de piep in zijn oren te verdragen, opent Patrick zijn ogen. Helaas voegt dat slechts visuele pijn aan de auditieve marteling toe. Een verblindend wit licht doet hem zijn ogen direct weer sluiten. Als dit de hemel is, ben ik Jezus Christus, schampert hij en even vindt hij zichzelf erg lollig, maar dan dreigt zijn hoofd te ontploffen en vergaat het lachen hem. God straft onmiddellijk. Tijd voor de checklist, denkt hij:

  1. Wie ben ik? - check;
  2. Waar ben ik? - ?

Er zit niets anders op. Al knipperend probeert hij zich een indruk te vormen van de omgeving en constateert dat hij hier nog niet eerder was. In een flits ziet hij op het nachtkastje, naast een lege fles Wyborowa, zijn smartphone en twee geopende condoomverpakkingen liggen. Godzijdank, denkt hij en hij kent zichzelf twee bonuspunten toe, één per stuk, dat maakt een dikke voldoende. Ook het aantal gemiste oproepen valt mee: drie slechts, plus een handvol appjes. Weer enigszins bij zijn positieven typt hij: ‘goeiemorgen liefie, we zijn na de nieuwjaarsborrel de stad in gegaan. hopelijk was je niet ongerust, iets te veel gedronken, bij dennis gecrasht. hvj tot straks XXX’

Vanuit een andere ruimte klinkt een schelle stem: ‘Kom je? Ik heb koffie en paracetamol.’ Terwijl hij plaatsneemt aan de ontbijttafel barst tegenover hem, vanonder een veel te dikke laag make-up, een onophoudelijk gezemel los. Bijna vraagt hij of ze elkaar eerder hebben ontmoet, maar hij slikt het op tijd in. Hij komt er trouwens toch niet tussen. Ze biedt hem een croissant aan. ‘Koolhydraatarm?’ vraagt hij. Glazig kijkt ze hem aan. Hij neemt nog een slok en staat op. ‘Bedankt voor de koffie, ik moet gaan.’
 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geestig de ontknoping. Ik was tot aan het slot benieuwd naar wat het goede voornemen moest zijn.

met plezier gelezen

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MF: Het is beter niet al te ambitieus te beginnen. ;-)

Bedankt voor jullie opmerkingen. Ik heb nog een paar kleine dingetjes aangepast.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mespunt, goed verhaal. Net als Elrie twijfel ik ook nog of ik het juiste voornemen van de hp voor ogen heb. Met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Musonius. Ik heb de titel veranderd in de hoop dat het zo iets duidelijker is dat het goede voornemen betrekking heeft op het verminderen van de inname van koolhydraten.

Na je lovende commentaar kan ik er weer even tegen en durf ik ook mijn toegift wel te plaatsen. Die is niet grappig, maar heeft wel met goede voornemens te maken, namelijk met mijn eigen goede voornemen om het mezelf lekker moeilijk te maken. Het maken van dit gedicht was een serieuze worsteling en ik zie nu al dat ik me weer heb laten verleiden tot erg direct taalgebruik, dus subtiel dichten hou ik er maar in als voornemen voor de volgende keer.
 

 

Niet alleen


vul me                      kus me

bevrijd me             kastijd me

houd me vast     maak me stil

dwing me alleen als ik het wil

bescherm me verwarm me

verjaag ze en vraag me

ga met me mee

kom laat

me

 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt, ik destilleer dat hij met een vreemde griet van bil gegaan is, dat hij teveel wodka gezopen heeft en ik schat dat hij ook aan de coke gesnoven heeft, want van wodka alleen kom je niet in de hemel. Leuke puzzel.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vond het een eerlijk heerlijk verhaal, en ik vind het nog steeds. In het bijzonder de checklist. Die is goud waard.

ZG (al kan je nog sommige zinnen scherper maken)!

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mespunt, vanaf de eerste zin had je mij te pakken. Gelukkig niet herkenbaar :) 

Ik hoop voor de hp dat zijn partner niet zelf met/bij Dennis is gaan crashen, daar gaat je alibi.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed zeg. Zoveel aanleiding voor verbetering en goede voornemens en dan om een koolhydraatarm croissantje vragen. Grappig.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het gedicht nog een beetje aangepast en hoopte eerlijk gezegd dat op zijn minst Musonius me zou vertellen wat er allemaal niet aan deugt.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het gedicht nog een beetje aangepast en hoopte eerlijk gezegd dat op zijn minst Musonius me zou vertellen wat er allemaal niet aan deugt.

Het ziet er nu beter uit. Zeer fraai picturaal gedicht. Ik heb er weinig op aan te merken. Alleen het 'verjaag ze' is vaag: wat moet er verjaagd worden? Daarbij vind ik 'ze' een beetje een stijlbreuk. Ik zou het liever vervangen voor verdraag, behaag of belaag me, als het past in het beeld. Afgezien hiervan: erg mooi.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Musonius, dat is bemoedigend. Ik kan me wel vinden in je commentaar op 'verjaag' en vooral 'ze'. Bedankt voor je suggesties. Daarvan spreekt 'behaag me' mij het meest aan. Om dat passend te krijgen moest ik wel wat knutselen. Wat ik mooi vind in deze nieuwe versie, naast het 'behaag me', is dat 'alleen' nu nog nadrukkelijker de plaats in het centrum opeist. Wel vind ik dat het geheel er iets meer gekunsteld uitziet. Onderhand heb ik een stuk of tien versies gemaakt, een goed moment om het even te laten rusten denk ik.

 

Niet alleen

vul me                              kus me

bevrijd me                     kastijd me

houd me vast             maak me stil

dwing me       alleen    als ik het wil

bescherm me     verwarm me

behaag me en vraag me

kom met me mee

maar laat

me

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nu denk ik dat 'bejaag me' wellicht ook nog zou kunnen. Dat past zowel zonder als met extra spaties in de bovenliggende zinnen. Hard werken dat dichten, er komt geen einde aan het gepuzzel.

 

Niet alleen

vul me                      kus me

bevrijd me             kastijd me

houd me vast     maak me stil

dwing me alleen als ik het wil

bescherm me verwarm me

bejaag me en vraag me

ga met me mee

kom laat

me

 

Niet alleen

vul me                              kus me

bevrijd me                     kastijd me

houd me vast             maak me stil

dwing me       alleen    als ik het wil

bescherm me     verwarm me

bejaag me en vraag me

kom met me mee

maar laat

me

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik moest lachen om de clou. Mooi droog, binnen een aanloop die lekker dynamisch en vol (tegenvallende) lust zit.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt, Maaike is wereldberoemd in Nederland. In haar liedje dat zowel in Nederland als Vlaanderen op radio en tv grijs gedraaid werd komen letterlijk de zinnen voor die je in jouw gedichtje herneemt.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Hadeke.

@Gi: Bedoel je dit? Ik kende het echt niet, onder mijn steen wordt andere muziek gedraaid. Een mooi liedje wel, bedankt dat je me op het bestaan ervan gewezen hebt. Ik kan me voorstellen dat je eraan moest denken, zoals er ongetwijfeld meer (lied)teksten te vinden zullen zijn die enige gelijkenis vertonen met mijn gedicht. Het is nu eenmaal een thema waar nogal eens iets over geschreven wordt. De manier waarop je insinueert dat ik het gepikt heb vind ik vervelend. Het draagt bij aan het gevoel dat ik eerder onbedoeld in je rapen gescheten heb. Als dat zo is spijt me dat. Ik heb liever dat je het direct aangeeft als een opmerking van mij verkeerd valt.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, Gi, toen ik gedicht las, kwamen twee dingen in mij op. De dichtregel 'O kus mij, omarm mij' van Hans Lodeizen en - inderdaad - Maaike Ouboter met Dat ik je mis. Maar toen ik het lied van Maaike hoorde, moest ik meteen denken aan 'Lente me' van Toon Hermans, en toen ik dát lied hoorde, aan 'Zondagen' van Frans Halsema (op tekst van Michel van der Plas).
Het idee mag dan niet origineel zijn, net zo min als een hart van tekst, maar plagiaat is het zeker niet. Jules de Corte zei eens: "Alles is al gedaan. Jawel, maar nog niet door mij."
De mens loopt al eeuwen over de aarde en alles is inmiddels al gezegd en gedaan, maar met die gedachte kun je geen letter meer op papier zetten.
Ik vind dat Mespunt het idee prachtig vorm heeft gegeven en uitgewerkt en dat het zo op een valentijnskaart kan.

Mespunt,
in plaats van 'en vraag me' kun je ook 'bevraag me' schrijven. Dat zal ruimte schelen, dus dat schept meer mogelijkheden voor 'behaag me' als je dit toch graag wilt gebruiken.
Als je 'kom laat me' wijzigt in 'of draag me' rijmt het helemaal, al is er ook best wel wat voor te zeggen om het met weesrijm te laten eindigen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt, ik weet niet waarover je het hebt en wou je enkel wijzen op het bestaan van het lied van Maaike. Maar geen nood, Maaike zit voor zover ik weet niet op dit forum. Je mag het als een compliment beschouwen dat ik bij het lezen van jouw gedicht meteen aan de steengoede tekst van Maaike moest denken.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Qua stijl lijkt het gedicht inderdaad op Maaike Ouboter, maar tekstueel zie je toch wel dusdanige verschillen dat het duidelijk niet letterlijk overgenomen is. Hoewel ik begrijp dat zij hier niet de inspiratie is, lijkt het me sowieso nooit verkeerd om je door andere tekst/liedschrijvers te laten inspireren. Om nog even terug op de tekst te komen; leuk stukje waarin het een en ander te raden viel, maar het uiteindelijk wel vorm kreeg. Een heel duidelijk goed voornemen haalde ik er ook niet uit, hoewel je wel aan bepaalde opties zou kunnen denken. Bijvoorbeeld minder drinken, gezonder eten, minder vreemdgaan. Maar het zou ook specifieker kunnen zijn; minder Wyborowa drinken, koolhydraatarmer eten, minder met bepaalde types vreemdgaan...

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Musonius.

Mespunt,
in plaats van 'en vraag me' kun je ook 'bevraag me' schrijven. Dat zal ruimte schelen, dus dat schept meer mogelijkheden voor 'behaag me' als je dit toch graag wilt gebruiken.
Als je 'kom laat me' wijzigt in 'of draag me' rijmt het helemaal, al is er ook best wel wat voor te zeggen om het met weesrijm te laten eindigen.

Wat ik mooi vind aan 'laat me' is dat het meer dan 'draag me' aansluit op de titel. Voor nu geloof ik dat ik vrij tevreden ben met de bovenste versie van de laatste twee die ik geplaatst heb, maar ik waardeer je suggesties zeer en bewaar die om er om een later moment nog eens naar te kunnen kijken.

@Linde: Dankjewel!

@Gi: Laten we het er maar op houden dat we elkaar niet helemaal begrijpen, dat kan gebeuren. Bedankt voor je compliment.

Maar het zou ook specifieker kunnen zijn; minder Wyborowa drinken, koolhydraatarmer eten, minder met bepaalde types vreemdgaan...

Haha, dat vind ik een mooie gedachte Virtuosuo. Mijn eigen idee hierbij was dat het goede voornemen puur en alleen betrekking heeft op het koolhydraatarm eten. Zelf vind ik dat een goede grap, maar het is zoals Hadeke schrijft wel nogal droog. Ik weet niet beter dan dat er maar weinig mensen zijn die mijn grappen leuk vinden, al vind ik ze zelf nog zo lollig, dus dat hoort er een beetje bij denk ik. Ik ben blij dat je het een leuk verhaal vond, dankjewel.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja. Ik hier met mijn zinloze commentaar:

Het is een mooi verhaal. Heel realistisch. Ik vind alleen het woord 'gezemel' echt heel erg niet fijn. Maar dat gaat dus over persoonlijke smaak.

Over het gedicht: Ik las inderdaad Maaike Ouboter. Maar dat is niet kwalijk. Het is een bepaalde mate van melancholie. Ik houd er wel van.

Graag gelezen.

Groet,

Madrid

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jammer dat je niet van zemelen houdt Madrid. Ik ben blij dat je het verder wel mooi vond, dankjewel.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt,

Wat een goed en komisch kort verhaal! De opdracht is erg goed gelukt.

Kleine suggestie: 'Al knipperend probeert hij zich een indruk te vormen van de omgeving en constateert dat hij hier nog niet eerder was.' --> 'Al knipperend probeert hij zich een indruk van de omgeving te vormen en hij constateert dat hij hier nog niet eerder was.' 
Ik vind deze zo prettiger en duidelijker lezen, maar misschien is dit een persoonlijke voorkeur.

Goed verhaal en leuk slot ook! Bedankt voor het delen!