Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#378 - Kastanje uit Spanje

De eerste maandag van december wilt de mist niet optrekken, fluiten de koekoek en de nachtegaal geen orgelconcert en huilt de vijver om haar zwanen. Maar ik ben vrolijk. Johanna ligt naast mij op bed. Te ronken. Gisteren twijfelde ze tussen Rodrigo en mij, maar toen ik een ijsblokje in haar boezem stak en haar zwoel na de derde Flamingo Anjoeka op haar lippen kuste, wist zij het. Ik streelde haar arm, toucheerde haar vingers en zonder dat ik wat hoefde te zeggen, kwam ze mee naar mijn wigwam. Ik stelde voor een lasagne te eten, of nog een fles wijn te drinken. Die lasagne sloeg ze af, die fles Paul Pignon van 2012 wou ze wel. Ze ging naar de wc en kwam naakt terug. Een fijne nacht volgde.

‘Kastanjetje,’ zeg ik tegen Johanna en ze streelt met haar wijsvinger over mijn borst. Ik had daar borstharen, niet veel, en na de laatste weddenschap met Petrus over hoe aerodynamica de sneltijden zwemmen beïnvloeden, scheerde ik alles af. ‘Je bent een kale kip,’ zegt ze en lacht. Ik zeg dat zij himalayas heeft. ‘Ik heb een ruwe bolster,’ zegt ze en lacht opnieuw. ‘Met prikkelende stekels.’ Kan mij het wat schelen? Ze was zwoel, zacht, lief, geweldig. Mocht ik niet beter weten, het was huwelijksmateriaal. Johanna staart naar de foto van mijn grootmoeder. Dat oude mens, op de foto nog een jong exemplaar, lijkt op haar. Ze heeft een houweel in haar hand en toont fier een bussel jonge wortelen. Een tuin madam. Een vrouw die eten kweekt. Ik tuur in Johanna’s ogen en zie dat zij geen kweker is, misschien een broeder? Een specimen die zal zorgen voor nageslacht? Om die reden van de boom gevallen?

‘Ik wil je trappen,’ zegt Johanna. ‘Ik voel dat jij een klootzak bent en daarom wil ik op jouw noot trappen, kicken, stampen, doorduwen, slaan. Totdat je nooit stil ligt. Totdat het moment komt dat ik vind dat jij ofwel te ver gevlogen bent en ik het niet meer nodig acht om nog achter jou te lopen, ofwel tot het moment dat je kapot bent, uitgepulverd, tot moes getrapt en ik jou ook geen blik meer waardig acht.’

Ik kijk naar haar. Ze weent, huilt, of doet alsof. Ik begrijp er niets van.

Waarom zou ik willen dat zij, oranje kastanje, kapot gemaakt wordt?

‘Oranje kastanje uit Spanje,’ zeg ik, ‘wat beeld je je toch in?’

Ze snikt. Ze jengelt. Ze doet het vrouwending waar ik gek van word.

‘Ik weet het niet goed meer,' zegt ze. 'Ik heb het gevoel dat als jij me ziet, als je me opmerkt, en er liggen er duizenden zoals mij tussen de beukenbladen, als je mijn bolletje ziet, dat je er persé hard wil op trappen.’ Ze zucht en fluistert. ‘Om me pijn te doen. Omdat ik, voor een reden die ik niet snap, pijn verdien. Omdat jij me wil tonen dat dit niet mijn plek is, dat ik ergens anders behoor. Of nergens. Dood. Kapot.’

Ik staar haar aan. Kastanjebruine haren fonkelen in het ochtendlicht. Ik sluit mijn ogen en beeld haar als een kastanje in. Of als een steentje. Ze parelt in het ochtendgloren in het park tussen twee champignons en een madeliefje. Ik stap dichter. Zou ik haar trappen? Hard op de bolster stampen of uithalen als een golfer op een spierwitte bal? Hole in one? 

Ik blijf liggen in het bed dat niet meer warm aanvoelt. Vandaag heb ik weer niets te doen. Misschien wat oude kastanjes uit het vuur halen. Kan ze er nog wat op trappen.

Als ik wakker word, is Johanna verdwenen. Er liggen twee kastanjes in bed. Een wilde en een tamme. De tamme is tot moes gestampt.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, voer voor psychologen, of tijd voor een ob-sessie? Voldoende sporen te herkennen die naar de uitdaging leiden, en een heleboel andere die je verhaal tot een leuke rebus maken. Koekoek en nachtegaal: waarom Haendel en niet Bilderdijk? Zwanenmeer gemist, en daarom flamenco gedanst? Ik moest even denken aan de ontraadseling van Hermans' "De god denkbaar, denkbaar de god", maar hoeveel verder ben je als je een raadsel ontraadseld hebt? IIGGG

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Zo, dit is een verhaal vol raadsels en leven of eigenlijk zo raadselachtig als het leven is. Vol liefde, lust, verdriet, aanhalen en afstoten. Ik ga het zo nog maar eens lezen en dan nog een keer, zodat ik telkens weer een nieuw verhaal tegenkom.

Met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hebben Johanna en jij misschien van die champignonnetjes gesnoept? Ik vind het een boeiend, maar verwarrend verhaal. Eerst hoopte ik dat het vanzelf duidelijker zou worden, maar ondertussen denk ik dat ik steeds beter begrijp hoe jij je moet voelen met betrekking tot 'het vrouwending'. Wat deze geschiedenis in elk geval laat zien is dat slapen met de juf nooit helemaal zonder gevaar is. Hopelijk raap je jezelf weer een beetje bij elkaar, want ik wil nog meer verhaaltjes van je lezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ongetwijfeld ligt het aan mij, maar na de eerste alinea raak je me kwijt. Het leest alsof je zoveel mogelijk het woord kastanje terug wil laten komen, of zoiets.

Gisteren twijfelde ze tussen Rodrigo en ik  ---> ik moet mij zijn. 

zonder ik wat hoefde te zeggen ---> volgens mij hoort er nog een "dat" achter zonder. 

‘Ik, ‘ zegt ze, ‘weet het niet goed meer.  --> een gesproken zin op deze manier onderbreken leest niet lekker. De onderbreking kun je dan naar mijn idee beter tussen de eerste en tweede zin doen.
‘Ik weet het niet goed meer,' zegt ze. 'Ik heb het gevoel ....

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Bob: bedankt om me ook met een raadsel op te schepen: IIGGG?

@Hadeke: dankjewel! 

@mespunt: volledig gelijk. Ik hoop het ook! Tx.

@Fief: kastanje of zo iets inderdaad, jammer dat ik je kwijtraakte, maar ik begrijp het wel :) bedankt voor de correcties, ik paste ze aan!

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, soms is de afstand zo groot dat je door aan elkaar uit te leggen alleen maar verder verwijderd raakt. Ik snap dat wel. Mooi onbegrijpelijk verhaal met een glansrol voor de kastanje.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony, 

Of ik moest glimlachen, weet ik niet. Wat niet wil zeggen dat ik het geen intrigerend verhaal vind. Ik heb het nu een paar keer gelezen en ik zou het nog een paar keer kunnen lezen. In de hoop dingen te ontdekken waarvan ik weet dat ze (voor mij) onvindbaar zijn. De eerste 2 keer moest ik huilen bij deze zin (tja, ik weet ook niet waarom hoor): 

Omdat ik, voor een reden die ik niet snap, pijn verdien.

Het voelt zo machteloos en het gebeurt zo vaak. In amoureuze context, maar ook ver daarbuiten. 

Een deel van mij wil jouw tekst begrijpen, maar een deel van mij vindt het ook wel prima zo. Ik vraag me wel af of het voor jezelf duidelijk is? Of schrijf jij iets dat voor jezelf even verwarrend is als voor de lezer? Je hoeft er niet op te antwoorden hoor, als je dat liever in het midden laat. 

Er was een ding dat ik moeilijk vond en dat was het einde. Ik ga met je mee in het sluiten van je ogen in de derdelaatste paragraaf en dan sluit je ze opnieuw in de voorlaatste paragraaf, maar in mijn beleving open je ze niet in tussentijd. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Sakura, dankje, is het echt zo onbegrijpelijk?

@Annebe: je hebt gelijk, als het de opdracht is om een lach te toveren, breng ik een traan. Mood van het moment denk ik? Ik begrijp waarom die zin pijn kan doen. Sorry.

Voor mij is het duidelijk dat niet alles duidelijk is. Zoals alles.

Je hebt volledig gelijk met dat ogen sluiten, dat was een fout. Gecorrigeerd, dank!

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Intens nachtje, Tony! Het geheime leven van castañes, lyrisch verwoord. Ik vind het rijm naar verhouding wat makkelijk. De onzekerheid schitterend verwerkt.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony

Je moet je hoofd er wat bij houden om je verhaal goed te kunnen volgen en dat  vormt misschien een drempel voor de lezer, maar ik vind de manier waarop je associaties maakt, hier en daar een spielerei, je zinnen laat dansen, erg  goed gedaan.

Het is wel eerder een intrigerend verhaal dan eentje waardoor je spontaan begint te glimlachen, maar dat compenseer je dan door die vlotte schrijfstijl die een plezier is om te lezen.

Joanna