Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#379 Een nieuw begin

 

Een ijzige stilte maakt het tikken van de klok hoorbaar. Op de keukentafel liggen twee trillende handen en een traan. Voor het eerst merkt ze op hoe kaal het huis is en hoe levenloos het voelt. Besloten, definitief. Knoop doorgehakt, einde, basta, finito. Afscheid, nieuw begin. De woorden die ze al zo lang wil zeggen zijn eindelijk uitgesproken en achter de tranen ontstaat ruimte voor een voorzichtige glimlach. De kooi is los, de weg is vrij. Nog één stap, niet meer achterom kijken.

Bijna laat ze zich, als hij in een razende toestand de kamer verlaat, weer tegenhouden door die ene zin die hij al zo vaak heeft gezegd:

“dan maak ik er een einde aan.”

Zijn woorden die haar zo lang gevangen hebben gehouden snijden als een mes door haar ziel. Twijfel slaat toe. Wat als? Ze staat genageld aan de vloer, slechts enkele meters verwijderd van vrijheid. De keuze die ze nu maakt voelt als kiezen tussen leven en dood. Haar vastberadenheid verdwijnt als sneeuw voor de zon.

In dat alles bepalende moment gaat de telefoon. De haar zo vertrouwde stem zegt op een kalme, maar strenge toon:

“het is nooit jouw schuld.”

Het geeft haar de moed om de woorden te weerstaan. Worstelend met gevoelens die ze niet kent raast de adrenaline door haar lijf. Ze gaat. Met trillende handen pakt ze haar tas en loopt wankel maar zelfverzekerd haar vrijheid tegemoet. Daar, op de oprit van het huis wat nooit een thuis was, neemt ze afscheid van haar oude ik, en stapt haar nieuwe onbekende leven binnen.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Meri, ik heb enkele van jouw eerdere inzendingen gelezen en de commentaren van coaches en collega's. Ik merk dat je alvast geleerd hebt om veel te zeggen met weinig woorden. Door de gebalde tekst voel je de vastberadenheid van het hoofdpersonage. Schrijven dat boek!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Meri,

Ik heb niet meer zoveel zin om verhalen te becommentariëren van schrijvers die zelf de moeite niet nemen verhalen van anderen te lezen en van feedback te voorzien, maar voor deze keer dan:

  • Mooi gegeven, het doet me denken aan 'De baksteen' van Klein Orkest.
  • Voor mij te poëtisch, maar dat is  een kwestie van smaak, dus dat hoef je je niet aan te trekken.
  • Je zegt veel hetzelfde met andere woorden. Er kan zeker in geschrapt worden.
  • Een traan die ligt, vind ik raar. Ze biggelen, rollen, blinken of vallen, maar een traan die op tafel ligt ..
  • Er ontbreken nogal wat komma's.
  • Allesbepalende is één woord.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Musonius!

Het is niet dat ik de moeite niet wil nemen. Ik lees wel anderen, vind feedback geven lastig. Schrijf af en toe en heb nog veel te leren. 

Dus ik neem je feedback mee.

Groet Meri