Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#381 2022, na de Gijsbrecht

 

Pieternel:
Hoe nu mijn beste Thomasvaer, gij zoudt een potlood wezen? Vanwaar die transformatie?
Thomasvaer:

't Is opdracht van Johanna, beste Pieternel, en ik vervul die dus met gratie.
Pieternel:
Hoe kan “een potlood zijn” in vredesnaam een opdracht wezen?
Een potlood schrijft, zoals papier daar is voor ’t lezen.
Ge kunt toch iemand niet bevelen iets te zijn? Hoe stelt gij mij voor als papier?

Thomasvaer:
Door u met mijn gedachten te beschrijven, zulks deed ik met plezier.
Alleen zou ‘k eerst bij mijzelf te rade moeten gaan
Wat ik zou moeten wissen en wat mag blijven staan.
Maak u geen zorgen, Pieternel, wij zijn hier in ’t publiek domein
Al wat ik op u neerpen zullen kuise woorden zijn.
Pieternel:
Beter ware’t, Thomasvaer, als gij uw talent zoudt richten
Op wensen en adviezen waarmee ge der mensen zorgen kunt verlichten.
Voor wie elke week opnieuw in opdracht iets moet schrijven
Ware het wellicht beter potlood te zijn en ook te blijven.
En al die lezers die die pennenvruchten weeklijks consumeren
deden 't beter als passief papier, in plaats van steeds te ventileren
Hoe mooi of fout welk potlood nu weer zijn gedachten heeft verwoord
En welke associatie, komma of gedachte hen helaas toch ietsje heeft gestoord.
Kom op dus Thomasvaer, wees desnoods een potlood dat mij wil beschrijven
Maar laat ons wel bij de opdracht voor dit jaarseind blijven.
Vul mij met de woorden die ge kwijt wilt voor het nieuwe jaar

En laat ons allen groeten, dan is ’t klaar.
Thomasvaer:
Zo simpel kan alleen een vrouw als Pieternel het zeggen.
Toch aarzel ik mij daar bij neer te leggen.
Als potlood zijnde is het schrijven mij wellicht een dure plicht
Maar aan gelezen worden hecht ik minstens evenveel gewicht.
En ieder blijkje van begrip of zelfs het tegendeel daarvan
Is een bewijs dat ik gelezen ben en gelezen worden kan.
Zo zal het menig schrijver ook vergaan:
Schrijven moet, gelezen worden is bestaan.
Dus het enige dat mij als potlood voor het nieuwe jaar nu nog wil resten
Samen:
Dat zijn de nieuwjaarswensen, en wel de allerbeste.

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De Nieuwjaarsbrief op rijm mag dan een zuidelijke traditie zijn, de kille Noorderlingen hadden ook zoiets. In Amsterdam werd tenminste met Nieuwjaar traditioneel het toneelspel "Gijsbrecht van Aemstel" van Vondel opgevoerd, met daarachteraan sinds 1804 de klucht "de bruiloft van Kloris en Roosje". Daarin brachten de schoonouders Thomasvaer en Pieternel ieder jaar een nieuwjaarswens. Later - tot 1968 - was het alleen de nieuwjaarswens van Thomasvaer en Pieternel, daarna werd de schouwburg ingeruild voor de televisie en de nieuwjaarswens voor de oudejaarsconference.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, ik ging net schrijven: er is een 'Shakespeare of the Low Countries' opgestaan, maar blijkt dat het over Vondel ging. Desalniettemin een prachtwerk dat zo op de planken kan uitgevoerd worden, ware het niet dat ene Corona het verbiedt.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig Bobcom. Alleen dat 'beter af als passief papier' zie ik nog niet helemaal voor me. Ondanks haar aarzeling aan het begin beschikt Pieternel duidelijk over een talent waaraan het mij ontbreekt. Met ontzag en veel plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Allen hartelijk dank (Thomasvaer buigt, Pieternel maakt een reverence). Mespunt: ik voelde het daar ook een beetje wringen, ik heb getracht dat met een kleine redactie wat glad te strijken. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sprakeloos, Bob. Ik had in eerste instantie niet eens door dat het op rijm was, zo vlot loopt het in elkaar over. Erg mooi gedaan, met bewondering gelezen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor allle "bewijzen dat ik gelezen ben", blij mee. Bij de wensen van Thomasvaer en Pieternel voeg ik de mijne: een 2022 vol inspiratie en gelegenheden om die inspiratie om te zetten in mooie teksten.
(En titel iets aangepast: de Gijsbrecht werd op Nieuwjaarsdag opgevoerd, dus 2021 moet 2022 zijn)

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schone woorden, Bobcom, met bewondering dit pareltje gelezen. Ook fijn dat herlezen kan, herinterpreteren en kwartjes/franken ook nog later kunnen vallen.

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Bobcom, het is je gelukt om me mee te nemen in jouw klucht. Wat een prachtige dialoog.

En al die lezers die die pennenvruchten weeklijks consumeren
deden 't beter als passief papier, in plaats van steeds te ventileren
Hoe mooi of fout welk potlood nu weer zijn gedachten heeft verwoord
En welke associatie, komma of gedachte hen helaas toch ietsje heeft gestoord.

Ik zie bovenstaande als de bedoeling van SOL … maar de manier waarop blijft een punt van aandacht. Elke keer weer. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wauw, prachtig historisch ingebed en toegelicht, BC! Grappig scabreuze vergelijking tussen papier en Pieternel. Mooi kernachtig: 'Schrijven moet, gelezen worden is bestaan.' Ook fraai subtiel en toch duidelijk de spanning van SOL verwoord en verbeeld door Pieternel te laten klagen over kommageneuzel. Oplossing voor dat passief papier is misschien dat het niet meer is dan een plagerij van Thomasvaer. Als vorm zie ik enkel een AA-BB-rijmschema, maar dat er geen jambisch pentameter is, wordt niet alleen verhuld door goed oud taalgebruik, maar vooral door veel meesterlijke vindingen, inzichten en humor.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Annabe, Carneli: nogmaals dank, en eens met de constatering dat de toon de muziek maakt - al kom ik hier gelukkig maar zelden dissonanten tegen. Meer knipogen dan dichtgeknepen ogen dus.
@Kruidnagel, hartelijk dank. Vwb kommageneuzel: ik wou dat ik "De komma" van Drs P. nog ergens kon beluisteren: 
Zij doet ons denken aan een heel klein kikkervisje / Ofschoon de komma meestal droog is en niet nat / Maar het is geen wissewasje en geen wassewisje / O nee de komma is bepaald niet voor de kat / Al is uw stijl met die van Hooft te vergelijken / En baart u telkens opzien met uw woordenschat / U zou dan toch maar ongelukkig staan te kijken / Als u de onvolprezen komma niet bezat. (Rest lijkt verloren gegaan, net als het kommabesef?;-))
Voor wie iambische pentameters zoekt citeer ik:
En laat ons allen groeten, dan is ’t klaar. 
Bij dezen dus.