Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#376 - Shelby

“2D-069” stond in mijn Samsung. Ferm dat ik voorzag dat zes weken roundabouts, bota fogos, side walks, traveling voltas en samba rolls in Rio, de herinnering waar ik mijn Ford parkeerde, uit zou wissen. Fluitend stapte ik in de lift van de luchthavenparking en wheelde naar de tweede verdieping, zuil D, plaats negenenzestig. 
    Waar mijn zwarte Mustang Shelby moest pronken, stond een witte Polo lullig te lachen. Ik klikte naar mijn nota’s: 2D-069. Schreef ik het fout?
    Shelby en ik go way back. Mijn vader kocht hem toen hij mijn moeder buiten smeet. Op mijn twintigste verjaardag, kreeg ik hem cadeau, omdat hij hertrouwde met een Tompoes en Shelby Chick Magnet stond te schimmelen in zijn garage. ‘Ga je plezier aan hebben, jongen,’ zei hij en wat kreeg mijn ouwe gelijk. Als ik brunettes voorbijreed, roffelde de motor onbeteugeld en sprongen ze gedwee als reeën Shelby in en streelden het leder, de pook en mij. Als ik blondines passeerde, schuurde de uitlaat en vochten ze wie eerst mocht smeken om een ritje naar het park, een parking of een goedkoop hotel. Shelby changed my life.
    Maar hier shinede Shelby niet. WTF? Op de voorruit van de witte Polo glimde Goldcar’s logo. 

‘Uw Polo staat op mijn plek,’ zei ik tegen een puistige Goldcarmedewerker. ‘Op de plek van mijn Mustang.’ De puist zuchtte, typte de nummerplaat in de computer en zuchtte opnieuw.
    ‘Die Polo is gestolen,’ zei bultenkop, ‘al zes maanden vermist.’
    Het daagde me. 
    Een crimineel stal een Polo, zijn maatjes lachten hem uit omwille van zijn weerzinwekkende autokeuze en scholden hem voor kettingflikker de kop vol. Hij zag mijn Mustang én zijn kans schoon.
    Een traan rolde over mijn wang. Hoe lang was Shelby al gestolen?
    ‘Camerabeelden,’ riep ik, ‘en waarschuw het leger.’
    Puisteman bedankte me voor het speurwerk, zei dat het Goldcar management én de aandeelhouders me eeuwig dankbaar bleven, en dat de security het hutje verderop zetelde.

‘Alle beelden eis ik op,’ zei ik tegen de securityblondine. De vamp zuchtte, typte de nummerplaat in de computer en zuchtte opnieuw.
    ‘Die heeft hier de laatste zes maanden niet gestaan,’ zegden rode lippen.
    Alles werd zwart en de samba tolde in mijn brein. Ik greep de toonbank om te beletten dat ik viel.
    ‘Gaat het?’ vroegen de borsten.
    Het daagde me. 
    Spoor 2D, zetel negenenzestig. Tuurlijk was ik met de trein.
    Zes weken luchthavenparking? Ik ben niet gek.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Na mijn opzoekingen over de Shelby en de Goldcarcompany was ik helemaal mee. Even vreesde ik dat het zetelnummer nog een rol ging spelen maar het bleef bij onschuldige rode lippen en een stel bumpers. Te gek.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Great minds think alike. Een brede grijns hier vanwege het feit dat een auto met magische aantrekkingskracht in ons beider verhalen de hoofdrol speelt. Ik heb gesmuld van jouw invulling van deze opdracht. Dergelijke vergeetachtigheid is het mooiste bewijs van de kwaliteit van een vakantie. Gelukkig kent jouw verhaal een happy ending.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: dat was ergens het plan maar het kwam niet :) Dankje!

@John: dank!

@Mespunt: het zal de laatste auto niet zijn, denk ik, welk ander voorwerp heeft meer emotie? Ik heb die vergeetachtigheid zo hard dat ik al meerdere parkings verdieping per verdieping diende uit te kammen :)

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Mespunt: het zal de laatste auto niet zijn, denk ik, welk ander voorwerp heeft meer emotie?

Het zal me benieuwen. Eerlijk gezegd is een auto voor mij nooit veel meer dan een vervoermiddel, al zijn er heus die ik liever zie dan andere. Ik koos daar juist voor vanwege mijn weerstand tegen tranentrekkers. Daarom heb ik jouw verhaal ook met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat moeten zes heftige weken zijn geweest om zelfs de trein te vergeten. Goed verhaal weer Tony en ik ben het met je eens: Een Shelby zet je natuurlijk nooit in zo maar een garage.

GG

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik heb helemaal niks met auto's, maar wel met je verhaal. Erg goed en ook die twist op het eind briljant. Met veel plezier gelezen.

zegden rode lippen   -->  zeiden

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, 

Je hebt veel kunnen (be)schrijven met maar weinig woorden. Een herinnering, een zoektocht, de emotionele waarde van de auto en een plottwist, zonder dat het verveelt of verwarrend wordt.  Behalve dan dat ik net zo verward was als je hoofdpersoon wat betreft de vraag wat er nu precies aan de hand was. Er stond een auto, maar die is er nu ineens niet, gewoon op de parkeerplaats van een vliegveld...  Ik dacht even dat je slordig aan het schrijven was, maar na een tweede keer lezen bleek alles juist te kloppen en ook logisch te zijn. 
Het is erg knap dat je de lezer net zo verward kan maken als het personage en die ook exact hetzelfde aha-moment kan geven op het moment dat alles op zijn plaats valt.

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow. Twee keer moeten lezen om alle details te vatten, maar meer dan de moeite waard. Sappig en met vaart geschreven. En de plottwist op het einde kwam binnen als een fijn dreuntje. 

Alleen vraag ik me af of puistige Goldcarmedewerker zomaar toegang heeft tot de database van gestolen voertuigen? Misschien een overbodige zeur in een bewust absurd geschreven verhaal, maar hier bleef ik even over hangen.

Voor de rest is dit wel top. Qua humor helemaal mijn ding.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony, 

Ik heb jouw tekst bewust heel traag gelezen. Ik weet niet of dat hier nodig was, maar soms duizel ik een beetje bij het tempo van jouw teksten. Dat is vast omdat ik zelf veel trager ben. 

Je tekst kan het goed hebben om traag gelezen te worden, omdat wat er gebeurt, interessant en een leuk verhaal blijft. 

Dat shinen een Nederlands woord was, wist ik niet. Mooie alliteratie. 

Ik vraag me wel af waarom je hp een notitie maakte van zijn treinstoel. Voor volgende keer, weet hij in elk geval dat er nog wat kader bij zo'n cijferlettercombinatie moet.  

Edit: oh ja, ik vroeg me ook af hoe het met de roodharigen zat :)

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Tony, misschien niet allemaal even logisch, maar juist daarom des te leuker. Ik zie het voor me gebeuren: het wachten is op de techniek die woorden automatisch vertaalt in beelden. Jouw verhaal zal ik met genoegen be- en herkijken!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Taco: dankjewel!

@Nadine: dank!

Het is erg knap dat je de lezer net zo verward kan maken als het personage en die ook exact hetzelfde aha-moment kan geven op het moment dat alles op zijn plaats valt.

Gracias!

@Tudor: dank, jawel (en dat kan ik getuigen) de puist kan zomaar in het wagenbestand van de firma. Dank voor het genot!

@Annabe: dat HP wat minder karig mag zijn met de notities, dat is zeker! De roodharigen komen in een volgend stukje erbij, dat beloof ik je.

@Bobcom: die techniek komt er wel snel aan, dankjewel!

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony,

Wat een prachtig verhaal! Er zit vaart in en je HP leeft echt en ik leef met hem mee. Je kunt zijn teleurstelling en blijdschap en verontwaardiging mee beleven. Zelfs al wist ik niet wat een Shelby was(een auto, dat wel).
Ik zag dit weekend de film ' De Bucketlist' en daar kwam hij in voor, toevallig. Dus ik begreep je HP nog beter.
De zin: 'en waarschuw het leger' is helemaal terecht!

Graag gelezen.