Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#372 - Het begin begint bij het einde

‘Dit verhaal krijgt eindelijk een happy end,’ mompelde Harry bedachtzaam.
‘Wat?’ Zijn date veinsde selectieve doofheid, de blik gefixeerd op haar smeuïg stukje Sachertorte.
Maar ze had geluisterd. En ze wist het.
Ze wisten het godverdomme allemaal. Van de stuurse ober met de borstelige wenkbrauwen tot die snotterige vent, één tafellengte verwijderd, waarbij de parallel tussen diens neusvocht en het halfgesmolten ijsje op Harry’s bord hem net iets te groot was. Wat was hij deze schijnvertoning schijtebeu. Schimmen op een schouwtoneel, dat waren ze.
De hoeveelste opvoering was dit? De vijfde? Zesde? Die boekenwurm moet echt wel verlekkerd zijn op dit verhaal. Een banale thriller nochtans, met een overdaad aan omwentelingen, te veel voor één personage om te ondergaan. Fictief of niet. Te veel onbeantwoorde vragen ook.
Bijvoorbeeld over het waarom van zijn ontwaking. Misschien had het te maken met die roestbruine vlek op bladzijde drie? Papiersnee, weet u wel. Bron van de mysterieuze levensvonk? Boekenkastoverpeinzingen hadden geen antwoorden opgeleverd.

Maar dat was niet de essentie. Wat hij voelde in zijn bijeengepend lijf, dat telde. Een stukje vitale wil, iets wat Harry tot nu toe ontbrak.
Hij rechtte het hoofd en zag dat zij nu toch ietwat gepuzzeld naar hem keek. Chocoladekruimels sierden de linkerhoek van haar mond.
‘Ik heb een uitweg gevonden,’ fluisterde hij voorovergebogen, gevolgd door een vette knipoog.
‘Uitweg? Uit wat dan?’
‘Uit deze Lus der Verdoemenis!’ Hij zwierde beide armen theatraal in het rond en verkocht en passant met zijn rechter neusvochtvent een flinke oplawaai. Hij negeerde de verontwaardigde krijs en vervolgde: ‘Weet je hoe?’
Als een onbelezen koe staarde ze hem aan.
‘Zelfdeterminatie!’ Reuzegrijns. ‘Ik doorbreek de cyclus door zelf mijn slottekst te kiezen. Finito!’
‘Oh Harry, ik wist niet dat je boeddhistisch was.’
‘ … ‘
Met de mond halfopen staarde hij haar aan.
‘Achterlijk wijf,’ gromde hij ten slotte, ‘tijd voor de “Point of No Return”. Kijk en leer.’
Harry griste een achtergebleven steakmes van tafel en plantte het stevig en zonder aarzeling in zijn hals. Hij gilde het uit in een mix van euforische extase en vlammende pijn, terwijl rondspattend bloed de zaal tot leven wekte.
En hij wachtte.  En sloot de ogen.
En …
Zijn laatste sensatie betrof echter geen pijn of euforie, maar een gevoel van verbazing.
Verbazing om de kille, meewarige weerklank in haar stem, die als uit een diep dal komende galmde in zijn hoofd.
‘Oh Harry toch, niet opnieuw.’
En toen werd alles zwart. Voor even.

 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooie slotzinnen. Goed naartoe geschreven. 

Je zette me even op het verkeerde been na: 'Maar ze had geluisterd. En ze wist het.' Ik dacht dat je me de 'wetende' zij verderging, maar je blijft bij de hij. Daar haperde ik kort op.

Bij: '... met zijn rechter neusvochtvent een flinke oplawaai.' mist een komma na rechter.

Met plezier gelezen. 'De Lus der Verdoemenis' was ook wel een goede titel geweest 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tudor, je verhaal deed me een beetje denken aan de film "Groundhog Day". De film "50 first dates" zou ook zoiets zijn, alleen gaat het dan om iemand met geheugenverlies die iedere date weer opnieuw beleefd. Grappig gevonden. 
Eens met Hadeke over de titel.

(Edit: Ik ben niet bijster origineel met mijn opmerking kom ik achter. Las zojuist dat Nadine Groundhog Day ook noemde in haar reactie bij het verhaal van Tony.)

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tudor, 

Een paar stukjes moest ik herlezen, maar dat stoorde niet, omdat wat ik dan las, wel de moeite was. 
Zoals dit "Bijvoorbeeld over het waarom van zijn ontwaking. Misschien had het te maken met die roestbruine vlek op bladzijde drie? Papiersnee, weet u wel. Bron van de mysterieuze levensvonk? Boekenkastoverpeinzingen hadden geen antwoorden opgeleverd."
Mooie alliteratie: "Wat was hij deze schijnvertoning schijtebeu. Schimmen op een schouwtoneel, dat waren ze."
Zonder goed begrip van het boeddhisme of zelfdeterminatie, is het een leuke tekst, maar wat gegoogel legt een paar extra laagjes bloot. Ik vraag me dan af of het verhaal nog 2 of 3 keer moet doorlopen worden voor Harry zijn lijden beëindigd wordt, maar misschien zoek ik het te ver. 
Harry heeft zijn date wel mooi onderschat of zo lijkt het toch. 

De terugkeer van het bloed vind ik tof, het neusvocht vind ik goor en sequentie slag-boeddhisme-achterlijk wijf deed me lachen.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt @ allen voor de feedback.

@Fief/Hadeke
Ja, die titel, goh. Tot vlak voor publicatie was deze nog "Het goddelijke leesmonster", maar de passage waarin het hp verwijst naar de lezer als leesmonster is gesneuveld, waardoor de titel nog weinig steek hield.
Lus der Verdoemenis ware inderdaad beter geweest als alternatief.

@ Fief: niet toevallig dat de tekst je doet denken aan "Groundhog Day". I'm a sucker voor tijdlus-verhalen, of het nu "Groundhog Day" betreft of oude afleveringen van Star trek. The more the merrier!