Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 379 Sinkhole

 

 

 

Hij loopt door het weiland en kijkt bezorgd omhoog naar de naderende donderkoppen. De laatste paar uur is hij goed opgeschoten en even stond hij zichzelf een korte pauze toe, maar nu de zon bijna onder is heeft hij daar spijt van. Duisternis spreid zich snel uit en de hoop dat hij zijn bestemming zal halen heeft hij laten varen. Eerste regen kondigt zich aan en hij trekt zijn capuchon strakker over zijn hoofd. De weg is vlak bij. Eenmaal op het asfalt kan hij sneller vooruit komen. Opeens zakt de grond onder hem weg, hij zwaait met zijn armen in een armzalige poging zijn evenwicht te houden maar als in slow motion valt hij in een diep gat. Hij kijkt omhoog en ziet de donderwolken steeds verder weg. Een gil besterft op zijn lippen. Voor zijn gevoel duurt het een paar minuten maar in werkelijkheid zijn het slechts enkele seconden. Hij raakt onzacht de bodem van de kuil. De geur van nat zand en verrotting dringt door in zijn neusgaten. Even blijft hij onbeweeglijk zitten terwijl de hemel zijn sluizen steeds verder open zet. Dan krabbelt hij overeind en glijdt weer uit.

Hij tuurt omhoog, zijn ogen dichtgeknepen tegen de regen. De rand lijkt eindeloos ver weg. Op de bodem begint zich een flinke plas te vormen. Adrenaline stroomt door zijn aderen als hij vloekend omhoog springt. Zijn vingers klauwen wanhopig in de wand en hij breekt zijn nagels op het zand. Dikke wormen die zijn aanwezigheid betwisten lopen over zijn vingers. Hij dwingt zichzelf rustig te worden en te zoeken naar een oplossing. De bodem van de put veranderd in een stinkende modderplas waar zijn voeten steeds dieper in wegzinken.. Zijn tranen vermengen zich met de regen. Gedreven door een reuzenkracht, ingegeven door een drang naar overleving springt hij omhoog en ramt zijn vingers in het zand. Hij weet het..dit gat wordt zijn graf. Zijn afscheid. Hij vindt nergens houvast en zijn voeten glibberen weg. Eruit, hij moet eruit!! Woede en angst geven hem reuzenkracht. Zand brokkelt af en valt op de bodem. Naar adem happend valt hij in het water dat nu al tot aan zijn knieën staat. Een bedorven lucht slaat op zijn keel. Nu zou zijn leven in een flits aan hem voorbij moeten trekken,maar er gebeurt niets.

Hij sluit zijn ogen en voelt zijn hart als een razende tekeer gaan. Nog één keer doet hij een tot mislukken gedoemde poging uit het gat te komen.Dan geeft hij zich over aan het onvermijdelijke en laat zich plat op de bodem vallen. Het regenwater sluit zich boven zijn hoofd.

 

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De dood in plusminus 300 woorden. Filmisch. Mooie, maar wel vertrouwde bewoordingen. Een scène om in te lijsten. Nog een paar kleine slordigheidjes. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me aan bij Kruidnagel. Nog een keertje zorgvuldig doorlezen op taalfouten, maar als verhaal zeker geslaagd. Ik denk dat -voor het vergroten van de beklemming- wat zinnen er ook uit mogen. Dat verhoogt naar mij idee het tempo en daarmee de spanning binnen het verhaal ook.

Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John, het zal je maar overkomen. Heftig verhaal. Graag gelezen. Ik vond nog wel wat dingetjes in de tekst.

Her en der missen er spaties en staan er extra punten. Of had je die bedoelt als beletselteken? Dan moeten het er 3 zijn.

Duisternis spreid zich snel uit ---> spreidt

De weg is vlak bij.  ---> vlakbij. Je schrijft het los van elkaar als er zou staan: Vlak bij de weg.

waar zijn voeten steeds dieper in wegzinken..   ---> een beletselteken heeft 3 puntjes, maar volgens mij volstaat hier ook gewoon alleen een punt.

Zijn tranen vermengen zich met de regen.  ---> deze zin zou er van mij tussenuit mogen. Het voegt niets toe. De hp is vooral nog bezig met overleven.

terwijl de hemel zijn sluizen steeds verder open zet. --->  openzet. Het werkwoord is namelijk openzetten.

Dan geeft hij zich over aan het onvermijdelijke en laat zich plat op de bodem vallen.  ---> dit zag ik niet echt voor me. Volgens mij was de hp aan het wegzakken in de modder, dan kan hij zich niet meer plat laten vallen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Brrr, ik krijg het er koud van, goed gedaan. De interpunctie verdient nog wat aandacht en het middenstuk kan denk ik met iets minder reuzenkracht en sowieso iets minder woorden toe. Nog een paar kleine dingen:

Duisternis spreid

+t

Dikke wormen die zijn aanwezigheid betwisten lopen

Wormen hebben geen pootjes, ik zou eerder zeggen dat ze kruipen, glibberen of kronkelen.

Nu zou zijn leven in een flits aan hem voorbij moeten trekken,maar er gebeurt niets.

 Het cliché dat zich niet voordoet, dat vind ik leuk. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John, ik heb je verhaal geboeid gelezen. Enkele spellingpuntjes die mij opvielen zijn al aangestipt. De titel dekt de lading, maar eerlijk gezegd zou ik hem zelf niet gebruiken; hij verklapt al veel van wat er gaat komen, dat haalt wat spanning weg. Maar misschien komt dat omdat ik graag mijn lezers wil verrassen.