Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#370 - Alpacasalamanderei

‘De alpacasalamander twerkt!’ riep John door een rode megafoon in de grapweide waar het grasroeg groeide tot navelstrenghoogte. ‘Ofwel blijf je zwijgstaan, knuppelstijf, alleen je vachthaar mag windwapperen, ofwel gaan jullie allemaal als een stel volbloedbluffers door de knikknieën voor deze alpacasalamander op de grasvloer.’ 
    John’s pijpkonijnen slikten en staarden met stokharde lijven zonder hun kop te bewegen afwisselend naar John en de alpacasalamander. De lucht geurde gebeurtenis. Maar welke?
    De alpacasalamander, die nog maar een salamanderpas of drie van het groepje af stond, duwde zijn kromstaart in de lucht en liep er als een keizerlijke hofhond langzaam doorheen. Keurend. De pijpkonijnen knielden elk naast elkaar voor de grootste alpacasalamander van de wereld. 
    ‘Mooie vlieger,’ zei John, wreef over zijn achterbil en gromde zeemzacht. 
    ‘Juist,’ zei de alpacasalamander. ‘Het is de mooiste vlieger.’ 
    ‘Uiterst mooie vlieger,’ mompelde John, smeet de megafoon in het roeg, haalde zijn pollehand naar zijn mond en likte aan zijn keutervingers.
    ‘Wat is er mooi aan die vlieger?’ vroeg het dikste pijpkonijn. Ze had voor de gelegenheid een stringtanga uitgekozen. ‘Ik vind het akelig uitstekend.’
    ‘Mijn vlieger,’ zei de alpacasalamander, ‘overstijgt de Himalaya.’ Hij lachte kortvaststandig.
    ‘Hebben alle alpacasalamanders zo’n vlieger?’ vroeg het pijpkonijn, nam een dikke kwartelwortel uit de vachtzak en propte het in haar bekmuil. Ze smekte driemaal en kuchte eenmaaltwee.
    ‘Niemand,’ zei de alpacasalamander. 
    ‘Niemand behalve hijdiedaar,’ zei John en wees naar de vlieger van de alpacasalamander. De alpacasalamander leek waterroder te verkleuren.
    ‘Helemaal niemand?’ vroeg het jongste pijpkonijn, tuitte haar lippen en stijfde de oren. 

De alpacasalamander knipoogde naar het jongste konijn, rilde, schudde zijn voorpoten eerst links en dan rechts, rekte zich uit en blauwbekte. Hij boog zijn staart en legde een ei. Iedereen muilgaapte in betovering naar het ei en was stil.
    

Toen ze uit hun eiertrance ontwaakten, was de alpacasalamander verdwenen. 
    De konijnen panikeerden van de bekommernis. ‘Waar?’ vroegen ze. ‘Hoe kan dat?’ zeiden ze. Een smikkelzwaluw luidkeelde. De grootste alpacasalamander van het wereldvlak was weg. Wat nu?

Het jongste pijpkonijn vonden ze ook niet meer.

‘Dat is dik ei,’ zei het dikste pijpkonijn, fleemde met de neus en schartte aan een blokrots.
    ‘Alpacasalamanderij,’ zei John.

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Groots Tony, met hakkelbalgereide en truffelgewijze smikkelloepjes tot mij genomen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een geweldewoordebrei Tony, het duizelt me. En dan daartussen dat pareltje:

"De lucht geurde gebeurtenis." 

Die zin zit zo vol belofte. Mooi hoor.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tony, in wat voor weitje lag jij te dagdromen? Ik zou daar graag eens langs gaan om van je fantastische flora en fauna te genieten!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij springt "De lucht geurde gebeurtenis. Maar welke?" er ook uit, vooral omdat het de hele tekst zo treffend samenvat. Ik heb geen idee wát er gebeurt, maar toch wil ik erbij zijn.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Die laatste zin is toch ook een pareltje. Vat het net zo goed samen. Ergens is dit ook meteen een goede oefening om wat metaforen te delven voor later gebruik. Er zit wat Finnegans Wake in met die 'hijdiedaar' en het 'kortvaststandig' en het 'eenmaaltwee' kuchen, maar daar doe ik je misschien teveel eer mee.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik hoef daar dan weer niet bij te zijn, bij dit lieflijke ogende en tegelijkertijd uiterst bizarre tafereel. En ook weer heftig mooi geschreven. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, wat een leuk verhaal. Het leest vlot weg. Jaloers op jouw fantasievolle brein. Top gedaan.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Waar ik bij een andere bijdrage schreef dat het teveel en net niet over the top was, vind ik dit behoorlijk over the top en dat bedoel ik positief. 

Pijpkonijnen die, iets al wegslikkend, worden geïntroduceerd, leidde mij even af, maar dat zal mijn dirty mind zijn. 😉

Voor mijn gevoel zou het iets korter kunnen om nog krachtiger te worden, maar dat is minor issue.

Met plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Chantal: dankje, pareltje :)

@Bob: het was de derde grapweide links. Je weet wel, die van Jos de marsappelboer. Op zonneslagdag open voor publiek.

@mespunt, dankje! 

@Tilma: dank voor het parelen!

Er zit wat Finnegans Wake in met die 'hijdiedaar' en het 'kortvaststandig' en het 'eenmaaltwee' kuchen, maar daar doe ik je misschien teveel eer mee.

Teveel! Toch bedankt.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Carneli: dankje. 

@Hadeke: dank voor het 'over de top' toch goed vinden. Eens, het kon nog korter en krachtiger, ik merkte dat ik het zonde vond de limiet niet te gebruiken (ik heb nog over), 

Er is een reden dat ze dat jongste pijlkonijn niet meer vonden. Die vlieger was te mooi enzo. Niks mis met jouw mind!

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony,

Prachtig verhaal dit. Heel erg verrassend. En ik nu maar denken over konijnen met kleine broekjes aan.

Maar een alpacasalamander? Wat mis ik? Ik lees bunnies. Maar wie op aarde is die alpacasalamander?

Graag gelezen.

Groet,

Madrid

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony,

Zó, dat is nog eens een bizarre aaneenschakeling van verzonnen woorden. Een feestje om te lezen! Al zou het, en ik las het hierboven ook al, wel iets beknopter mogen. Of je zou wat meer 'gewone' woorden kunnen gebruiken ter afwisseling, waardoor de verzonnen woorden nog meer opvallen.

Dit is inderdaad een prachtige zin: 

De lucht geurde gebeurtenis. Maar welke?

Heel mooi gedaan!

Groetjes,
Marieke

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik ontving net het heugelijke nieuws dat een aangepaste versie van dit verhaal de winnaar is geworden! Best wel fier. Wou dit even delen!

de link

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Super! Van de verhalen die ik van je heb gelezen (en dat zijn ze lang niet allemaal), is dit ook veruit mijn favoriet! Het is een verhaal dat me bijblijft.Proficiat met je prijs. Dat doet vast deugd!

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gast, wat een prachtig verhaal.

Ik kreeg helemaal de fantasy bibbers zoals met Alice in wonderland,  Harry Potter, de LOTR en andere boeken waar ik in wegzonk. wat een woordkeuzes kan jij verzinnen zonder dat het teveel wordt.

Leest als een lied.

 

 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alles al gezegd, maar prachtig. Gefeliciteerd, Tony. Ken de andere inzendingen natuurlijk niet, maar vast terecht gewonnen!