Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 376 Breipatroon nr. 5 zomersjaal met ajourmotief

 

# 376 Breipatroon nr. 5 zomersjaal met ajourmotief

Ik zoek in de breitas naar breinaalden nummer 2.  Lang geleden dat ik met zo’n dunne naalden heb gebreid, meestal gebruik ik goeie dikke wol.  Maar nu wil ik eens iets totaal anders maken : een fijn, dun gebreid sjaaltje voor de zomer.

Ik haal de breinaalden vanonder uit de stapel en zie tot mijn afgrijzen dat ze krom getrokken zijn.  Volledig krom getrokken en onbruikbaar.  Met een diepe zucht besluit ik morgen naar de winkel te gaan om nieuwe te kopen.  Vanavond wordt het dan maar een ouwe film in plaats van een leuke breiavond.

Ineens zit ik terug in onze oude living.  Het zonlicht valt op jouw gezicht, mama, als je voorover buigt om met jouw vaste handen mijn klamme kinderhandjes te leiden in hun eerst breiwerkje.  Zó moet je de naalden vasthouden, hier de draad overslaan, niet te strak trekken.  De breinaalden tikken in mijn handen, terwijl Ik probeer te doen wat je zegt.  Onder jouw vaardige handen groeit snel een nieuwe trui, terwijl ik met veel gezwoeg een scheef lapje produceer dat stijf staat van het zweet.

Veel te vlug stopten de breilessen.  En de haaklessen.  En de kooklessen.  Mama, ik mis je, nog altijd.  Zoveel decennia na jouw dood mis ik je nog steeds.  En ik wou dat je nu hier was, zodat ik je kon vertellen over mijn leven, en misschien, misschien zou jouw vaste hand mij ook nu nog kunnen leiden.

Ik neem de ouwe, kromme breinaalden uit de breitas, zet mij in de zetel en begin aan breipatroon nr. 5 zomersjaal met ajourmotief.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een ontroerend en bescheiden verhaal, heel mooi.

De tweede alinea valt voor mij wat uit de toon. Ik vind het lastig om aan te geven waar het precies door komt, maar ik vind dit gedeelte minder sterk dan de rest. Misschien dat iemand anders hier iets zinnigs aan kan toevoegen en anders zal ik op een later moment zelf nog wat beter mijn best doen.

De herinnering aan vroeger en het gemis heb je knap verwoord vind ik, goed gedaan.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emily, je hebt een mooi verhaal geschreven. Graag gelezen.
Let even op je gebruik van spaties. Je zet achter elke zin twee spaties.

Lang geleden dat ik met zo’n dunne naalden heb gebreid, meestal gebruik ik goeie dikke wol.  Maar nu wil ik eens iets totaal anders maken ...  -->  Ik zou de interpunctie hier anders verdelen:
Lang geleden dat ik met zo’n dunne naalden heb gebreid. Meestal gebruik ik goeie dikke wol, maar nu wil ik eens iets totaal anders maken ...

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Emily,

Wat mooi dat de kromme breinaalden ook een aanleiding vormen om andere herinneringen aan moeder te koesteren, zoals de kooklessen. 
Het verhaal is een liefdevolle ode aan moeder en leest erg teder. 

De tweede alinea zou ik of helemaal weglaten of van toon veranderen. Nu komt hij over als gemopper en irritatie. Je personage dingen zegt die je hardop tegen jezelf zegt als je aan mopperen of geïrriteerd bent:
zucht, dan maar een ouwe film, zeker? Ja, zo kan ik die niet meer gebruiken, hé. 
Dit is - hopelijk begrijp je deze ter plekke verzonnen term-  letterlijke spreektaal en dat past niet zo goed bij de rest van de tekst, want die is dan weer 'traditioneel vertellend' van toon. 

Als je de tweede alinea ook de vertellende toon van de rest van het verhaal zou geven, zou dat iets worden als:

Als ik de kromme breinaalden zie, zie ik mijn verheugde avondje met mijn breiwerk in duigen vallen. Ik rol met mijn ogen bij het idee dat ik morgen naar de winkel moet om nieuwe te kopen en vanavond genoegen moet nemen met een oude film. 

Mooi verhaal!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi. Herkenbaar ook. Niet het breien op zich, maar de link tussen het voorwerp en de persoon die er ons mee in aanraking deed komen, de kleine herinneringen die hierdoor worden opgeroepen. De vaste hand die zowel letterlijk als figuurlijk ons kan leiden en ondersteunen (en dan gemist wordt na het wegvallen) vond ik fijne beeldspraak.

Graag gelezen.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Emily, 

Mooi, gevoelig verhaal. Ik heb dat ajourmotief opgezocht. Lijkt me niet makkelijk. Mijn moeder heeft me vroeger ook vaak geholpen bij (eenvoudige) breiwerkjes op school. Ik zou mijn dochter niet op dezelfde manier kunnen helpen, moest dat vandaag nog deel uitmaken van schoolse bezigheden. Dus extra bewonderenswaardig om aan zoiets te beginnen met kromme naalden. Of misschien leidt de frustratie bij het breien af van het gevoel van verlies?

Je hebt die tweede paragraaf mooi aangepast. Alleen heb je nu twee zinnen na elkaar die beginnen met 'en'. Die zou je in een of zelfs beide gevallen kunnen weglaten. 't Is maar een detail.