Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#370 De ontstormer

6 oktober 2021 - 13:11

 

Hoe ben ik hier terecht gekomen? Ik houd niet van vage types, en al helemaal niet van vage therapieën, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen.  Dus zit ik nu hier, bij een gediplomeerd ontstormer. De ironie wil dat het buiten regent dat het giet.

“Sorry voor de vertraging.” Dokter Claudion kijkt me vanachter zijn beslagen brillenglazen verontschuldigend aan.  “De hond heeft last van diarree.”
Ik werp een angstige blik op het harige monster dat uitgestrekt aan de voeten van zijn baasje ligt uit te hijgen van de noodstop.
“Hoe heet ie?” Wat een irrelevante vraag. Ik wil helemaal niets van dit beest weten. Ik ben hier voor mezelf.
“Zwaan.” Claudion poetst zijn bril schoon en zet hem weer terug op zijn neus. Net op tijd om mijn wenkbrauwen omhoog te zien schieten.
“Kleef aan”, verduidelijkt hij. “Het beestje volgt me overal.”
“Ach”, mompel ik. Wat een ellende, denk ik.

Maar dan komt Claudion in actie. Hij reikt over de tafel en pakt mijn pols vast. Zijn duim drukt hij stevig in mijn huid. Ik ben te verbaasd om terug te trekken en blijf verbouwereerd zitten. Claudion sluit zijn ogen en begint  zachtjes te hummen. Dat wordt me te gortig.
“Ik ben ten einde raad” mijn stem klinkt bitser dan ik wil. “Ik zit vast. Sinds het overlijden van mijn moeder…”
“Lijkt het alsof je geen adem meer krijgt” humt Claudion.
“Eh…ja, dat.” Het was precies wat ik wilde zeggen.
“De wereld raast maar door, en ik ren gewoon mee, maar ik weet niet hoelang ik dit nog volhoud. Ik heb nog niet een keer gehuild om mijn verlies…”
De bekende knoop in mijn maag trekt strakker. Vooral omdat Claudion rustig door blijft hummen en de hond nu zachtjes op de maat mee kwispelt.
Net op het moment dat ik mijn hand wil terugtrekken, laat Claudion los. Zijn blauwe ogen strak op mij gefixeerd.
“Er zit een oceaan in je lijf.” Hij trekt voldaan aan zijn oorlel. “En daar is een lichaam niet voor gebouwd. Ga naar huis, ga vroeg naar bed en vergeet voor één keer je wekker te zetten.”
Hij staat op en met vaste hand dirigeert hij mij naar de uitgang. Zwaan waggelt achter hem aan. Iedere stap vergezeld door een dikke scheet.

Die nacht droom ik over mijn huis. Ik sta er met mijn beide handen tegenaan. Mijn lijf voelt stram en stijf. Het stormt, maar ik blijf staan, mijn vingers krampachtig gebogen over een gat ter grote van een tennisbal. Er sijpelt water door mijn vingers.

Plots hoor ik geblaf en als ik omkijk, staat Zwaan naast me. Hij ruikt naar natte hond, en scheet. Dan voel ik een hand op mijn schouders. Het is Claudion. Zijn ogen iriserend blauw als een heldere hemel. Voorzichtig haalt hij mijn handen weg van het gat en samen kijken we hoe de muur doorbreekt. Een oceaan aan water spoelt over ons heen, maar gek genoeg lijkt het alsof ik voor het eerst sinds tijden adem krijg. Als ik de volgende ochtend wakker word, is mijn kussen nat van tranen.

 

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 oktober 2021 - 21:30

Claudion. Leuk, leuk. Ik heb wel moeite met die flatulente hond. Dat klikt ergens niet. Net als dat gat zo groot als een tennisbal. Alsof ik daartussen iets moet vinden, maar ik kan het niet verbinden. Het verdrongen leed van deze mens ofzo? Ik weet het niet. Maar ik vind het verder wel fijn.

Gi

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2021 - 10:20

Claudion is een snelgroeiende 'cloud server' maar verder speur ik verder geen verbanden, tenzij de zielenknijper die naam heeft gekregen omdat hij in dromen binnendringt? Het is een natte bedoening met veel kwijl en wind van een aanhangerige hond. Heerlijk stukje nonsens, Chantal.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2021 - 10:38

Goed dat je kon huilen. Die Claudion is een ware meester! Verwachtte minstens dat hij een suikerwatertje van bij de apo voor zou schrijven!

Graag gelezen.

 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2021 - 15:20

Lastig als je verdriet geen uitweg kent. 

Is de hond bedoeld om wat lichtheid te brengen? Vandaar die scheet? 

Misschien moet het gat nog geplaatst worden? In de muur? (Ik las het om een of andere reden eerst in de vloer, maar dat slaat nergens op.)

Ik vind het wel een aangrijpend stuk. Waarvoor dank. 

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2021 - 19:55

Hallo Edwinchantalen. Ben jij of zijn jullie een eeneiige tweeling? Bijzondere naam in elk geval. Ik heb het idee dat je (jullie) aan de eerste versie gesleuteld hebben (?) want het leest deze tweede keer veel prettiger. Al dat water …  mooi einde.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2021 - 20:30

@Tilma mijn excuses voor de hond. Hij was er ineens en kreeg hem niet meer van het scherm. Alhoewel ik natuurlijk van tevoren wist dat ik er commentaar op zou krijgen. Maar dat winderige paste gewoon bij al die storm en regen.

Die tennisbal had ook een stuiterbal kunnen zijn. Het gat moest in ieder geval niet groter zijn dan de palm van een hand. Het gat in de dijk dat uiteindelijk de boel laat barsten.

@Gi, Claudion heeft alles met storm en regen te maken. Wolken in zijn naam, maar gelukkig blauwe luchten in zijn ogen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2021 - 20:38

@Tony, dat had zomaar mogelijk kunnen zijn! Dank voor het lezen!

@Annabe, aangrijpend vind ik een fijn compliment, dankjewel. Zie voor je vragen bij mijn uitleg aan Tilma.

@Carneli, ik ben gewoon Chantal met een belachelijke gebruikersnaam die me blijft achtervolgen (is niet te veranderen helaas). Geen tweeling, gewoon één. Ik heb niets veranderd aan de tekst. Misschien duurt het gewoon meerdere keren lezen voordat het een beetje een verhaal wordt 😉

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
9 oktober 2021 - 16:53

Een verhaal dat de thema-opdracht weet te ontstijgen. Ja, het voldoet eraan, maar er zit zo weinig nadruk op dat het 'gewoon' een mooi en heerlijk absurdistisch verhaal is. Heerlijk beschreven alsof het zomaar waar kan zijn.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 oktober 2021 - 22:50

Toen ik dit voor de eerste keer las gebeurde er niet zoveel, maar nu heb ik hardop zitten te grinniken. Ondanks de serieuze boodschap vind ik dat je het ontzettend grappig hebt opgeschreven. De hele situatie is bizar, maar toch zou het inderdaad zomaar waar kunnen zijn.

“Ach”, mompel ik. Wat een ellende, denk ik.

Hier had ik niet meer. Ik voel het helemaal. Hopelijk vind je mijn leedvermaak niet aanstootgevend.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2021 - 22:49

Hoi Chantal,

Strak verhaal dit. Ik vind het een soort van herkenbaar. En je hebt er lekker de nadruk opgelegd. Soms helpt wat vaagheid en een ruftende hond.

Mooi.

Groet,

Madrid

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 oktober 2021 - 18:31

Hoi Chantal,

Heb met veel plezier je verhaal gelezen en kreeg er een lach van op m'n gezicht!

Dus zit ik nu hier, bij een gediplomeerd ontstormer. De ironie wil dat het buiten regent dat het giet.

Heel mooi hoe je het ontstormen en het water hebt verwerkt in de tekst. Je zou ook met deze zinnen je verhaal kunnen beginnen, dat zou het voor mij nog sterker maken.

De hond vond ik juist een leuke toevoeging, die zorgde voor wat extra lucht. Letterlijk :) Ik zag helemaal voor me hoe 'ie bij elke stap een scheet laat.

Claudion sluit zijn ogen en begint zachtjes te hummen. Dat wordt me te gortig.

Hier moest ik om grinniken, je schrijft met veel humor. Het voelt aan als een column, je verhaal. Leuk!

Groetjes,
Marieke