Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#380- Winter in augustus

 

Als we vanaf het luchthaventje door het onherbergzame landschap naar onze eerste hut rijden, kijk ik verbaasd naar de schapen die overal langs de kant van de weg liggen te slapen. Maar als ik wat beter kijk, zie ik dat het helemaal geen schapen zijn, maar sledehonden: forse, wolfachtige beesten met een ruige vacht - geen fotogenieke husky’s, wel indrukwekkend.

Een paar dagen later klimmen we langs een steile helling zwetend en puffend naar de rand van de ijskap. In Nederland is het nog volop zomer, maar hier in Groenland is het op 15 augustus al herfst. De toendra is druk aan het  verkleuren en ligt er feestelijk bij: geel, rood, oranje en hier en daar nog wat groen. Naarmate we hoger komen, verdwijnt de toendra en wordt de ondergrond rotsiger en kaler, en tegen de tijd dat we bijna bij de rand van de ijskap zijn, trekt de lucht dicht en begint het te sneeuwen. We zijn van de herfst midden in de winter beland, wat een beetje desoriënterend is, nu we er nog maar net aan gewend zijn dat het hier nou al herfst is.

Bedekt met een wit laagje komen we in de hut aan. We schudden de sneeuw van onze jassen, stampen onze wandelschoenen schoon en krijgen een beetje een kerstgevoel, vooral als blijkt dat de warme hap al klaar staat: het Groenlandse equivalent van snert, dampende maaltijdsoep met zeehondenvlees. Oei, ik ben vegetariër, maar het is dit of niks, en het is niet zo dat deze zeehondjes een ellendig leven in de bio-industrie achter de rug hebben. We weten inmiddels ook dat de Groenlanders alles van de dieren die ze slachten gebruiken, zelfs de kleinste botjes, waar ze oorbellen van maken. Het zeehondenvlees blijkt prima te smaken, net rundvlees, alleen dan met een vissig smaakje.

De volgende ochtend wordt onze zware klim beloond. We gaan op sledentocht, met de honden die ik in mijn onnozelheid aanvankelijk even voor schapen aanzag. Ze liggen allemaal aan de ketting, laten zich niet aanhalen en zelfs hun baasje is op zijn hoede. De dikke laag knerpende sneeuw doet ze niks; ze liggen er lui in opgekruld zoals een kat voor de centrale verwarming. Maar zodra de sledemenner met de tuigjes aan komt zetten, ontwaakt met een heftige ruk hun innerlijke wolf. Ze springen collectief omhoog uit de sneeuw, trekken woest aan de ketting en beginnen met zijn allen luid opgewonden te blaffen. Yep yep yep! Dit is het! Hier leven ze voor.

We zijn intussen door de sledemenner in een pak van gladde, zwarte zeehondenvacht gehesen. Zolang je in beweging blijft, is de kou bij dit windstille weer prima te verdragen, maar als je lange tijd stilzit op een slee is een extra bontlaag geen luxe. De inheemse sledemenner zelf draagt een broek van ruige hondenvellen. Inderdaad, niets wordt hier weggegooid.

De honden zijn inmiddels ingespannen, krijgen eindelijk het sein en gaan er enthousiast vandoor. In Alaska lopen de sledehonden in één lange sliert achter elkaar, maar op Groenland groeien geen bomen, dus de honden kunnen breed uitwaaieren en draven gebroederlijk naast elkaar. Het is een onverwacht aandoenlijk uitzicht vanaf de slee, die twaalf dribbelende hondenkontjes op een rij. Ze zijn hun wolfachtige uitstraling meteen kwijt en hebben nu iets tevredens en genoeglijks. Ik vergeet de kou en de rest van de wereld valt weg, er is alleen nog de slee, de dravende honden en stilte. Geleidelijk verandert er iets in mij. Om mij heen is alles wit en uniform. Zonder aanknopings- of markeringspunten wordt het steeds moeilijker vast te stellen hoe snel we gaan en hoe lang we al onderweg zijn. Langzaamaan verdwijnt elk besef van tijd en plaats en wordt het volmaakt stil in mijn hoofd. Er is alleen nog één eindeloos hier en nu.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Aurora, het leest alsof je de tocht zelf hebt gemaakt. Het staat in ieder geval nog op mijn wensenlijstje. Mooi beschreven. Grappig hoe je de honden in eerste instantie aanziet voor schapen. Her en der zou je de tekst naar mijn smaak iets strakker mogen schrijven voor nog meer leesplezier. Desalniettemin genoten van je verhaal. 

Bovendien, in de hut staat de warme hap klaar: geen snert, maar het Groenlandse equivalent, dampende maaltijdsoep met zeehondenvlees. -->  Dit zou je ook iets pakkender kunnen schrijven:
Bovendien, in de hut staat de warme hap klaar: het Groenlandse equivalent van snert, een dampende maaltijdsoep met zeehondenvlees.

Oei, ik ben vegetariër, maar het is dit of niks, en het is niet zo dat deze zeehondjes een ellendig leven in de bio-industrie achter de rug hebben. ---> voor mij heeft deze verklaring niet zoveel meerwaarde voor het verhaal.

Zolang je in beweging blijft, is de kou prima te verdragen, want er staat geen wind, maar als je lange tijd stilzit op een slee verkleum je en dan is een extra bontlaag geen luxe. ---> Dit zou je ook compacter kunnen schrijven:
Een extra bontlaag is geen overbodige luxe als je een lange tijd op een slee moet zitten.

Zoals ik al zei, niets wordt hier weggegooid. ---> "zoals ik al zei" zou je ook weg kunnen laten.
De inheemse sledemenner zelf draagt een broek van ruige hondenvellen; niets wordt hier weggegooid.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, je neemt me helemaal mee op de reis. Je zet ook heel goed de hoofdpersoon neer, een fijmelende vegetariër die prima schijnt te weten hoe rund en vis smaken en zijn/haar geweten schoon probeert te poetsen door te zeggen dat het geen bio-industrie is en er niets weggegooid wordt. Ik zat te wachten op het slot waarin er gedronken wordt uit menselijke schedels 'omdat er niets weggegooid wordt', maar je trakteert op ons een ander, mooi, poëtisch slot.
Ik ben het wel met Fief eens dat het wat strakker kan. Niettemin heb je een zeer leeswaardig verhaal geplaatst. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor feedback allebei. Ik heb de tekst inmiddels verstrakt en hopelijk is hij nu wat beter. Ik laat normaal mijn stukjes altijd een nachtje rijpen, maar nu wilde ik op de valreep nog snel iets posten en dan wordt het nooit topkwaliteit. Ik ben wel jaloers op mensen die in één keer iets schrijven dat geslaagd is en het dan op dinsdag onmiddellijk op het forum pletteren.

@Fief, ik ben inderdaad zelf op Groenland geweest en zoals mijn naam al doet vermoeden ben ik gek op het Noordpoolgebied. Hopelijk kun je daar ook nog eens een sledentocht maken.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Aurora. Na jouw opmerking over je naam heb ik hem opgezocht. Mooie vondst! Poollicht ( Wellicht dat hier binnenkort ook een Aurora Australis aansluit). Ik heb genoten van je verhaal. Het kan ook bijna niet anders dan dat je dit zelf heb meegemaakt. Ik heb een soortgelijke ervaring mogen smaken in Lapland en Alaska. Dat opspringen en het oorverdovende geblaf als de honden worden aangelijnd. En dan die felblauwe ogen! En dat zeehondenvlees zo smaakt. (Ik eet ook geen vlees). Je verhaal leest als een aantrekkelijk reisverslag. Echt heel goed gedaan.

zonder aanknopingspunten of markeringspunten. Hier zou je aanknopings- en markeringspunten van kunnen maken.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Carneli

Carneli, allereerst dank voor de suggestie, die ik heb overgenomen. Leuk dat je deze bijzondere ervaring herkent van Alaska en Lapland. Alaska vond ik overweldigend mooi en Lapland zou ik graag eens in de winter willen bezoeken, om het Poollicht in het echt te ervaren. De rendieren lijken me trouwens ook heel leuk.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stop alsjeblieft met het promoten van zeehondenvlees!
Straks bestormen gulzige lezers met mes en vork de zeehondenopvang.

Aurora,
Als het autobiografisch is, heb ik je waarschijnlijk diep gegriefd met mijn opmerking over de fijmelende vegetariër. Mijn excuses.

Nog enkele opmerkingen:

  • Het verhaal kan nog altijd strakker. Kijk welke woorden je weg kan laten en welke zinnen je samen kunt voegen.
  • ik zou meer alinea's aanbrengen.
  • Maak een keuze tussen de ik- en de wij-vorm. (Wij-vorm wordt weinig gebruikt, dat zou wel origineel zijn.)
  • Het reizen van herfst naar winter vind ik een heel mooi gegeven. Dit mag er best wat meer uitspringen.
  • "Ik kom er [...] achter dat het geen schapen zijn, maar sledehonden": ik zou zo graag lezen hoe je dit ontdekt. Hoor je de schapen blaffen? Zie je ze op een bot kluiven?
  • "moeizaam zwetend" Hier kon ik mij geen voorstelling van maken. Wat is moeizaam zweten?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Musonius,

Als het autobiografisch is, heb ik je waarschijnlijk diep gegriefd met mijn opmerking over de fijmelende vegetariër. Mijn excuses.

Geen probleem, hoor. Het is geen gevoelig punt, dus ik moest wel grinniken om je opmerking. Bovendien zijn mijn stukjes tot nu toe nooit echt autobiografisch geweest, dus je mocht verwachten dat ook dit uit de duim was gezogen.

Ik ben nog even uitgebreid door de tekst gegaan en heb wat extra sfeer (hoop ik) en een extra alinea toegevoegd. Zo langzamerhand wordt het nog wel wat.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Aurora, wat een reis, en ik lees terug dat het inderdaad autobiografisch is. Dat dacht ik al terug te zien in de vele details. Heel beeldend deze reis, en ik geniet van het einde van je verhaal: de rust bij de sledehonden, het landschap dat alleen nog maar wit is, zo ver je kunt kijken. En dat beeld van die honden opgekruld in de sneeuw. Mooi gedaan! 

Ik ben het eens met de opmerkingen hierboven. Je kunt nog meer schrappen om je verhaal krachtiger te maken. Sommige woorden maken de tekst onnodig lang, want voegen niets toe. Een voorbeeld: 'Naarmate we hoger komen, verdwijnt de toendra en wordt de ondergrond rotsiger en kaler, en tegen de tijd dat we bijna bij de rand van de ijskap zijn, trekt de lucht dicht en begint het te sneeuwen.' Dit kan worden: 'Naarmate we hoger komen, verdwijnt de toendra en wordt de ondergrond rotsiger en kaler. Bij de rand van de ijskap trekt de lucht dicht.' En in deze zin 'De inheemse sledemenner zelf' het woord 'zelf' hoeft er niet bij. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik huiverde ook even bij de zeehondensoep, maar de rest van je verhaal leest zeker als een aanbeveling. Stoer dat je de Groenlandse kou zelf getrotseerd hebt. Graag gelezen.