Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 373 Huilen van het lachen

 

Geef mij maar de conference van Toon Hermans, waarin hij Sinterklaas en Pieterman, alias tante Jo, uit zijn kindertijd op de korrel neemt. Ik herinner mij de dag dat ik van school thuiskwam en aan het venster mijn moeder bij het lappen van de ramen zag schaterlachen. Van zodra ik binnenkwam hoorde ik dat ze een van de vele fonoplaten van Toon had opgezet.

Toen had ik nog nooit van Valentijnsdag of Halloween gehoord en tot op heden voelt het niet aan of ik wat gemist heb. Wat had ik Toon graag bezig gehoord om die feesten de grond in te boren met zijn aanstekelijke humor. Het had zo kunnen klinken:

Of we nog niet genoeg hadden aan die ellendeling uit Spanje kwam er uit Amerika en Engeland nog een traditie overgewaaid. Kennen jullie Halloween? Wat een dom feest is dat. De enige betaalbare wintergroente, nu ja de meeste zijn oranje,  waar mijn moeder soep van kookte voor haar kroostrijk gezin, gingen ze verknoeien door er gaten in te maken. Wat een verspilling, om niet te spreken over de kaarsen. Die gebruikten wij om te besparen op het elektriciteitsverbruik. Nu ja, veilig was anders. Mijn broertje heeft zo bijna onze matras en zijn nachtjapon in de fik gestoken. Nu ja, matrassen, balen met hooi waren het. Wij droegen toen inderdaad dikke flanellen nachtjaponnen, de jongens zowel als de meisjes. Dat was warm in de winter en dan kon er alweer bespaard worden op lakens. Dat is nog zo iets om bij te wenen op Halloween. Of het knoeien met pompoenen niet volstond, gingen ze ook gaten maken in lakens of ze stuk scheuren om er spookkledij van te maken. Ik verzeker je dat er in mijn buurt mensen rondliepen die zich helemaal niet hoefden te verkleden of maskers op te zetten om er schrikbarend uit te zien.
Het enige wat door de beugel kon was dat trick or treat spelletje. Daar kon je gratis snoep mee binnenrijven of zij, die niets gaven, een loer draaien. Dat kenden wij trouwens  al van het zingen bij Driekoningen. Wanneer wij geen centje kregen zongen wij: ‘Hoog huis, laag huis er zit een gierige pin in huis’.

Toon had zonder twijfel nog  betere grappige toestanden bedacht en who knows zit hij nu ergens op een wolkje mijn moeder zaliger te doen huilen van het lachen met zijn ongeëvenaarde humor. 

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk idee om Toon zo ten tonelen te voeren, hij zou het zo gezegd kunnen hebben.

De zin:

'Daar kon je gratis snoep mee binnenrijven of zij, die niets gaven, een loer draaien.'

begrijp ik niet.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, ik las het, herlas het, en nog eens. Ik vind het erg moeilijk iets wezenlijks te zeggen over je stukje. Eens dat Toon Hermans wel best een kanjer was!

Ik weet dat je er niet veel mee bent, maar dat is aan de coach, ik denk na en kom terug.

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik lees de conference met de stem en timing van Toon Hermans in mijn hoofd en dan zou het zomaar van hem zelf kunnen zijn.

Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Elrie

Dank voor de reactie, Elrie. Deze uitleg kan je op internet vinden:

iemand een loer draaien (=iemand lelijk behandelen, lelijk te grazen nemen)
Binnenrijven is een woord dat vrijwel alleen in België bekend is; in Nederland wordt het maar zelden gebruikt. Rijf is een ander woord voor ‘hark’ en rijven is ‘harken’: binnenrijven betekent dus eigenlijk ‘binnenharken’, ‘met een hark naar zich toe halen’ (maar dan vooral figuurlijk).

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik vind het een mooi geschreven stuk, een eerbetoon aan Toon Hermans. Alleen is het naar mijn idee niet echt een verhaal, maar meer een blog/column/verhandeling waarin je jouw mening over Halloween geeft. Ik mis de verhalenschrijver Gi. Je voorgaande "verhalen" waren ook geschreven als columns.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Fief, ik lijk mij wel tot het columnisme bekeerd te hebben. Mijn bijdrage is nochtans geïnspireerd op het 'verhaal' over de Sint van Toon.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, onze eigenste forum-Lenin van het columnisme.

Bij het stukje over het kroostrijk gezin kreeg ik spontaan flashbacks naar de allereerste "De Witte" film (uit 1934 – niet de versie van Robbe de Hert). Heb die zwart-witfilm indertijd grijsgedraaid bij mijn grootvader. Al vermoed ik dat jouw stukje niet teruggrijpt naar begin twintigste eeuw.

Inderdaad meer column dan verhaal, maar ik voel dat het thema op de lever en tegen de borstkas sudderde en stuitte. 'Gooi het dan in de groep,' zoals onze leerkracht praktijk indertijd wist te zeggen.
Schrijven kan therapeutisch werken.

Graag gelezen.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tudor en Fief, ik heb niets met Bianca maar hier kunnen jullie lezen wat een column (echt) is: https://www.biancawalraven.nl/column-schrijven/.
Mag ik het dus grondig oneens zijn over jullie mening, alhoewel het op zich natuurlijk wel een compliment is om voor columnist te worden versleten. Volgens mij zitten er erg veel 'verhalende' passages in mijn tekst. Ik ben op zoek naar medestanders ... (misschien de coach?)

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Gi, mijn Lenin-opmerking over columnisme was natuurlijk bedoeld met een vette knipoog. --> ;-)

Wat mij betreft dekt "infotainment" nog altijd beter de lading van je stukjes op dit forum, maar het behoeft zelfs geen label of vlag om er van te genieten. Ieder mag zijn eigen werk trouwens labelen zoals hij/zij dat wenst. Ik ben contra starheid en pro vrijheid van keuze.

Dat dit specifiek stukje (voor mij persoonlijk) leest als een column doet hier verder geen afbreuk aan. En het blijft graag gelezen, wat toch de essentie is.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, in mij vind je een medestander met degenen die jouw laatste verhalen als column ervaren. Ik ben het ook niet eens met Bianca. In een column zit voor mij altijd wel iets belerends, al dan niet verpakt in grappige details. En dat kom ik in jouw stukjes ook tegen. Niets ten nadele, ik ervaar het gewoon zo. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik dus op zoek naar een forum waar alleen maar columns gedoogd worden ----> ;-) ;-) dubbele vette knipoog.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi

Je geeft in je tekst je eigen, kritische mening over Halloween en je schrijft dat op een vlotte manier. Ik zou wel nog eens kijken naar de intro-zinnen, ik denk dat je die hier en daar strakker en levendiger kan schrijven. 

Ik zie in je tekst niet meteen een column, maar als dat wel zo is, vind ik daar niets mee. Een column is namelijk ook een verhalend schrijven, mogelijk wat opiniërend maar vanuit de persoonlijke bril van de auteur, en dat vind ik wel passen om invulling te geven aan een schrijfopdracht.

Je refereert aan een scène van Toon Hermans, een schitterende cabaretier, waarvan ik het werk minder ken als jij en andere mensen op dit forum, maar ik meen me wel te mogen herinneren dat er altijd een pittige pointe in zat en dat lijk ik een beetje te missen in je tekst? Het is mooi geschreven maar iets té ernstig vind ik persoonlijk.

Dat neemt niet weg dat het vlot geschreven is, en dus ook gesmaakt.

Johanna

 

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Johanna voor de feedback. Personen die Toon Hermans niet kennen raad ik aan op internet zijn naam in te tikken en dan Sinterklaas.  Mogelijk gaat men dan mijn tekst makkelijker begrijpen. Gelukkig zie je er net als ikzelf ook geen column in.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi, dat heb ik in de loop van vorige week gedaan, het stukje over 'Snieklaas' op youtube bekeken. Bedankt daarvoor. De zinnen over je moeder vind ik in het bijzonder heel mooi.