Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#379 - Honger

 

Het was binnen net zo koud als buiten. Mijn adem ontsnapte in wolkjes. We hadden die ochtend de kachel niet aangestoken om hout over te houden voor het avondeten. Gisteren was het sprokkelen mislukt. Ik had wel hout gevonden, maar het was afgepakt door Duitse soldaten. Ze hadden het ook koud, hadden ze gezegd. Nu moesten wij het op eerste kerstdag zonder kachel doen. Of zonder kerstmaal, maar ja, honger is erger dan kou. En we hadden honger. Al heel lang.

Het kerstmaal: de gedachte zorgde voor een knoop in mijn maag. Niet het vooruitzicht naar lekker eten, maar het afscheid van mijn maatje. Daar zag ik tegenop.

“Het is zover jongen”, zei mijn vader en hij legde een hand troostend op mijn schouder.

Ik keek mijn vader smekend aan: “Maar pa, we kunnen toch ook wel wat anders eten?”

“We hebben het er over gehad jongen,” zei hij zachtjes, “Oom Mike komt eten en we hebben echt niks anders meer.”

Ik aaide Snuffie nog een keer en haalde hem voor de laatste maal uit zijn hok. Na een dikke knuffel gaf ik hem aan mijn vader en hij vertrok naar buiten.

Had ik niet meer verdriet moeten voelen? Was dat beter geweest? De gedachte dat hij straks opgegeten zou worden maakte me bang. Ik wilde Kerst overslaan dat jaar, al het plezier was er af.

In de middag werd ik er op uit gestuurd om hout te zoeken en toen ik terugkwam rook het heerlijk in huis. Een grote pan stond op de kachel en ik wist natuurlijk wel wat daar in zat. Vanmorgen zat hij nog lekker in zijn hok en nu lag hij zonder vachtje in de jus. Ik wenste dat ik minder in beelden dacht, dan was het vast makkelijker.

Tegen de avond kwam oom Mike en hij gaf mij het boek “The Lady in the Lake”. “Alsjeblieft Kees,” zei hij, “dan kun je je gedachten even verzetten.”

Later, aan tafel, kwam het moment waar ik het meest tegenop zag: het uitdelen van het eten. Mijn moeder schepte mij als laatste op. Het rook heerlijk, het water liep me in de mond. Weerzin, angst en honger buitelden over elkaar. Honger won en ik pakte mijn lepel.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik kan me voorstellen dat dit een waargebeurd verhaal is. Het heeft tegenwoordig door Youp van 't Hek bijna iets clichématig, maar hier is het een stuk schrijnender. 

Ik kom niet echt bij het gevoel van de hoofdpersoon. Iets wat de hoofdpersoon eigenlijk ook zelf al aangeeft. Toch denk ik dat iets meer op de emotie zitten, het verhaal al sterker maakt. Bijvoorbeeld door hem boos te laten zijn op de Duitse soldaten, hem nog iets meer twijfel mee te geven over het begrip voor het slachten, maar ook het afscheid dat hem ruw overkomt. Het is voor mij een iets te genuanceerde hoofdpersoon geworden.

Op zich een mooi verhaal, maar ik denk dat er nog meer in zit.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tof Taco hoe je Mike als oom opvoert en dat hij dan ook nog een boek heeft meegenomen. Voor mij heeft jouw verhaal iets nostalgisch want mijn opa was een meester in het konijnen villen en slachten. Ik kreeg het altijd heel koud als ik ze ontdaan van hun vacht met enkel nog hun sokjes zag bengelen aan de wasdraad.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, uiteraard mocht een Flappie-verhaal in deze tijd niet ontbreken. Ik vind het heel goed gevonden. Ondanks het schrijnende verhaal, graag gelezen.

“We hebben het er over gehad jongen,” zei hij zachtjes, “Oom Mike komt eten en we hebben echt niks anders meer.”

Het feit dat oom Mike komt eten lijkt nu het excuus te zijn om het konijn te villen, de honger als oorzaak lijkt daardoor naar de achtergrond te verdwijnen. Van mij zou "Oom Mike komt eten" weggelaten mogen worden.
er over ---> erover

“Het is zover jongen”,  ---> de komma hoort voor het ah-teken te staan.

Ik aaide Snuffie nog een keer en haalde hem voor de laatste maal uit zijn hok. Na een dikke knuffel gaf ik hem aan mijn vader en hij vertrok naar buiten.

Stond het konijnenhok binnen? 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi! Honger overwint!

Ik ben eens dat oom mike die komt eten met Duitsers en een gezinnetje zonder eten, moeilijk te verklaren is. En dan brengt die Mike een boek mee ipv wat lekkers?

Desondanks :)

GG!

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Taco, misschien had het konijn naamloos moeten zijn. Sinds Flappie is dat voor konijnen beter, en voor mij ook sinds ons konijn (jawel, Snuffie) ergens in de jaren vijftig kort voor de kerst was weggelopen Drie huizen verder op tafel, hoorde ik jaren later. En dat na driekwart jaar gras snijden en paardenbloembladen plukken.
Het verhaal wringt voor mij ook een beetje. Mislukte sprokkeltocht, geen kachel met kerst, we moeten eten want oom Mike, afscheid van konijn, vader naar naar buiten, zelf hout gaan halen, terug en kachel is aan en en konijn is gaar, oom Mike met cadeautje, toch lekker.
Iets teveel gesprokkeld, lijkt me. Misschien nog even houtjes ordenen? 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@allen, dank voor het lezen en het commentaar. Ik wil teveel in 300 woorden. Het 1ste idee was dat het konijn het laatste was wat er nog te eten was. Daarna heb ik Mike er in gedaan omdat dit zijn laatste opdracht is. Daar werd het niet beter van. Wat ook niet doorkwam was de lethargie die in de nadagen van de oorlog aanwezig was. Of misschien is dat gewoon niet interessant om te lezen. Dit is niet de eerste keer dat ik een karakter niet ver genoeg uitdiep, ik zal daar aan gaan werken.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, ik herken je struggle met het maximum aantal woorden. Soms lap ik die grens een beetje aan mijn laars als ik lekker ga met een opdracht, maar vaker hak ik er achteraf met een kapmes lustig op in. Ook al denk ik nog zulke leuke wendingen en mooie zinnen in te hebben geschreven; kill your darlings, noemen ze dat.
Niettemin vind ik je verhaal mooie elementen bevatten, vooral ook leuk dat je Mike er een plekje in geeft. Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco,

Ondanks dat ik al gelijkaardige verhalen gelezen heb over een huiskonijn of een bevriende kip heb ik het toch graag gelezen. Ik kan me levendig verplaatsen in die jongen. Mooi.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sluit me aan bij Wilfried. Toen ik de naam 'Snuffie' las dacht ik wel meteen aan Youps 'Flappie', een naamloos konijn had het verhaal voor mij versterkt.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat sneu, maar wel een fijn verhaal. Ik hoop niet dat ik hiermee iets verkeerds zeg, maar het leest iets minder 'horror' en iets minder 'extreem' dan andere verhalen die ik van je gelezen heb en mij bevalt dat wel. Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Taco, goed verhaal! Ik snap dat de limiet van 300 woorden soms wat beperkend kan zijn; excuses daarvoor.

Misschien had het voor het verhaal leuk geweest om een soort spanning in te bouwen door een vraag, namelijk dat zowel de hoofdpersonage als de lezer niet weet dat het lekkere eten uiteindelijk het konijn is. Het zou interessant kunnen zijn om die angst als basis voor het verhaal te nemen en van daaruit te vertrekken: dan heb je meteen een interessant conflict.

Graag gelezen!