Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#381 Rijmpje van niks


Besluiteloos zweeft mijn pen boven het papier
De woorden willen niet komen
De ideeën blijven weg
Of zijn door anderen in bezit genomen

Het vel nog immer maagdelijk wit
Elke lijn blijft onbeschreven
Wat moet ik hier nu mee?
Waar is de inspiratie gebleven?

Een wens van papier aan pen
De opdracht van deze week
Een nieuwjaarsbrief notabene
Niet bepaald een piece of cake

Nog eens kijken naar de anderen
Jaloers op wat zij verzonnen
Nog een poging wagen
Waar ben ik aan begonnen!

Ojee, een gedicht is ontsproten
Ik vrees het commentaar
Een rijm van likmevestje
Ik geef toe, het is waar

Nog even een woord van dank
Voor alle reacties, uitgebreid of ingetogen
Waarmee jullie je mening gaven
om mijn niveau te helpen verhogen

Rest mij een welgemeende wens
dat we het schrijven blijven begeren
en door het geven van feedback
van elkaar mogen blijven leren

Ondanks alle beperkingen,
hele fijne feestdagen en een inspiratievol 2022

Liefs,

Fief
 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind hem heel leuk Fief. Aan het begin had ik eerlijk gezegd nog mijn bedenkingen, maar ik vind het gedicht sterker worden naarmate het vordert. Dat mag je als een aanmoediging opvatten, ik zou het in elk geval geen straf vinden om meer gedichten van jouw hand te lezen. Het enige wat ik niks vind is de titel, want daar doe je jezelf mee tekort.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Johanna: bedankt. Fijn dat je het mooi vond.

@ Mespunt: aangepast. Bedankt voor je reactie. Die is erg bemoedigend. Over de titel zal ik nog even broeden.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ocharme! Arme dichter
Je lijkt me wat van streek
Liet soms die stoute muze
Je danig in de steek?

Ach ja, een mooi gedichtje
Wat is nu het geheim?
Ten eerste: kloppend metrum
Ten tweede: pakkend rijm

Het gaat toch om inhoud?
Zo gilt een querulant
Maar wie verpakt cadeautjes
Nu in een oude krant?

Ook dichten is een ambacht
En wie dit vak verstaat
Die zoekt naar mooie rijmen
en loopt niet uit de maat

Je had dus grote moeite
Met deze nieuwjaarsbrief
Toch heb je wat geschreven
en daarvoor hulde, Fief

Ik wil ook jouw bedanken
Omdat je alles leest
En iedereen feedback geeft
Dat is een klus geweest

Dan wens ik jouw tenslotte
Met woord en weids gebaar
Een heel poëtisch kerstfeest
En literair nieuwjaar

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief:

Bij jouw gedicht: geen commentaar
De lieve wensen weliswaar
Retourneer ik al te graag

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weet je nog Fief, vroeger, toen alles draaide om ritme en rijm? Nou, eigenlijk nog steeds, maar na de oorlog waren we helemaal vrij en nu mogen we zelfs keurslijven zoals ritme en rijm naar onze eigen hand zetten. Dus ik ga het niet eens zijn met de getalenteerde Musonius en neem je gedicht zoals het is. Als je naar dat free verse kijkt waar Mespunt nu naar kijkt, zie je wat ritme en rijm kunnen doen in het vrije vers aan swing en beat.

Dan het gedicht. Het is geen rijmpje van niks, en niet alleen omdat het niet over rijm gaat. Het rijmt wel, maar heel onnadrukkelijk, door het losse metrum en ABCB-schema. De tekst is naturel en bevat nauwelijks stijlbloempjes. Aanvankelijk grenst het inderdaad aan droog proza, maar je meent het en beschrijft je zoektocht. Dus het gaat ergens over, het gaat ergens om. Graag gelezen!

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief, 

Ik vind je titel wel leuk, maar dat komt door een eigen associatie. In een van de versies van 'de 3 biggetjes' die hier ligt, zegt de wolf: een huisje van '    ' is een huisje van niks en dan blaast hij het om. Met dat bakstenen huis, lukt dat natuurlijk niet. Je zou dus ook kunnen zeggen dat je gedicht staat als een huis. Maar ik begrijp dat anderen die associatie niet maken. 

Ik herinner mij een andere opdracht waarin je inspiratie moeilijk kwam en dat gebruikte je toen ook in je stuk. Dat vond ik toen ook heel leuk en hier vind ik het ook vermakelijk. 

Ik vind het ook heel fijn dat je de moeite neemt om op zoveel (alle?) verhalen te reageren en dat je de foutjes eruit haalt. Ik stel het erg op prijs. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: dank je wel.

@Kruidnagel: ik heb het vrije vers van Mespunt bekeken en nog even overwogen opnieuw te beginnen, maar ik was al blij dat ik dit op het scherm kreeg. Dank je wel voor je mooie reactie.

@Annabe: dank voor je reactie. Ik lees inderdaad alle verhalen, maar ik geef alleen een reactie als ik zelf ook iets heb geplaatst. Ik leer zoveel van jullie bijdragen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, Wat een leuk gedicht! Over het metrum en het rijm hebben kenners zich al gebogen. Mij spreekt de inhoud aan. Herkenbaar, geen inspiratie. Soms begin ik maar gewoon of heb ik plotseling als ik boodschappen doe of de was ophang een idee. Dan kan ik niet wachten om het op papier te krijgen. Nou ja, op de computer natuurlijk. Ik merk dat de wekelijkse opdrachten hier, ervoor zorgen dat je steeds meer woorden en zinnen en plots in je hoofd hebt, ik tenminste. Het houdt me scherp.
Ik bedank je voor al je geduld met mijn teksten en voor je wijze lessen. Ik wens je fijne feestdagen en een goed 2022.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, bedankt voor je reactie. Het lezen van de verhalen brengt zoveel nieuwe inzichten, daarom is het zo leuk om lid te zijn van dit forum.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dit is niet niks. 😀 wat een lekker huppelende bijdrage die zich ontrekt aan regels, maar wel een boodschap geeft. En dan ook kritiek in de kiem smoren door het zelf te geven. 

Leuk.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou er niet voor kiezen kritiek te smoren door het zelf te geven. Alleen als het 'tongue in cheek' is. Dat is het nu net niet. Gewoon staan voor wat je doet. Degenen die zich hier als expert profileren of als zodanig gezien worden omdat ze het hardst stelling nemen, mag je gerust met een korreltje zout nemen. Mij voorop.

En ja, het is wat cliché met het maagdelijk wit papier en de writer's block, maar het voor je neus weggekaapt zien worden van ideeën op dit forum is wel fris. En het klinkt gemeend, dat is altijd goed.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, hoe heette het ooit ook alweer? Lang gedacht, stil gezwegen, niets gezegd en toch geschreven? Bravo, met genoegen gelezen en je wensen in dank aanvaard.
@Musonius: wie zonder zonden is werpe de eerste steen. Heb jij dus gedaan, zowel kies als kunstig. al is er bij "Liet soms die stoute muze Je danig in de steek?" vast wel een betere metrumstop te bedenken dan "danig". 
"Het gaat toch om inhoud?" hompelt voor mijn gevoel ook, misschien een "de"tje tekort? 
"En iedereen feedback geeft. Dat is een klus geweest": eindelijk een kans om "metri causa" dat rotwoord "feedback" de nek om te draaien, laat je die liggen. Waarom niet "dat je iedereen repliek geeft is steeds een klus geweest". Maar dit is het commentaar van een doorgewinterd rijmelaar. Die wel meldt dat de tweede naamval van je "jouw" is, en de derde / vierde "jou".

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Sakura: bedankt voor je reactie. Rijmen en poëzie is niet mijn sterkste kant, maar niets schrijven ook niet. Ik heb met genoegen alle andere inzendingen gelezen.

@Bob: mijn rijmelarij verbleekt bij dat van jou. Toch bedankt voor de bravo.