Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#377 De triomf van Harry en steunkousen van schoonmams

Hakkelend werd het gedicht voorgelezen:
     Miep is een lieve meid.
     Die graag voor haar man een taartje bereidt.
     Dat doet Sint en piet veel plezier,
     en ze willen Miep gelukkig zien hier.
     Niets geeft sinterklaas meer joy.
     Daarom krijgt ze van Sint “Lady Lovelove’s Poolboy.” 

Ze hield nr. vijf van de beroemde reeks pocketromans omhoog. Blij keek Miep naar de blozende Willem.

Dat loopt weer voor geen meter, moppert Harry in zichzelf. Waarom al die prutsers rijmen en geen enkele keer het geschrevene hardop voorlezen snapt hij niet. En er niet even een dag of twee extra tijd in stoppen, en rust. Maar nee, met ogen dicht het rijmwoordenboek met een dartpijltje mishandelen, de meest nietszeggende woorden ervoor en hupsakee: weer een krakkemikkig schrijfsel de jutezak in. De dyslectische voorlezer probeert er wijs uit te worden maar tevergeefs. Geen kans.
   Nog drie á vier cadeautjes, dan is zijn gedicht aan de beurt, schat Harry zo in. Dan zal iedereen weer opkijken. Geen reeks sonnetten, zoals vorig jaar, gewoon de ollekebolleke vorm. Zelfs Annie zijn schoonmoeder moet dit kunnen oplezen. Vorig jaar, toegegeven, was het gedicht wat lang. Na vijf minuten haakte oom Willem af, op ongeveer op de helft van de tekst. Zuchtend dat hij het wel goed vond, pakte hij zijn chocoladeletter uit. Willem had geen enkele keer, let wel: 0 keer (als in nul!!) een kwatrijn of terzine met het juiste ritme gelezen. En niet luisteren toen hij het juiste metrum meefluisterde, oh nee, daar was ome Willem te betweterig voor. 
   Dan kan schoonmama vanavond beter aan de ollekebolleke gezet worden. Een pracht, gevormd door twee en halve week noeste arbeid. 
   Annie woelt door de stapel en pakt het vierkante pak. Zijn jaarlijkse triomf over de literair ongeschoolde stumpers in de familie breekt aan. Harry recht zijn rug en glimlacht vriendelijk rond, zachtjes knijpt hij in de hand van zijn Truusje. 
   Annie vouwt de drie A4 vellen open, kijkt naar Harrie en zegt: ‘Har, vorig jaar kreeg je de laatste waarschuwing.’ Ze verscheurt zijn gedicht en werpt de snippers in zijn gezicht. ‘Elke keer weet je de sfeer te verpesten met die boekwerken.’ 
   Ze neemt het vierkante pak van de stapel. ‘Ik hoop wel dat hier de juiste maat steunkousen in zitten. Mijn oude zijn bijna doorgesleten en de vorige die je gaf, slobberden bij mijn enkels.’

 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, je vertrouwde humor en running gags laten je niet in de steek. Al heb je verzuimd om te vermelden met welk deel van Lady Loveloves Poolboy Willem Miep had bedacht. Het "uit" bij het omhooghouden van de pocket komt waarschijnlijk van het uitpakken dat is weggeraakt:)?
De drie A4-tjes voor een ollekebolleke vind ik wat gemakkelijk om naar de clou toe te werken. Ik heb ze opgeraapt en het volgende gedicht gereconstrueerd: O, Sinterklaas, / Wat een familievreugd! / Schoonmama’s onderstel /  zoekt daarvoor kracht. / Met een toepasselijke / steunkousenwaardebon / zorgt Sint nu voor een / haar passende dracht. 
Kan ze zelf de juiste maat uitzoeken.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Genieten! Ernst doet het weer. En wat een vreselijke vrouw, die Annie. Staat hij daar weer literair te blozen.

 

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bobcom, je hebt gelijk, goed onthouden dat de beroemde schrijver een serie van 17 had geschreven. Miep had nummer vijf gekregen, dit is hersteld. Overigens is dit "Lady Lovelove op Mallorca". Je ollekebolleke kan zo bij de steunkousen van de schoonmoeder van Harry, stopt ze eindelijk met zeuren.

Tony, zo zie je maar. Zelfs na de writersblock verkoopt Ernst van Dealemaete nog goed. Jaloersmakend. En Annie zou wat menslievende tips in Lady Lovelove kunnen lezen. Helaas voldoen sommige mensen aan clichés en Annie kan zo op Wikipedia als voorbeeld onder het lemma schoonmoeder.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, wat een heerlijk verhaal. Doldwaas en toch ook stiekem wel een beetje herkenbaar. Prachtig slot, ik las het met plezier.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er gaat niets boven een heerlijk avondje met familieleden die allemaal op hun eigen manier onuitstaanbaar zijn. Een vermakelijk verhaal, graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leve Annie. 😉 Mooi de absurditeit gepresenteerd. Het dreigde voor mij wat aan de lang(dradig)e kant te raken, maar ging nog juist de goede kant op. Met plezier gelezen.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt, familie kies je helaas niet, en dan gezellig de feestdagen in.....

Hadeke, Ze is een loeder, maar wel helder in haar communicatie. Ben blij dat het (net) niet langdradig was.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Absurd verhaal, maar wat moest ik grijnzen. Die sufferds die er niets van snappen... Ik heb ervan genoten.