Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 377 Dag Sint

 


Dag Sint,
Hier zit een kind
Op schoot bij u, mijn vriend,
Met open blik en onverdiend
Vertrouwen in de hand die steels bemint
En zo de onschuld ruw verslindt
Uw blos is blij gezind
De schuld van ´t kind
Geïnd

 

Sofie zit al een hele poos op schoot bij de Sint. Hij heeft zijn mantel om haar heen geslagen. Ik zie hoe ze tegen hem ratelt over al haar wensen. Ze krijgt vast alles wat ze wil. Zoals altijd. Nog even lachen voor de foto en dan is het mijn beurt. Voetje voor voetje schuif ik dichterbij. ‘Dit is Kim, Sint,’ zegt juf Hedwig met haar hand op mijn rug. Haar hand is snel weer weg door het gekrijs van de andere kinderen.

‘Dag Kim,’ zegt de Sint. Zijn stem klinkt minder zwaar dan ik had verwacht. ‘Kom maar op mijn schoot, dan kan je me alles vertellen waar jij van droomt.’ Hij strekt zijn arm uitnodigend uit en ook ik verdwijn in zijn rode mantel. Heerlijk vind ik dat. Hij legt zijn hand op mijn buik. ‘Je bent toch niet bang van de Sint he?’ Met grote ogen kijk ik naar de vreemde overgang tussen zijn lippen en de perfecte golven in zijn witte baard en schudt mijn hoofd.

‘Mooi zo,’ vervolgt hij, ’vertel eens Kim, ben jij een jongen of een meisje?’ Ik denk niet na over de aard van die vraag en antwoord zoals het hoort, dat ik een meisje ben. Tegelijkertijd zoekt zijn hand het antwoord in mijn onderbroek. ‘Inderdaad,’ zegt hij breed glimlachend, ‘een heel flink meisje ben jij.’ Ik heb plots het gevoel dat ik stik van de warmte en hij lijkt het ook warm te hebben met zijn vuurrode wangen.
‘Wil jij van de Sint dan graag een pop of toch wat anders?’ Ik kan enkel knikken. Dat Mijn kleintje op mijn verlanglijstje staat, een zachte pop met een rond neusje en lange vlechten, dat ik haar Eveline zou noemen en dat ze bij mij in bed zou mogen, kan ik niet meer bedenken. Ik lach gemaakt voor de foto en kan niet snel genoeg van zijn schoot glijden. 

‘Kom je mee hinkelen?’ vraagt Sofie. Rennend volg ik haar naar de andere kant van de sportzaal.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eerdere versie: 

Dag Sint,

Het dicht begint

Ik vroeg aan u, mijn vriend

Een zacht roodharig poppenkind

Geen grote hand die mij te zeer bemint

Wit haar beweegt zo blij gezind

Uw wangen rood getint

De prijs gezwind

Geïnd

 

Sofie zit lang op schoot bij de Sint. Hij heeft zijn mantel om haar heen geslagen, want het is fris in de sportzaal. Ik zie hoe ze hem honderduit over haar wensen vertelt. Ze krijgt vast alles wat ze wil. Zoals altijd. Ze poseren nog even voor een foto en dan is het mijn beurt. Beduusd schuifel ik zijn richting uit. ‘Dit is Kim, Sint,’ zegt juf Hedwig met haar hand op mijn rug. Haar ruggensteun verdwijnt snel door het gekrijs van de andere kinderen.

‘Dag Kim,’ zegt een minder zware stem dan verwacht, ‘kom maar op mijn schoot, dan kan je me alles vertellen waar jij van droomt.’ Hij reikt me de hand en ook ik verdwijn in de geborgenheid van zijn rode mantel. Heerlijk vind ik dat. Hij legt zijn hand op mijn buik. ‘Je bent toch niet bang van de Sint he?’ Gebiologeerd kijk ik naar de vreemde overgang tussen zijn lippen en het perfecte golvenpatroon in zijn witte baard en schudt mijn hoofd.

‘Mooi zo,’ vervolgt hij, ’vertel eens Kim, ben jij een jongen of een meisje?’ Ik denk niet na over de aard van die vraag en antwoord plichtsgetrouw dat ik een meisje ben. Vingervlug zoekt zijn hand fysiek bewijs in mijn onderbroek. ‘Inderdaad,’ beaamt hij breed glimlachend, ‘een heel flink meisje ben jij.’ Ik zie hoe er een blos op zijn wangen verschijnt en voel hoe ook mijn hoofd warm wordt. ‘Wil jij van de Sint dan graag een pop of toch wat anders?’ Ik knik alleen maar. Dat ik ‘Mijn kleintje’ wil, zo’n zachte pop met een rond neusje en liefst de roodharige versie, dat ik haar Eveline zou noemen en dat ze bij mij in bed zou mogen, kan ik niet meer bedenken. Ik lach voor de foto, alleen maar omdat de veel te zware mantel van mijn schouders valt.

‘Kom je mee hinkelen?’ vraagt Sofie. Rennend volg ik haar naar de andere kant van de sportzaal.

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annabe,

De smeerlap. Mooi subtiel gedaan. Het is de woordkeus van een volwassen vrouw die terugkijkt en dat zit ook in het gedicht dat het verhaal opent, ondanks de tegenwoordige tijd, waardoor je er juist wel middenin zit. Filmisch. De Sint voor altijd besmet met de herinnering.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je aardige reactie Kruidnagel. De woordkeus van een volwassen vrouw, dat klopt. Toch probeerde ik het kind er een beetje in te laten doorklinken. Misschien ben ik zo in een niemandsland beland. Ik heb intussen een aantal zinnen licht aangepast, om dat, wat ik kinderlijk vond, er terug uit te halen. Dat zou ik nog wel net iets meer willen doen nu. 

Het gedicht heb ik ook bijna helemaal herschreven.  Ik merk dat wat MCH in zijn bijdrage schrijft, klopt. Dat het misschien een soort instant poëzie was, wellicht nog steeds is, want ik voel dat ik er nog aan wil sleutelen en hier liggen al tig versies. Voor deze nacht gun ik me deze versie. Hopelijk kan ik mezelf morgen bedwingen. 

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Ha Annabe,

mooie Sinterklaasscene heb je geschreven waarbij je wat betreft toon inderdaad in niemandsland zit. Aan de ene kant het kinderlijke en aan de andere kant volwassen woorden/zinnen als: 'gebiologeerd' en 'Haar ruggensteun verdwijnt snel door het gekrijs van de andere kinderen' En: 'Ik zie hoe er een blos op zijn wangen verschijnt.' Ik denk dat het sterker wordt als je het helemaal vanuit perspectief en in de stijl van het kind schrijft. Dan komt het bevriezen van het slachtoffer denk ik nog sterker over.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je feedback Frank. Hm, tja, ik weet niet goed hoe ik dat dan moet doen. Denk eerlijk gezegd niet dat ik daarvoor onderlegd genoeg (misschien moet dat niet) of genoeg in het hoofd van een kind kan kruipen zonder te vervallen in korte zinnen met eenvoudige opbouw (=onderwerp+werkwoord+de rest). Dat helpt natuurlijk niet, denken dat het niet gaat lukken. Heb je daar misschien tips voor?

Edit: ik heb wat aangepast, maar of ik het nou beter vind?

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind je veel te streng voor jezelf Annabe. De eerste versie vond ik al indrukwekkend. Nergens waande ik me in niemandsland, ik vond het goed zoals het was. Ik vind het lastig om iets te zeggen over de wijzigingen en of ik die een verbetering vind omdat ik 'gewend' was aan wat er stond. Wat ik wel weet is dat ik de voorkeur geef aan het eerdere gedicht. Tekstueel was er niets wat mij stoorde en het zag er heel mooi uit. Voor mij klopte het.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het einde, vanaf waar je schrijft over de pop die ze eigenlijk wilde en dat ze daarna weer gaan spelen is trouwens mijn favoriete gedeelte. Gewoon echt heel goed gedaan.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Wat een kwalijke Sint. Goed neergezet.

Een paar kleine dingen die me opvielen: Sophie zit lang op schoot ... , dat 'lang' vind ik lastig. Ik zou kiezen voor 'al een hele poos' o.i.d. Dat geeft wat prijs van het ongeduld van de hoofdpersoon, waarvan ik denk dat deze snel een cadeautje wil.

Dat het fris in de zaal, zou ik weglaten. Juist door de suggesties verderop in het verhaal. Bovendien: als de hoofdpersoon dat kan denken, kan de lezer dat ook wel.

'Ze past niet bij ...' haalt me even uit het verhaal. Het slaat natuurlijk op de stem, maar heel even denk ik: 'Ze?' Volgens mij kan het verhaal ook zonder die zin.

De bijzin: '... alleen maar omdat ...' snap ik niet helemaal. Dat kan aan mij liggen. Als deze niet essentieel is, zou ik hem schrappen. 

Veel woorden voor kleine dingen, maar bovenal een geslaagd verhaal met een mooi passend slot. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annabe,

Onvoorstelbaar dat zoiets gebeurt. Over de grenzen van een kind heen gaan, een kind dat nog niet eens precies weet waar haar grenzen zitten. Een kind dat volwassenen vertrouwt.
Je hebt het heel mooi beschreven, ik maak me elke keer dat ik het lees weer kwaad. Vooral omdat Sinterklaas een leuk feest voor kinderen zou moeten zijn en geen trauma moet veroorzaken voor de rest van je leven.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Awel A, goed gedaan. 
 

gg

 

(ik kan me niet van de indruk ontdoen dar je er graag wat heftig vsn maakt…. Waarsch mijn beperktheid, maar als het echt is, dan moet het heftiger, en sls het niet echt is, dan laat je het gaan) for what its worth uiteraard

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor het lezen allemaal en voor de reacties. Altijd spannend hoe iets landt en soms moeilijk in te schatten omdat je er nog te dicht op zit. 

@mespunt: Ik vind het lief dat je dat zegt. Ik heb het gevoel dat je nog net iets meer je ziel op tafel gooit, wanneer je een serieuze poging tot gedicht doet, dan met een ander soort tekst. Ik heb het vorig gedicht er opnieuw gezet, maar het klopt wat als commentaar op kruidnagels tekst kwam, dat het dan wel veel tekst wordt, als je eerdere versies laat staan. 

Dat stukje tekst van die pop, daar voelde ik zelf ook het best het kind. Grappig dat je dat dan ook zo voelt. Ik had het ook met het stukje waar Sofie altijd krijgt wat ze wil. Maar voor de rest voelde ik dat niet zo. 

@Maria: ja inderdaad, een kind weet niet wat er gebeurt op dat moment. Bedankt voor je reactie.

@Hadeke: Bedankt voor je waardevolle suggesties. Ik stel het echt heel erg op prijs. Ik weet alleen niet zo goed wat je bedoelt met 'veel woorden voor kleine dingen'

@Tony: Ik begrijp je opmerking niet zo goed, vrees ik, maar ik wil ze wel begrijpen. Bedoel je dat ik in zijn algemeenheid graag iets heftigs schrijf? Als dat zo is, is dat niet meteen een doel waar ik mij van bewust ben. Ik had mijn dochter beloofd dat ik een keer wat zou proberen te schrijven voor haar. Dat is deze keer duidelijk niet gelukt, hoewel de opdracht dat perfect toeliet.  

Bedoel je met echt of dit waargebeurd is? En vind je dan dat het heftiger beschreven moet worden? En als het niet echt is, dat ik er niet over moet schrijven? Ik weet niet of dit een antwoord is: niet dat ik echt een doel voor ogen had met dit stukje, maar ik denk dat misbruik niet altijd structureel en allesverwoestend is, dat het ook en vaak subtiel gebeurt. Het kind in dit verhaal zit in een omgeving die als veilig wordt ervaren en kan zelfs niet bedenken dat wat er gebeurt fout is, toch niet daar, met zoveel mensen eromheen. Ze kan het niet als iets ontzettend heftigs ervaren, omdat ze niet begrijpt wat er gebeurt. Het gebeurt gewoon en ze voelt wel dat ze er niet blij van wordt, maar misschien lijkt het voor haar veel op het gevoel van aan de grond genageld te zijn als een vreemd kind haar zou uitschelden in de speeltuin. Geen idee of dit een antwoord is op jouw opmerking. Dus als dat niet zo is, hierbij een uitnodiging tot verduidelijking.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Annabe, je tweede versie leest vlotter. Ik wens je niet toe dat het een vroegere persoonlijke ervaring was maar het katapulteert mij wel naar mijn kindertijd waar de dorpskapelaan en de broeders van liefde (what's in a name) maar al te graag jonge ventjes (van de meisjes weet ik het niet) op de schoot namen en hun handen niet konden thuishouden. (https://azertyfactor.be/tekst-lezen/de-moeder-en-…)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Met 'veel woorden voor kleine dingen' bedoel ik, dat veel aandacht aan de kleine opmerkingen die ik heb, besteed. Daardoor kan het lijken dat ik veel op/ aan te merken heb op je verhaal als geheel, maar dat is (dus) niet zo. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vond het ook geen niemandsland – gewoon een terugblik op de vroege jeugd, een herbeleving mét bewustzijn en vocabulaire. In versie 1 vind ik het openingsgedicht mooi rijmen met het slot, door die gevraagde pop die daar veel aandacht krijgt en een mooi symbool is voor de kindertijd. Dat wordt versterkt door de bewust ouderwetsige Sint-woorden, zoals 'gezwind' die voor kinderen denk ik een soort tovertaal zijn, of in elk geval achteraf.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi, ja, die naam (broeders van liefde) krijgt zo wel een vreemde bijklank. Net als de 'kindervriend' die de Sint is in dit verhaal. Bedankt om je verhaal te delen. De rol van de/je moeder in je verhaal, maakt wat er dan gebeurt nog moeilijker te begrijpen als kind denk ik. 

@Hadeke, bedankt voor de opheldering. Ik dacht dat het om mijn vele woorden ging (terwijl ik me voor één keer makkelijk aan de limiet kon houden), maar het is veel logischer wat jij schrijft. 

@Kruidnagel, bedankt. Fijn hoe jij ernaar kijkt, mooi die tovertaal. Het is vast iets heel persoonlijk welke toon passend lijkt bij een verhaal. Maar leuk om te horen dat het voor jou en mespunt wel leek te kloppen die eerste versie. Het is een echte zoektocht, een reis vol 'eerstes' die ik met plezier beleef en waar ik veel leer dankzij jullie reacties en jullie teksten.