Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#373 - Trick-or-treat

 

Ik keek langs het gordijn van de voordeur en zag drie jongens het pad inlopen. Ondanks hun vermomming als spook, piraat en Magere Hein herkende ik ze direct. Die dikke met dat maffe loopje zorgde ervoor dat ik wist wie het waren: die drie kut-jongens die mij al maanden aan het treiteren waren. Steentjes tegen het raam gooien of de post uit de brievenbus halen en in de tuin gooien of gewoon belletje trekken. Gek werd ik van ze. En slaan mag tegenwoordig niet meer. Misschien was vroeger toch alles beter.

Die avond nam ik wraak, Halloween is perfect om jongetjes de stuipen op het lijf te jagen. Ik wilde ze zo bang maken dat ze nooit meer terug zouden durven te komen.

Ik nam de afstandsbediening in mijn linkerhand. Mijn rechterhand kon ik niet gebruiken omdat die zo geschminkt was zodat het leek of er twee vingers waren doorgeknipt. Compleet met druipend bloed. 

Ik drukte op de eerste knop waardoor er een mysterieus geluid in de tuin klonk. Ik zag dat ze even inhielden en om zich heen keken.

Ze deden weer een stap en ik drukte op knop twee. Hierdoor kwam er links van hun een skelet uit de struiken met de knokige armen weid omhoog. Daar schrokken ze van. Die dikke wilde nu al weg maar werd tegengehouden door zijn maten.

Ze waren eindelijk bij de voordeur. Ik drukte op knop drie. Daardoor hoorde zij achter zich een kat schreeuwen. Hun schrikreactie was onbetaalbaar.

Magere Hein drukte op de bel maar in plaats van rinkelen werd er een stroboscoop gestart om de bliksem na te bootsen en mijn 400Watt Magnat sub woofer gaf op vol vermogen een donderklap. Ik zag ze, tot mijn genoegen, ineen krimpen. Dat zal ze leren.

Ik deed de deur van het slot en liet die een beetje opengaan. Het rode licht dat ik in de gang had geïnstalleerd sijpelde langs de deur naar buiten. Ik hield met de zogenaamd verminkte hand een zak met snoepjes vast en stak die door de opening naar buiten. Die dikke zei iets onverstaanbaars en vluchtte weg. Magere Hein was het dapperst, hij griste snel een handvol snoepjes uit de zak en rende samen met het spook de tuin uit.

Het zoetste van mijn wraak moest nog komen. Dat zou gaan gebeuren wanneer ze mijn zelfgemaakte Madame Jeanette snoepjes eten. Jammer dat ik daar niet bij ben.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, heerlijke pittige wraak. Ik had niet eerder gehoord van Madame Jeanette, maar met Google als mijn grote vriend heb ik nu een beeld bij de snoepjes die je maakte voor de kinderen. Hilarisch. Leuk geschreven en graag gelezen.

Klein zeurtje: je begint een aantal zinnen met "ik heb, ik deed, ik nam, ze deden". Misschien kun je daar nog iets in variëren door de zin anders te beginnen. Bijvoorbeeld:
Ik keek langs het gordijn van de voordeur en zag ---> Langs het gordijn van de voordeur keek ik naar buiten en zag ...
Ik zag ze, tot mijn genoegen, ineen krimpen. ---> Tot mijn genoegen zag ik ze ineenkrimpen (ineenkrimpen moet aan elkaar geschreven worden)
Ik hield met de zogenaamd verminkte hand een zak met snoepjes vast en stak die door de opening naar buiten.  ---> Met mijn zogenaamd verminkte hand hield ik een zak snoepjes vast en ...

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijne humor in je stukje. Creatief. Die jongens schrikken wel snel, zeker gezien je met Halloween toch wat huis-tuin-en-keukenhorror mag verwachten.

Graag gelezen!

 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Taco Tijsma. Echt een leuk verhaal. Ik moest aan Dik Trom denken die een speld aan een touwtje in de stopverf van het raam van de veldwachter stak waarna hij vanuit de struiken aan dat touwtje  trok en de speld tegen het raam tikte.

Ik heb een paar overdenkingen:

* Een skelet uit de struiken met de knokige armen weid omhoog. Weid met korte ei?
*Inlopen = volgens mij loop je een pad OP.
* Misschien was vroeger toch alles beter. Misschien was alles vroeger toch beter?
* Halloween is perfect om jongetjes de stuipen op het lijf te jagen. Dat is een algemene constatering die me uit het verhaal met de drie jongens haalt. 
*zo geschminkt was zodat het leek: …  Zo gesminckt dat het leek 

*Na het woord maar mag vaker een comma, 
*Ik deed de deur van het slot en liet die een beetje opengaan… Beetje rare zin?
*Dat zou gaan gebeuren wanneer ze mijn zelfgemaakte Madame Jeanette snoepjes eten: … dat moet volgens mij aten zijn. 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Carneli

Hallo Carnelli, ik denk met je mee:

*weid is inderdaad een spelvout. 
*inlopen is spreektaal waar ik vandaan kom. Ik denk dat je gelijk hebt met oplopen
*vroeger was alles beter: ik heb het woord toch gebruikt om het te benadrukken. Is er een regel die beschrijft waar dat woord moet staan?
*zo gesminkt was zodat het leek: ook weer spreektaal
*komma voor maar: genoteerd

En wat het laatste deel betreft, de Madame Jeanette wraak, die heb ik met opzet in de tt gezet omdat dit vanuit het perspectief van de hp nog moet gaan gebeuren. Tenminste, zo dacht ik er over.

Bedankt voor je overwegingen, wordt gewaardeerd!

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Taco

Hilarisch en erg fijn verhaal. Je kan het zo voor je zien. Er werden door de mede-lezers al enkele opmerkingen gemaakt. Het teveel aan IK-zinnen kan je eenvoudig wegwerken, het is een aandachtspunt voor hoe je teksten opbouwt, en zorgt voor variatie in de zinnen. Volgens mij heb je voldoende talent in huis om dat aan  te pakken.

Super graag gelezen!

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal Taco, en je steekt er je werk in om de boefjes te doen schrikken. Je kon ze ook meteen de vergiftigde Jeannettekes gegeven hebben! GG

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb die Madame Jeanette ook opgezocht. Ik had al een brede glimlach zonder dat ik de precieze betekenis kende. Leuk geschreven!