Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 377 – De geest van Sinterklaas 2

Ik zet de thermostaat op 19 en warm me aan mijn thee. De zon staat nu zo laag dat hij me verblindt, maar van de gloed geniet ik weer. Vorig jaar leek 5 december ook zo'n mooie herfstdag. Gladde bladeren, zei de politie. Het spijt ons, zei de arts. Toen kwam de leegte vol verdubbelde routines. Het is half vier. Ik moet ze uit school halen.

'Sinterklaasavond?' vraagt Sanne hoopvol. Onderschat het verdriet van kinderen niet.
Maar Friso is niet meer te houden en rent op het vertrouwde tafereel af. Vorig jaar ging het feest natuurlijk niet door. Alle pakjes hebben sindsdien in de berging gestaan. Misschien wil ik dat mijn lief er nu mee tot leven komt, of ikzelf. Zijn cadeaus heb ik in de zomer uit verdriet aan stukken gesmeten. Zo ruik ik hem nog iedere dag.

Friso is vijf dus graait hij geloviger dan ooit de grootste doos uit de jutezak. Hij bekijkt de racebaan van alle kanten en zegt verbijsterd: 'Die stond vorig jaar op mijn verlanglijst!' 
'De Sint heeft het allemaal onthouden,' antwoord ik.
Sanne pakt een cadeautje voor mij. Lief. Ze lijkt wel twaalf, haar lichaam nog lang niet, maar haar blik, haar pose. Dit doosje in het Sinterklaaspapier had achter in de auto gelegen, en toen nog maanden naast zijn horloge en zijn bril op zijn nachtkastje. Maar deze avond had me het enige juiste moment geleken om het te openen. Ik lees hardop zijn lichte, lieve, laatste woorden aan mij.

'Beste Ester,

Elk jaar is Sint, althans, zijn geest
opnieuw terug van weggeweest
Want op zijn eigen Halloween
valt er voor hem heel wat te zien.

Vooral de vrouw van dokter Luc
vindt hij steevast een lekker stuk.
Dat snoepje bakt hij graag een poets –
Maar over de doden niets dan goeds.

Geld speelt voor hem nog steeds geen rol;
Hij schenkt het willoos aan Sint-Bol.
Dus versiert hij je stijlvol met
Een Marlies Dekkers-balconette
(en de rest van die sexy set).

De Sint.'

'Mama, waarom noemt Sinterklaas papa Luk?' vraagt Friso. Voor het eerst sinds zijn dood kan ik niet meer ophouden met lachen. De geest was onze running gag.
'Papa was altijd zo grappig,' zegt Sanne wat onbeholpen. Friso klimt op mijn schoot, maar zal het zich later vast amper meer kunnen herinneren – Sinterklaas met zijn allen.
Heel even zijn we weer een gezin, half tegen beter weten in.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ferm Kruidnagel. Je zet serieus op het verkeerde been.

Alle pakjes waren meeverhuisd en hebben sindsdien in de berging gestaan. Misschien hoop ik dat hun papa ermee terugkomt, of hun moeder. De cadeaus voor Luc heb ik in de zomer uit troebele woede aan stukken gesmeten. Zo ruik ik hem nog iedere dag.

Deze zinnen begrijp ik niet zo goed, dus de pakjes zijn meeverhuisd naar de pleegouders (na het 'ongeluk' van Luc), noem je dan hun papa, of hun moeder de pleegouders? - en dat ruiken iedere dag, terwijl ze eigenlijk best blij is dat ie? En wie is De sint hier?

Het ligt aan mij, ik zal het later nog es lezen.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Neen, Tony, het ligt niet aan jou. Ik kan hier ook niets van bakken (laat staan speculoos).

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Tony, thanks voor je feedback! Voor mij altijd lastig van zo dichtbij te zien wat wel en niet te duidelijk is en welk personage weg moet en zo. Ik zal het later nog es aanpassen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vond het ook een lastige en zelfs wat frustrerende puzzel, maar nu alle stukjes (denk ik) op hun plek gevallen zijn waardeer ik het wel. Als ik het goed begrijp was de ik-persoon een (vrij verse?) bonusmoeder, toen haar vriend en zijn ex-vrouw verongelukten. Alle cadeaus zijn nog van vorig jaar, inclusief het lekkere geurtje voor de gesneuvelde Luc, dat zelf ook sneuvelde op de vloer.

'Mama, waarom noemt hij papa Luk?' vraagt Friso. Voor het eerst kan ik niet meer ophouden met lachen. 

Dit kwartje viel ook niet gelijk, maar wie het laatst lacht ... Leuk verhaal, maar niet omdat het zo fijn las.

Edit: de wijzigingen maken het er voor mij niet (gelijk) beter op. Ik kom later nog eens terug. ;-D

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh ik zie het zo: de vader van het gezin (dokter Luc) is vorig jaar overleden in een ongeval (mogelijk met de fiets op zijn hoofd gevallen, maar dat is pure speculatie, in elk geval door natte bladeren). De moeder is zichzelf hierdoor helemaal kwijt en de zorg voor haar kinderen wordt te veel, waardoor ze hulp krijgt van pleegouders om haar te ontlasten. De kinderen komen nu thuis van bij de pleegouders en mogen de pakjes van vorig jaar openmaken. 

De verhuis zie ik als iets dat voortkomt uit financiële consequenties van het overlijden van de vader.

Ik vind het een prachtig verhaal. Hopelijk stoort mijn interpretatie niet. Anders haal ik ze wel weer weg. Ik zie dat je wat gewijzigd hebt tov. je eerdere versie. Hopelijk krijg je zo meer volk mee. Mooi hoe lichte laatste woorden plots heel gewichtig voelen. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt, MP, ik moet misschien nog wat vereenvoudiging toe gaan passen.

Ouch, 'helaas een onvoldoende, maar complimenten voor je inzet', waar heb ik dat eerder gehoord? Dankjewel, ik heb disproportioneel veel lol hierom. Na de interpretatie van Annabe begrijp je haast niet hoe het ooit anders opgevat kon worden.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Interessant dit verhaal en de reacties. Complimenten aan Annabe voor de verhelderende interpretatie. De verwarring voordat Annabe het uitlegde is leerzaam. Misschien geldt voor korte verhalen de 'Kruidnagel-weglaat test': als een verhaal ook kan werken zonder personage x of y, laat het dan weg. Zou dit verhaal bijvoorbeeld kunnen werken zonder de pleegouders? Zou het kunnen werken zonder verhuizing? Indien ja: schrappen. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, na deze laatste edit ben ik helemaal mee. Ergens ontbreekt nog een komma maar dat zijn peanuts of in dit geval pepernoten. Frank had gelijk, de pleegouders en de verhuizing zorgden enkel voor verwarring. Ik ga het nog eens lezen, want het is echt goed.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

KG, hier zou ik na 'niet' nog een komma toevoegen: ...haar lichaam nog lang niet maar haar blik, haar pose.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Kruidnagel, had wat moeite met je eerste versie, en spijtig dat je een hele substituutfamile en verhuizing hebt moeten opofferen. Ik vind je verhaal zo wel een stuk directer, en daarmee mooier geworden. Heb nog wat moeite met het gedicht en de lach-episode, maar het ene verdriet is het andere niet.
Leerzaam was het ook. Ik kende "balconette" totnogtoe alleen als plantenbak die je aan het balcon hangt. Maar ja, wat je niet zoekt zul je niet vinden.
GG

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bobcom, ze is denk ik nog emotioneel onstabiel. De metafoor van de plantenbak als bh vind ik wel iets hebben. En dank voor je compliment! Ja, die darlings miste ik ook, mijn lieve pleegfam en financiële malaise door een samenloop van stress en tijdgebrek. Toch meer woorden voor nodig. Groet uit Sintland!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het zou erg leerzaam zijn, je edits te kunnen zien, voor mij leest het al een pak beter, zonder te willen aan je eerste mysterieuze versie afbreuk te doen. Vooral de verandering lijkt me zeer leerzaam. Diepe tekst, sowieso.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een ons aller bekende collega zou hier opmerken dat je alle versies gewoon onder elkaar kan zetten, maar dan riskeer je dat er snel wordt afgehaakt wegens teveel voer in de trog.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik heb de eerdere versie niet gelezen. Deze versie was goed te ontrafelen en mooi be- en geschreven bovendien. Het heeft een mooie wat afstandelijke toon, waardoor het juist wel binnenkomt.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap dat je dat kon, afscheid nemen van de pleegouders en de verhuis. Ik denk dat ik het er zelf moeilijk mee zou hebben. Ze gaven voor mij wel extra diepte aan het verhaal. Wellicht te veel voor 400 woorden. Deze versie is wat lichter, daarom niet minder. Het gevoel is net iets anders. Maar mijn complimenten dat je er met de heggeschaar bent door durven gaan. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annabe, thanks. Ik vind hem eigenlijk ook wel opgeknapt van iets minder melodrama en drukte, al kon de nuchtere toon dat wel hebben, maar in een langere versie zou ik mijn darlings er subiet weer in zetten.