Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#365 Dagdromen

 

Dagdromen

Tegenwind, striemende regen en spekgladde kasseien versus een kater en een gammele fiets; een ongelijke strijd. Vloekend naar niemand snoer ik mijn kletsnatte regenjas strakker om mijn hoofd. In de hoge ramen van een poepsjeike kledingwinkel zie ik mezelf weerspiegeld, net een verdwaalde goudvis. Ik sla rechtsaf, pauzeer, duw muziek in mijn oren en draai de fiets de straat weer op. Als de intro begint sluit ik even mijn ogen.

De regen is opgehouden. Het donkergrijze wolkendek breekt open en de straat schittert in het zonlicht. In mijn oren speelt een accordeon een opgewekte Franse ballade. Mijn mondhoeken krullen naar boven en spontaan slalom ik mee met de melodie. De windvlagen hebben plaatsgemaakt voor een vriendelijk briesje dat met mijn jurkje speelt. Vrolijk neuriënd kom ik aan op Montmartre. Een schilder steekt zijn penseel op als hij me herkent, ik zwaai terug en bewonder de kleurenpracht die zijn verweerde handen tevoorschijn toveren.

Met mijn hoofd in de wolken doen mijn pedalen hun zin, tot ze blijven haken aan een huisvuilzak. Wat volgt is een duikvlucht met een uiterst verbaasde goudvis, opengesperde ogen en mond inclusief, richting zeeblauwe pmd-zakken, op de tonen van scheurend plastiek en rondtollende blikjes. Boem paukenslag.

Ik ga rechtop zetten en wrijf kreunend over mijn pijnlijke arm. Weg dagdroom, Parijse pleintje, jurkje en kleurenpracht. Hallo kapotte fiets, grijze jungle, regenjas en Deliveroo-rugzak. Ondertussen staat een winkelier over me heen gebogen. Ik zucht en wacht gelaten op een tirade over de ‘jeugd van tegenwoordig’. De winkelier wijst naar mijn fiets; “Dat wiel heeft wat liefde nodig, en jij een autorit naar je bestemming, kom mee”, mompelt hij. Verbaasd kijk in zijn zachtgrijze ogen. Ze lijken verdacht veel op die van de schilder.  

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Benedicte

Je schrijft altijd zo'n mooie zinnen en  trekt je lezer mee in het verhaal. Dank dat je ons liet meereizen tot de realiteit ons weer wakker schudde.

Erg fijn geschreven, knap!

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Benedicte,

Mooi geschreven, want ik dacht ook dat het verhaal zich in Parijs ging afspelen. Wat de gedachten tijdens het fietsen al niet teweeg kunnen brengen; jouw tekst laat me daar goed in inleven. Totdat de kille werkelijkheid zich laat gelden. Nogmaals: mooi en beeldend.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Benedicte, ik kan me herinneren dat ik hiervoor iets van je heb gelezen. De mooie tekst zuigt me meteen in het verhaal. Door het 'ruwe' begin dacht ik met een man te maken te hebben, tot het jurkje langskwam. Voor mij had het noemen van MET de goudvis die tweede keer niet gehoeven. Ik snapte het ook niet helemaal, want de HP is toch zelf die goudvis in de winkelruit?

Hoe ze het werk van de schilder kan bewonderen, terwijl ze doorfietst, kan ik me moeilijk voorstellen. En het einde snap ik niet, tenzij de schilder door de blote benen onder het verkreukelde jurkje zo aardig is.

Verbaasd kijk in zijn zachtgrijze ogen. Woordje vergeten.

Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig stukje, Benedicte. En heel herkenbaar voor iemand die (pre-corona) dagelijks weer en wind op zijn rijwiel trotseerde. Ik snap heel goed hoe je, al doorfietsend, het werk van de schilder kunt bewonderen. In dagdromen kan dat. Ik snap ook waarom de winkelier/schilder zo vriendelijk was tegen de HP. Niet alle mannen zijn pas vriendelijk na het zien van blote benen. Met het vergeten woordje heeft Carneli wél gelijk.
Met veel plezier gelezen.